آخرین عناوین

شنبه 1 آبان 1395-9:29 کد خبر:32431

غوغای فرمانداری که قرار بود برکنار شود:

ماجرای لوکس ترین بازپس گیری سواحل بعد از انقلاب در نوشهر/ این ‌آزادسازی در کل کشور بی نظیر بود

این اتفاق حاصل کاری گروهی و رهبری بی پیرایه و عادلانه بود و نشان داد که اگر بتوان مرکز ثقلی یافت اتحاد حاصل خواهد شد و ناممکن ها ممکن.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل ازعبارت، تا نوشهری نباشید و شرایط حاکم بر آن را ندانید نمی توانید به اهمیت کاری که «علی شادمان» به عنوان فرماندار در این شهرستان انجام داده پی ببرید،شادمان را در نوشهر می پرستند.

در هر راهی که به او می رسند از خودروهایشان پیاده می شوند و او را می بوسند، زن ها دعایش می کنند و جوان ها با احترام گرامی اش می دارند،محبوبیتش عجیب و فروتنی اش عجیب تر است،کارمندان فرمانداری می گویند بیش از 80 درصد زمان روزانه اش را در ساحل می گذراند.

منطقه ای در نوشهر به نام «شیخ موسی آباد» را که به دلیل وضعیت معماری نادرست ترافیکی سالیانه جان بسیاری را می گرفت سامان داده است و در آن زیرگدری احداث کرده که حالا جلوی تمام تصادف های منجر به فوت را گرفته است.

از طرفی دیگر موفق به جذب سرمایه گذاری 400 میلیاردی شده که حجم آورده اش از بودجه عمرانی استان هم بیشتر است،این سرمایه گذار بعد از سه سال تلاش و ناکامی در حال ترک نوشهر بود که فرمانداری موفق شد در عرض 6 روز مجوزش را صادر کند و حالا بیش از 200 کارگر به صورت روزانه در آن مشغول کارند تا بزرگترین و لوکس ترین هتل مازندران را که در طبقه بیست و چهارمش قابلیت میزبانی از رئیس هر دولتی را دارد بسازند،هتلی که به آخرین امکانات روز مجهز است و بهترین در نوع خود در شمال کشور است.

اول فکر می کردم که آزادسازی ساحل به تخریب تعدادی آلاچیق و قطع چند درخت آنهم در 100 متر محدود است اما وقتی 1 ساعت تمام در ساحل نوشهر و آنهم در لوکس ترین منطقه ساحلی این شهر پیاده روی کردم، تازه فهمدیم که چه کار دشوار و غیرممکنی صورت پدیرفته است.

بی شک این اتفاق بزرگترین دستاورد دولت روحانی در طرح آزادسازی سواحل در کل کشور است و تا به حال این مقدار زمین با این قیمت یکجا آزاد نشده بود،آزادسازی و عقب نشینی بیش از 121 ملک به طول 4 کیلومتر کار اصلا ساده ای نیست.

آنهم در حالیکه بسیاری از مالکان غیربومی هستند و هنگام خرید ویلاها قیمت آن را کاملا پرداخته اند و این یعنی عملا زمینی غیرقانونی که اصلا وجود نداشته به آنها فرخته شده و حالا اصلا کار ساده ای نیست که این افراد را قانع کنید تا با دست خودشان میلیون ها تومان از اموالشان را به دولت بازگردانند و تخلف صاحبان قبلی ملک را به جان بخرند.

به جز این گروه،بومیان مقاومتی جدی تر دارند و سعی می کنند با استفاده از لابی ها و پارتی هایشان خود را مستثنی کنند، به عنوان نمونه من خود شاهد بودم که یکی از اعضای هیات حل اختلاف نوشهر که به قول دادستان وقتی کار شروع شد مدام می گفت "نباید ترسید و باید جلو رفت"، وقتی کار به ویلای خودش رسید مانع اجرای قانون شد و جلوی بولدوزر ایستاد و نهایتا دادستان را مجبور به صدور حکم تخریب و صدور حکم بازداشت در صورت مقاومت و سرپیچی صاحب ملک کرد.

به همین خاطر ضروری بود که پرونده ای ویژه در این باره ترتیب داده شود تا از زوایای گوناگون به آن نظر کند،امیدواریم استانداری مازندران به عنوان نماینده عالی دولت به این پرونده توجهی ویژه کرده و طرح فرمانداری نوشهر را که بر پایه شعار تدبیروامید موفق شد، به عنوان الگو در دیگر مناطق استان اجرا کند.

با این حال عجیب است که چرا می خواستند شادمان را از فرمانداری نوشهر برکنار کنند و البته حالا مشخص شد که دلیل جمع کردن آنهمه امضا برای یک مدیر غیربومی در نوشهر چه بود.

ماجرای شادمان و محبوبیت وی در نوشهر نمونه موفقی از عدم اجرای تصمیمات شتابزده و بی تدبیر سیاسی است که منافع عمومی را قربانی امیال شخصی و گروهی می کند.

این اتفاق حاصل کاری گروهی و رهبری بی پیرایه و عادلانه شادمان بود و نشان داد که اگر بتوان مرکز ثقلی یافت اتحاد حاصل خواهد شد و ناممکن ها ممکن.

براساس این گزارش، امروز «علی شادمان» محبوب ترین شخصیت سیاسی و اجتماعی در شهرستان نوشهر است،فرمانداری اصالتا ساروی که کمتر کسی فکر می کرد در شهری به شدت قبیله ای و قومی مثل نوشهر موفق عمل کند، اما او توانست بزرگترین آزادسازی ساحل بعد از انقلاب را در مازندران رقم بزند و همچنین با تدبیری 10 ساعته مشکلی 10 ساله را در منطقه «شیخ موسی آباد» حل کرده و با ایجاد زیرگذر در این منطقه از ادامه سریال تصاف های مرگبار در نوشهر جلوگیری کند.

به بهانه آزادسازی 121 نقطه ساحلی در بهترین منطقه شهری نوشهر که چیزی حدود 4 کیلومتر را شامل می شود پای صحبت های علی شادمان: فرماندار نوشهر نشستیم تا ببینیم دستاوردهای دولت تدبیروامید در شهرستان نوشهر چه بوده است، هرچند آزادسازی صورت گرفته آنقدر بزرگ و مهم بود که بخش اصلی گفتگو را به خود اختصاص داد.

آقای شادمان، چطور توانستید 121 خانه را در بهترین و گرانترین منطقه نوشهر خراب کنید، بدون ایجاد تنش، درگیری و زندانی کردن؟

روی ساختارها تمرکز کردم، رفتم پای میز مذاکره و به جای احساس غرور و تهدید، عقل و منطق را روی میز گذاشتم، ساحل نوشهر با اینهمه زیبایی، سابقه و پتانسیل از دسترسی عموم مردم خارج بود و به شکلی کاملا غیرقانونی در تسخیر برخی اشخاص قرار داشت در حالیکه این حق همه مردم است.

وقتی خواستید کار را شروع کنید، کسی نگفت بی فایده است؟ دلسردتان نکردند؟

اتفاقا چرا! همه می گفتند نمی شود، چون سال ها بود که شعارش را می دادند ولی کسی نمی توانست آن را عملی کند. به هرحال کسانی که در این منطقه ویلا ساخته اند پشتشان به جایی گردم بوده.

واقعا زحمت منابع طبیعی نوشهر ـ رویان و دادستانی نوشهر هم خیلی اثرگذار بود، ما دلایل عقلی و قانونی داشتیم و می گفتیم شهرستانی که رتبه نخست اقامت را در عید داشته نباید چنین وضعی داشته باشد که مردم به ساحلش دسترسی نداشته باشند.

الان چه مقدار از سواحل نوشهر آزاد شده است؟

در حال حاضر 121 ملک عقب نشینی کرده اند و 4کیلومتر از بهترین سواحل نوشهر آزاد شده است،در برخی از این ویلاها رمپ هایی برای جت اسکی وجود داشت که صاحب ملک از اتاق خوابش سوار جت اسکی می شد و می رفت مستقیما توی دریا.

مردم هم خیلی همکاری کردند،جالب است بدانید می رفتیم و چای و میوه می خوردیم و می گفتیم حالا دیگر باید جمع کنید تا همینجا را خراب کنیم و آنها هم قبول می کردند چون می دیدند تبعیضی درکار نیست و عزم دولت هم جدی است،این اتفاق اجرای واقعی شعار تدبیروامید بود.

چون هم امید مردم نوشهر را به ما افزایش داد و هم با تدبیر صورت گرفته حتی یک شب هم کسی بازداشت نشد و بدون کوچکترین تنشی کار پیش رفت.

چرا کپورچال را به عنوان پایلوت آزادسازی انتخاب کردید؟

چون کپورچال تنها را دسترسی به ساحل نوشهر در این 4 کیلومتر بود و کار آزادسازی هم از همین نقطه کلید خورد، این بخش اصلا عبور مناسبی هم نداشت که حالا با همکاری شهرداری مشغول ساخت منطقه ای توریستی در آن هستیم که بی نظیر است.

شنیده ایم که قرار نیست این آزادسازی متوقف شود؟

بله، قرار است تا خود رویان به طول 45 کیلومتر ادامه پیدا کند که این مناطق بی شک آزاد خواهد شد، چون قسمت سخت کار همین 4کیلومتر اعیان نشین بود، اما فعلا ساماندهی همین 4کیلومتر اولویت ماست.

تا پایان سال فاز اول را با مرکزیت کپورچال با حضور مردم و مسئولان افتتاح می کنیم و انشاالله بعد به سراغ دیگر قسمت ها خواهیم رفت.

آنچه در مورد این آزادسازی بزرگ بیشتر به چشم می آید، همکاری همه نهادهای دست اندرکار است که به نظر بی سابقه می رسد،چطور این اتحاد ایجاد شد، آنهم در استانی که جامعه شناسان عدم وحدت را یکی از معضلات و دلایل عدم توسعه آن می دانند؟

بله همه کمک کردند، دادستانی، منابع طبیعی نوشهرـ رویان، شورای شهر، شهرداری، مالکان، نیروی انتظامی و اهالی محلی نوشهر، شاید دلیل اصلی اش این بود که من پشت میزنشینی را رها کردم و همیشه در ساحل بودم.

ضمن اینکه کسی خودش را رئیس نمی دانست و همه در یک سطح قرار داشتیم. کسی نمی خواست این کار را به نفع خودش مصادره کند و همه این کار بزرگ را حاصل یک همکاری جمعی می دانستند و وقتی شما انصاف داشته باشید همه منصف می شوند و کار پیش می رود.

این گفتگو البته درباره «آزادسازی سواحل در نوشهر» است اما علاقه زیاد مردم به شما نمی تواند تنها به همین دلیل باشد، بد نیست نگاهی کوتاه به دستاوردهای دولت در این منطقه داشته باشیم؟

یکی دیگر از مهمترین کارهای ما منطقه شیخ موسی آباد و ایجاد زیرگذر در آن بود که خواسته 10 ساله مردم نوشهر بود و بیش از 50 کشته و زخمی داده بود.

این تنها مسیر برای ورود و خروج چند روستا به شهر به شما می آمد و نکته مهم این است که این مشکل 10 ساله را ما 10 ساعته حل کردیم و بعد از چند جلسه من دستور ساخت را صادر کردم و فعلا زیرگذر ایجاد شده و رفت و آمد در آن انجام می شود و به مرور جزئیات آن نیز تکمیل خواهد شد.

از آن زمان تا به حال حتی یک مورد تصادف منجر به فوت در این منطقه نداشتیم. مردم به من لطف دارند و بعد از حل این مشکل و آزادسازی ساحل با فرمانداری آشتی کرده اند.

نگه داشتن سرمایه گذار هتل آراز که کار عمرانی اش با 400 میلیارد تومان اعتبار شروع شده از دیگر دستاوردهای دولت تدبیروامید در غرب استان و نوشهر است.

این هتل 96 هزار متر مربع بنا دارد و بعد از سرگردانی چند ساله سرمایه گذار من 6 روزه با حمایت استاندار محترم مجوزش را صادر کردم،جالب است بدانید کل اعتبار عمرانی استان 300 میلیارد تومان است و حجم سرمایه گذاری در این هتل 400 میلیارد تومان!

کارهای دیگری نظیر راه اندازی کارخانه خرم، حل مشکل ساختمان فرمانداری که 50 درصد آن در اختیار دولت نبود، ایجاد راه دسترسی به شهرک های صنعتی و ... از جمله دستاموردهای دولت در نوشهر بوده که بدون حمایت مردم و پشتیبانی استاندار محترم هرگز ممکن نمی شد.

براساس این گزارش،علی اکبر علیزاده، دادستان نوشهر نقشی کلیدی در آزادسازی سواحل در این شهر داشت و توانست با استفاده از قاطعیت و نرمش توامان بدون کمترین آسیبی این عملیات بزرگ اجتماعی ـ طبیعی را رقم بزند.

وی در حاشیه بازید از روند آزادسازی سواحل نوشهر گفت: این مسئله از سال ها پیس مطرح بود و حتی مناطقی هم آزاد می شد اما به همان اندازه تصرف تازه صورت می گرفت و خلاصه اینکه کار پیش نمی رفت اما این روندی که فرماندار فعلی نوشهر آقای شادمان با کمک و حمایت  همه دستگاه ها  آغاز کردند و در حال پیشروی است  پدیده تازه و بدیعی است که امیدواریم ادامه پیدا کند.

علیزاده افزود: این موضوع  اتفاق بسیار بزرگی است که با این وضعیت و موقعیت در کل کشور بی نظیر است و من حداقل نمی توانم مشابهی برای آن پیدا کنم.

از موارد نادر و منحصر به فرد این آزادسازی این است که در قلب شهر رخ داد و با اینکه با  120 مالک طرف شدیم هیچ شخصی بازداشت نشد و تنها  دو پرونده در این خصوص آنهم در مورد اختلاف متراژ رفع تصرف شده تشکیل شد و مابقی با حضور همه مسئولین بخصوص منابع طبیعی، شهرداری و شورای شهر حل و فصل شد و این امر اتفاق بزرگی بود که باعث شد بتوانیم به هدفمان نزدیک شویم.

دادستان نوشهر تصریح کرد: در گذشته تنها عده خاصی  از دریا استفاده می کردند و اراده ای برای آزاد سازی  وجود نداشت و امروز این اراده با حضور فرماندار نوشهر به عنوان شخص اول هماهنگ کننده بین همه ارگان های دولتی و نیز دستگاه قضایی به وجود آمد و باعث شد این پروژه انجام شود.

والی کار تازه شروع شده چون  از نظر ما آزاد سازی شده  اما از نظر مردم تخریب صورت گرفته و می گویند چیزی که خراب کردید منتظریم آباد شود تا برای استفاده در اختیار مردم گذاشته باشد.

وی افزود: قبلا از آذسازی همه می گفتند به به! بروید جلو و از هیچ جیز هم نترسید، ولی وقتی نوبت به ویلای خودشان رسید جلوی بولدوزر را می گرفتند و التماس می کردند، ولی ما هرگز تفاوتی میان افراد قائل نشدیم.

دادستان نوشهر با قدردانی از خبرگزاری عبارت، به خاصر پوشش دقیق این اتفاق، حضور رسانه ای به این شیوه را بی سابقه دانست و تصرح کرد: امیدواریم این سفر و زحمتی که شما متحمل شدید به نتیجه خوبی بیانجامد و صدای این اتفاق بزرگ به مرکز استان و همه کشور برسد.

مخصوصا اینکه آزادسازی در نوشهر مثلا با بهشهر فرق می کند، زیرا در شرق استان  املاک و سواحلی که از قبل آزاد شده بود کمتر مورد تجاوز قرار می گیرد .

ضمن اینکه آنجا ساحل آزاد است فقط باید کاری کنند که تجاوز نکنند اما در ساحل نوشهر باید کاری کنیم که تجاوز نکنند و بعد هم برای رفع تصرف اقدام کنیم و به همین دلیل باید گفت این اقدام در کل کشور بی نظیر بوده است.

برهمین اساس، شهرداری نوشهر بعد از آزادسازی انقلابی سواحل این شهر توسط فرمانداری و منابطع طبیعی وارد کار شده و برای ساخت منطقه ای توریستی در کپورچال عملیات عمرانی اش را آغاز کرده است.

به همین بهانه و برای آگاهی از تلاش های این شهرداری ساحلی به سراغ «فرهادبنی شیخ الاسلامی» شهردار نوشهر آمدیم، در ادامه گفتگوبا وی را از نظر می گذرانید:

در آغاز لطفا کمی از سابقه خود در شهرداری نوشهر بگوئید تا به سراغ موضوع اصلی در «کپورچال» برویم؟

من دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری هستم و 3سال پیش دقیقا در ماه مهر و در چنین روزهایی بعنوان شهردارنوشهر انتخاب شدم.

ساخت منطقه گردشگری کپورچال از چه زمانی در دستور کار بود و نقش شهرداری در ساخت این مجموعه چیست؟

زمزمه کپورچال از 5 یا 6 سال پیش مطرح شد اما چون عزمی جدی برای آزادسازی نبود، گردشگران نمی توانستند از منظره دریا در ورودی شهر بهره لازم را ببرند.

تا اینکه در اوائل سال 95 بود که طرح آزادسازی ساحل با همکاری هم دستگاه ها و مدیریت فرمانداری آغاز شد و شورا نیز علی رغم اینکه در بودجه اش پیش بینی نشده بود با حمایت اعضای شورای شهر کار را در کپورچال آغاز کرد.

الان 121 مالک شخصی در مساحت 4کیلومتر عقب نشینی کرده اند و فقط 15 ملک مانده است، این اتفاق منظره بسیار بی بدیلی به مرکز نوشهر می دهد.

یک اتفاقی جالب هم این بود که 30 مالک در این حوزه خود از پیمانکاران قوی بودند و ما اول از همه ملک آنها را تخریب کردیم و 3قرارداد به ارزش  2میلیارد برای اجرا، آزادسازی و تخریب با آنها منعقد کردیم.

من باید از همه به خاطر این آزادسازی تشکر کنم، از فرمانداری و منابع طبیعی و شورا و دادستانی، همه تلاش کردند و مخلصانه پای کار آمدند.

الان تمرکز اصلی شما در کپورچال است. دقیقا قرار است چه کاری در این نقطه صورت بگیرد؟

کپورچال محل اصلی آزادسازی و سرآغاز آن بود و الان یک طرح بسیار زیبای معماری برایش تهیه کردیم و کار عمرانی اش هم آغاز شده، دو نیم دایره زیبا ایجاد می شود و حوضچه ای به وجود می آید و ... طرح جزئیات بسیار خاصی دارد.

در مورد مبلمان و روشنایی این منطقه نیز شهرداری وارد کار شده و فاز اول آن به طول 1 کیلومتر تا 2 ماه دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد،در این مسیر اجازه تردد خودرو داده نمی شود.

پس حتما برنامه ویژه ای برای افتتاح آن دارید؟

بله،به امید خدا بعد از پایان ماه صفر از همه استان برای جشن آزادسازی مهمان به نوشهر می آید و بزرگترین همایش پیاده روی همزمان با این جشن آزادسازی برگزار خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :