آخرین عناوین

يکشنبه 2 آبان 1395-17:39 کد خبر:32452

دردسرهای مازنی ها از یک طرح غیر کارشناسی:

طرح پزشک خانواده ، پزشکان ناراضی، مردم ناراضی !

پزشک خانواده چیزی نیست که بخواهیم از آن چشم بپوشیم، باید نقاط ضعف شناسایی شود تا با رفع این نقاط ضعف بتوانیم سیستم ارجاع را در سراسر کشور اجرایی کنیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، سلامت؛ این واژه را بی شک میتوان یکی از اصلی ترین و به نوعی مهمترین دغدغه هر جامعه و دولتی دانست، اساسا پیشرفت و پویایی هر جامعه در گرو پویایی تک تک افراد آن جامعه است و سلامت اولین مولفه موثر در پویایی فرد میباشد .

اهمیت و حساسیت موضوع سلامت را میتوان در جایگاه آن در اولیت بندی سیاست گذاری های کشور و بودجه های کلان اختصاص یافته به آن دریافت.

ناگفته پیداست که به همین سبب دولت ها و سیاست گزاران سعی در بهبود این مولفه به عنوان بخشی قابل توجه در کارنامه کاری خود دارند .

در دولت های اخیر نیز تحولات بنیادین و اقدامات زیر ساختی زیادی در زمینه بهبود سلامت جامعه صورت گرفت که یکی از شاخص ترین آنها را میتوان طرح عظیم پزشک خانواده و نظام ارجاع دانست.

این طرح که هم اکنون به عنوان یک طرح موفق در 60 کشور دنیا در حال استفاده است از برنامه های مهم چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان کشور است از سال 74  کلید خورد و در سال 91 و ابتدای دولت نهم در دو استان مازندران و فارس به صورت پایلوت اجرایی شد.

در این طرح برای پزشک وظایفی چون ویزیت رایگان ، تزریقات و نصب سرم، بررسی موارد بهداشتی چون دیابت ، فشار خون ، مادران بار دار، سالمندان ، کودکان زیر 5 سال و در صورت نیاز ارجاع به پزشک متخصص برشمرده شده و هم اکنون نزدیک به 500 پزشک خانواده و حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از مردم استان که دارای دفترچه تامین اجتماعی هستند را در قالب این طرح تحت پوشش گرفته است.

اما این طرح که اهدافی چون بهره مندی یکسان افراد جامعه از سرانه سلامت، اجرای عدالت در سلامت،حذف پرداخت هزینه های اضافی، انجام معاینات دوره ای ، ثبت سوابق بیماری ها و ... شکل گرفت و به ظاهر و روی کاغذ طرح کاربردی و مفیدی بود اکنون با مشکلاتی مواجه شده که به نظر میرسد نتیجه عدم برنامه ریزی درست و اصولی در اجرا میباشد.

آنچه قبل از اجرای چنین طرح هایی مسلم است ضرورت فرهنگ سازی مناسب در این رابطه است، چرا که مشاهده میشود بیماران با نادیده گرفتن روند طرح و وظایف تعریف شده پزشکان صرفا فقط به درخواست برگه ارجاع به متخصص بسنده میکنند که این امر نارضایتی پزشکان و کمرنگ شدن تاثیر این طرح را به دنبال دارد ، از سوی دیگر به دلیل عدم بستر سازی و دقیق اجرا نشدن این طرح از سوی مجریان ، کمبود اعتبارات بیمه ای ، تخصیص نیافتن اعتبارات لازم، کمبود پزشک و عدم توانایی در پرداخت به موقع حق الزحمه پزشکان ، دریافت و ارائه خدمات پزشکی به مردم با چالش روبرو شده و نارضایتی از این طرح را به دنبال داشته است .

از طرفی،از آنجایی که تنها 85 درصد جمعیت شهری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و بخشی از مردم تحت پوشش بیمه های دیگر قرار دارند ، بسیاری از دریافت این خدمات باز مانده اند .

آنچه مسلم است پزشک خانواده چیزی نیست که بخواهیم از آن چشم بپوشیم ؛نظام ارجاع در طرح تحول سلامت،جایگاه ویژه ای دارد و کشورهایی که بر اساس این مدل، سطح نخست درمان خود را تعریف کرده اند،هم توانسته اند هزینه‌های بهداشت و درمان خود را کنترل کنند، هم نظام مهندسی شده و دقیق سطح بندی خدمات را اجرایی کنند.

با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده، پرونده سلامت افراد به طور کامل در دسترس خواهد بود و نظام ارجاع نیز به خوبی تقویت خواهد شد.

باید نقاط ضعف اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران شناسایی شود تا با رفع این نقاط ضعف بتوانیم سیستم ارجاع را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند شبکه سازی، تامین نیروی متخصص و تامین منابع مالی است که هنوز نتوانسته این زیرساخت‌ها را به خوبی فراهم کند؛ لذا سیستم ارجاع تاکنون نتوانسته شکل اجرایی به خود گیرد

در کنار همه اظهار نظر های موافق و مخالفی که در این رابطه شنیده میشود باید جمع بندی واحدی در این زمینه صورت گیرد تا اگر این طرح موفق بوده در کل کشور اجرایی شود و اگر ناموفق است هرچه زودتر نقاط ضعف آن برطرف گردد و روند سلامت مردم استان با مشکل مواجه نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :