آخرین عناوین

دوشنبه 12 مهر 1395-14:56 کد خبر:32205

گزارش ویژه از جزئیات بزرگترین خصوصی سازی تاریخ ایران:

اشک تنهایی «نساجی قائمشهر»روی میز واگذاری/ واگذاری۹۲درصد از قدیمی ترین کارخانه نساجی کشور

آنچه برای مازندرانی ها اهمیت فراوانی دارد و متاسفانه توسط هیچ یک از رسانه ها توجهی جدی به آن نشد واگذاری ۹۲ درصد از نساجی قائمشهر است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، واگذاری جایگاه سوخت در ۱۵ شهریور بزرگترین واگذاری مزایده  ای تاریخ  ایران بوده که موفقیت آمیز به پایان رسید اما امروز این رکورد توسط واگذاری دسته جمعی شرکت های دولتی شکسته خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگو با رسانه ها از پایان بررسی پرونده ها و آماده گی کامل برای اجرای این واگذاری ها از ساعاتی دیگر خبر داد.

پس از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در پانزدهم شهریورماه، عرضه دوازدهم مهرماه دومین مزایده بزرگ در سال ۱۳۹۵ است که ارزش آن نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این واگذاری شامل بخش‌های مختلف است به ‌طوری که چهار کشتارگاه با نام‌های کشتارگاه اقلید فارس، یاسوج، ایلام و جونقان در شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری عرضه خواهد شد که در نوع خود رکوردی به شمار می آید.

بنا به اعلام سازمان خصوصی سازی کشور سهام این چهار کشتارگاه ۱۰۰ درصد متعلق به دولت است و قیمت پایه سه کشتارگاه اول حدود ۱۰ میلیارد تومان و قیمت کشتارگاه چهارم حدود ۱۵ میلیارد تومان است.

علاوه بر این موارد، آنچه برای مازندرانی ها اهمیت فراوانی دارد و متاسفانه توسط هیچ یک از رسانه ها توجهی جدی به آن نشد واگذاری ۹۲ درصد از نساجی قائمشهر با قیمت پایه حدود ۲۹ میلیارد تومان  است.

انتظار می رفت مجمع نمایندگان مازندران، به ویژه دو نماینده شهرستان قائمشهر با تحریک بازار از طریق انتشار اخبار مثبت به واگذاری درست و نهایی بزرگترین بلاتکلیف صنعتی مازندران کمک کنند، اما به هیچ عنوان صدای واضح و کارسازی از طریق آنها در این مورد شنیده نشد تا این واگذاری که برای بسیاری از مردم قائمشهر و سوادکوه حکم مرگ و زندگی را دارد در سکوت خبری رسانه های مازندران برگزار شود.

از طرفی دیگر استانداری مازندران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز هیچ خبری را  در این زمینه روی پورتال های خود قرار نداند تا این شبهه ایجاد شود که آیا اصلا از وقع چنین اتفاق بزرگی باخبر هستند یا نه؟

براساس این گزارش، این دومین نوبت عرضه نساجی قائمشهر است که  یکی از نمونه های مشخص شکست های پیاپی دولت در واگذاری ها است و بسیاری امیدوارند امروز ( ۱۲ شهریور ) به جشن سالیانه کارگران این شهر و صنعت قائمشهر بدل شود.

مجتمع صنعتی اسفراین نیز که تقریبا جزو شرکت‌های بزرگ دولت با ارزش تقریبی حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و لوله‌گستر اسفراین با قیمت پایه ۲۷۵ میلیارد تومان از دیگر دانه درشت های واگذاری امروز به شمار می آیند.

علاوه بر موارد فوق، پالایشگاه پارسیان سپهر با قیمت پایه حدود ۱۳ میلیارد تومان و سهم ۲۰ درصدی دولت، شرکت پیمانکاری کارهای زیربنایی آب ‌پیماب با قیمت تقریبی ۴۲ میلیارد تومان از دیگر شرکت هایی هستند که امروز در معرض خصوصی سازی قرار می گرند.

گفتنی است؛ از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی‌سازی یک هزار و ۱۱۱ شرکت در لیست واگذاری‌ها قرار داشتند که این تعداد شرکت در دوره‌های مختلف به فروش رفتند یا ورشکست شده یا انحلال پیدا کردند و یا از زیرگروه یک و دو خارج شدند و آن چیزی که در حال حاضر باقی‌مانده حدود ۲۰۰ شرکت است که تا سال ۱۳۹۵ باید عرضه شود.

البته این پایان کار نیست و نمونه های فراوانی از معطل ماندن واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در چند سال اخیر دیده شده است.

با توجه به مصوبات سازمان خصوصی سازی شرکت‌های گروه یک تا پایان سال ۱۳۸۹ و گروه دو باید تا پایان سال ۱۳۹۳ واگذاری‌شان تمام می‌شد، اما با مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند، این موضوع دو سال تمدید شد و انتظار می‌رود که واگذاری‌ها تا پایان سال ۱۳۹۵ به اتمام برسد، ولی این‌که تا چه حد این موضوع به مرحله‌ ظهور برسد به عوامل دیگری بستگی دارد که هنوز چندان روشن نیستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :