آخرین عناوین

يکشنبه 11 مهر 1395-16:31 کد خبر:32189

در پی آئین‎نامه جدید تشکل‎های مردم‎نهاد صورت گرفت:

اعتراض شبکه‎های استانی سمن‎ها به رئیس جمهور

نمایندگان شبکه‌های سازمان‌های مردم‌ نهاد استان‌های کشور،نامه اعتراض‌آمیزی را به رئیس جمهور درباره قانون تشکل‎های مردم‎ نهاد ارسال کردند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، سمن‌های استان مازندران که یکی از سازمان‎های مردم‎نهاد فعال درعرصه محیط زیست و منابع طبیعی است، به همراه سایر همکاران خود در استان‏‌های مختلف در نامه‎ای به حجت‎الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران مراتب اعتراض خود را درباره ابلاغ آئین‎نامه تشکل‎های مردم‏‌نهاد اعلام کردند که متن آن به این شرح است.

ریاست محترم جمهور جناب آقای  دکتر روحانی

با سلام

سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور مراتب تقدیر خود را از ظرفیت‌سازی‌های دولت تدبیر و امید در حوزه حمایت از تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیستی و زمینه‌سازی برای رشد و بالندگی این نهادها اعلام می‎دارد اما متأسفانه تصویب «آئین‌نامه تشکل‌های مردم‎نهاد» مورخ 1395.6.6 در هیأت محترم وزیران سبب دلسردی و اعتراض گسترده سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور گردید.

تصویب‌نامه‎ای که انتظار می‌رفت ضمن به رسمیت شناختن ظرفیت‌های موجود در تصویب نامه مصوب سال 1384 هیأت وزیران، امید تازه و تدبیری برای رشد بیشتر سمن‌ها باشد اما مواردی مثل:

1.ایجاد ترکیب نامناسب در هیأت‌های نظارت در سطح ملی، استانی و شهرستانی به‎عنوان «قلب این تصویب‌نامه» و کاهش نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی کردن روح حاکم بر این ترکیب از حالت دو نماینده مردمی و یک نماینده بخش دولتی در آئین‌نامه قدیم به ترکیب دو نماینده مردمی و پنج نماینده دولتی که سبب از بین رفتن روح مردمی حاکم بر این هیأت و اخذ تصمیمات سازمانی و دولتی در آئین‌نامه فعلی خواهد شد (که در آینده می‎تواند با تغییر نگاه دولت‌ها مشکلات عدیده‌ای را ایجاد نماید).

2. حذف گسترده اختیارات سازمان‌های مردم‌نهاد در مواد 12 الی 16 موجود در تصویب‌نامه قدیم مواردی مثل حق دسترسی به اطلاعات غیر طبقه‎بندی‌شده دستگاه‎های دولتی، مکلف کردن دستگاه‌های دولتی به دعوت سمن‌ها در جلسات تخصصی، مکلف کردن دستگاه‌های دولتی به فراهم نمودن زمینه نظارت سمن‌ها و همکاری در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب آنها و بسیاری از ظرفیت‌های دیگر حذف شده در آئین‌نامه فعلی.

3. تسهیل فرآیند تعلیق و لغو مجوز سازمان‌های مردم‌نهاد پس از تنها یک بار اخطار کتبی و آن‌هم بدون تعیین بازه زمانی مشخص و قانونی که می‌تواند سریعاً به تعلیق فعالیت و نهایتاً لغو مجوز فعالیت سمن‌ها در آئین‌نامه جدید بیانجامد.

4. تضاد مفاد این تصویب‌نامه با اصل 27 قانون اساسی که با تصمیمات سلیقه‌ای می‌تواند سبب نقض حق برگزاری تجمعات قانونی سمن‌ها به‌ویژه در حوزه اعتراضات محیط زیستی گردد و بسیاری از موارد دیگر در این تصویب‌نامه، از جنابعالی به‌عنوان منتخب اول مردم در انتخابات ریاست جمهوری و پاسدار حقوق ملت، درخواست دارد ضمن دستور جلوگیری از ابلاغ تصویب‌نامه فوق، دستورات مقتضی به‌منظور بازنگری این تصویب‌نامه با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد کشور را صادر فرمایید.

نمایندگان شبکه‎های سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان‎های کشور

رونوشت:

 - اعضای محترم هیأت دولت جهت استحضار

-  جناب آقای دکتر خدادادی ریاست محترم کمیسیون اجتماعی و شوراهای مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و درخواست بررسی این تصویب‌نامه

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :