آخرین عناوین

يکشنبه 2 آبان 1395-23:51 کد خبر:32456

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:

مازندران سومین استان در فوتی های قرص برنج

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: استان های تهران با 70، گیلان با 36 و مازندران با 35 فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات قرص برنج را به خود اختصاص دادند .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش 1 / 17 درصدی تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج در 6 ماهه نخست امسال خبرداد.

بر اساس این گزارش، در 6 ماهه امسال 294تن در کشور به دلیل مصرف قرص برنج جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که طی سال گذشته و در مدت مشابه ، 251 تن به علت مسمومیت با این قرص جان سپردند،از تعداد فوت شدگان یاد شده تا نیمه نخست امسال ، 182 تن، مرد و 112 تن، زن بودند.

استان های تهران با 70، گیلان با 36 و مازندران با 35 فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات قرص برنج را در 6 ماهه امسال به خود اختصاص دادند که البته آمار مرگ با قرص برنج در سایر استان ها کمتر از 20 تن و در شمار قابل توجهی از استان ها صفر گزارش شده است.

**قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

در گزارش پزشکی قانونی آمده است: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی قرص برنج (فسفید آلومینیوم) در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی - علامتی است.

از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی نیز بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است رخ دهد.

علائم تحریکی ناشی از مسمومیت خوراکی قرص برنج، شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است .

درادامه این گزارش آمده است ،بیشتر مرگ و میرهایی که طی 12 تا 24 ساعت اولیه مسمومی رخ می دهد به طور معمول، ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت بیشتر ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است.علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

**ضرورت اعمال تدابیر سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج

پزشکی قانونی تاکید کرده است: هر چند طی سال های گذشته و طبق آمارهای موجود شاهد کاهش تلفات قرص برنج در کشور بودیم به نحوی که در سال گذشته این آمار با کاهش 19.3 درصد مواجه بود؛ اما متاسفانه در سال 95 آمار مسمومیت با قرص برنج دوباره روند افزایشی را در پیش گرفته است و شاید همین امر اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن را دو چندان می کند.

فسفید آلومینیوم که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار می گیردبه نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :