آخرین عناوین

شنبه 24 مهر 1395-10:25 کد خبر:32334

زخم‌های عمیق بر تن مازیچال:

زمین‌خواری در یکی از بکرترین جنگل‌های هیرکانی

تب ویلاسازی در مناطق بکر و جنگلی از دوره دولت نهم بالا گرفت،حالا با از بین بردن منطقه مازیچال نشان می‌دهد که موج از بین بردن طبیعت از بین نرفته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، مرتع مازیچال در شهرستان کلاردشت استان مازندران یکی از مناطقی است که در طول این سال‌ها روزانه تعداد بسیاری از درختانش قطع شد و جای آنها را ویلاهایی گرفت که مردم روستا سهمی از آن ندارند؛ ویلاهایی که در نیمه ابتدای سال که امکان رفت و آمد در این منطقه میسر است، میزبان صاحبانی هستند که شماره پلاک ماشین‌هایشان حکایت از این دارند که مسافران ایرانی منطقه خوش آب و هوای دیگری یافته‌اند.

از سوی دیگر مردم این منطقه خاطره خوشی از سرشماری نفوس و مسکن ندارند، چراکه سرنوشت ذخیره‌گاه چرای دام‌هایشان از سرشماری دوره پیشین تغییر کرد و حالا با شروع دور تازه سرشماری نگرانی‌های آنها بار دیگر شدت یافته است.

تصرف مازیچال با جمعیت‌سازی

بنابر اطلاعات ارائه‌شده از سوی مرکز آمار کشور از زمان شروع سرشماری نفوس و مسکن در سال 1335 تا سرشماری سال 1385 این مرتع خالی از سکنه به شمار می‌رفت، اما از آخرین سرشماری‌ انجام شده، بر اساس انتزاع مرتع مازیچال از شهرستان کلاردشت و الحاق آن به شهرستان تنکابن، 53 خانوار یعنی جمعیتی 170 نفره برای این منطقه خالی از سکنه ثبت شد که محل سکونت دائم‌شان خارج از مازیچال است.

اما این اقدام سبب شد تا نام مازیچال در فهرست تقسیمات کشوری به‌عنوان یک روستای فعال ثبت شود، حال آنکه بر اساس ماده سه قانون تعاریف و ضوابط کشوری، روستا به منطقه‌ای گفته می‌شود که اکثریت مردم آن سکونت دائم در آن محل داشته باشند، در صورتی که شرایط اقلیمی مازیچال به‌گونه‌ای است که در نیمه دوم سال فاقد هرگونه سکونت انسانی و سراسر پوشیده از برف ویخبندان است و امکان تردد در منطقه وجود ندارد،این شرایط احتمال غیرواقعی بودن برخی از آمار ثبت‌شده سرشماری دوره پیش را افزایش داده است.

آماری که بار مالی فراوانی نیز برای دولت داشته و زیبایی و بکر بودن این منطقه حالا طعمه جدید برخی افراد سودجو شده است،این حدس و گمان وقتی به واقعیت نزدیک می‌شود که اخباری مستند نشان از آن دارد که به واسطه ثبت جمعیتی 170 نفره برای این مرتع، اقداماتی در راستای ایجاد شورای اسلامی نیز صورت گرفته که واکنش مسئولان را در پی داشته و سبب شده تا آنها خواهان ابطال سرشماری دوره پیشین و همچنین برخورد با برگزارکنندگان انتخابات شورای دوره چهارم شوند.

واکنش مسئولان محلی

به‌ دنبال ادامه روند ساخت‌وساز ویلاهای ییلاقی پایتخت‌نشینان، مسئولان محلی شهرستان کلاردشت در نامه‌ای خواهان رسیدگی به وضعیت این مرتع شدند،در این نامه مواردی آمده است که نشان از اهمیت مشکل مرتع مازیچال دارد که به‌گونه‌ای نامحسوس اما سریع در حال تبدیل شدن به یک روستاست.

در این نامه مدیران شهری خواستار برخورد قضایی و حقوقی با متجاوزان به اراضی مازیچال و باز پس‌گیری اموال عمومی و ملی شدند.

ساخت ویلاهای مغایر با شرایط بومی مرتع مازیچال سبب شده تا در نامه‌ای که از سوی مسئولان محلی به استانداری نوشته شده است با صراحت اعلام شود که نهادهای محلی با انجام هرگونه عملیات عمرانی غیرضروری و مخالف با استعدادهای مرتع چون احداث جاده آسفالت و انتقال برق که با تخریب محیط‌زیست و قطع درختان همراه باشد، مخالف هستند.

در بخشی از این نامه مسئولان خواهان این شده‌اند که اعتبارات مصوب برای پروژه‌های عمرانی قطع و صرف تامین امکانات رفاهی برای روستاهای محروم اطراف شود.

مالکیت مراتع به نفع گروه‌های خاص

مروری بر آنچه در مرتع مازیچال رخ داده این فرض را ایجاد می‌کند که روستا نامیدن این منطقه و اختصاص اعتبار به آن جز به دلیل ارائه امکاناتی نظیر آب، برق، گاز و در صورت ادامه روند ساخت‌وساز، انجام عملیات راه‌سازی در بکرترین نقطه جنگل‌های شمالی کشور، فقط برای رفاه هر چه بیشتر صاحبان ویلاهای ساخته شده در آن نیست، بلکه این شرایط زمینه ایجاد نوعی مالکیت نانوشته بر مراتع ملی کشور و بهره‌برداری از آن را به نفع گروهی خاص فراهم می‌کند.

ادامه این روند در طولانی‌مدت نه‌تنها شرایط اقلیمی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بلکه به دلیل مهاجرت افراد غیربومی حتی به صورت موقتی، موجب بروز تغییرات اجتماعی و فرهنگی فراوانی نیز می‌شود.

شکایت قضایی اداره کل منابع طبیعی

روند ویلاسازی‌ها در مرتع مازیچال که یکی از بکرترین جنگل‌های هیرکانی ایران در استان مازندران به شمار می‌رود، در حالی ادامه دارد که مسئولان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان معتقدند برای این ساخت‌وسازها هیچ‌گونه استعلام و مجوزی از این اداره که متولی جنگل‌ها و مراتع‌ منطقه است گرفته نشده و زمین‌ها از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بدون کسب هیچ مجوزی از سوی اداره کل منابع طبیعی به اشخاص واگذار شده است.

سید وجیه‌الله موسوی، سرپرست اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر درباره جزئیات این ساخت‌وسازها گفت: صدور برخی مجوزهای ساخت‌وساز و اسناد مالکیت برای این ویلاها بدون استعلام از اداره منابع طبیعی بوده که سبب شده در اراضی ملی ساخت‌وساز صورت گیرد،اداره منابع طبیعی درخصوص ابطال اسناد صادره و مجوزهای ساخت‌وساز در اراضی ملی اقدامات حقوقی انجام داده است.

او با اشاره به طولانی شدن سیر تشریفات دادرسی افزود: با توجه به جلسات متعدد با دستگاه قضایی و مراجع صدور مجوز با حکم دستگاه قضایی از حمل مصالح در اراضی فاقد پروانه ساخت، در حال حاضر هرگونه ساخت‌وساز و حمل مصالح در این منطقه به‌شدت کنترل می‌شود.

موسوی بیان کرد: مراجع تغییر کاربری و صدور مجوز جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن هستند که به هیچ وجه درباره ساخت‌وسازهای فعلی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر استعلام انجام نداده‌اند. به همین دلیل برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی و جلوگیری از عبور و مرور اشخاص در طرح جنگلداری، جلسه‌ای با موضوع جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تشکیل و مصوبه‌ای برای جلوگیری از حمل مواد و مصالح صادر شد.

سرپرست اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر با تاکید بر اینکه هیچ زمینی در مازیچال از سوی اداره منابع طبیعی به اشخاص واگذار نشده است، گفت: درخصوص تصرفات اشخاص و صدور اسناد مالکیت، در راستای ماده 147 قانون ثبت، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام به طرح دعوی کرده که منجر به صدور احکام قطعی دال بر ابطال شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :