آخرین عناوین

پنجشنبه 29 خرداد 1393-11:59 کد خبر:326

رییس دادگستری مرکز استان مازندران:

پرونده های مربوط به زمین خواری به صورت ویژه رسیدگی می شوند

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان از رسیدگی ویژه به پرونده های زمین خواری در دو شعبه دادگستری ساری خبر داد.


به گزارش خزرخبر،هادی هاشمیان به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران افزود:تمام پرونده های مربوط به منابع طبیعی در حوزه استان،در دو شعبه ویژه در ساری مورد رسیدگی قرار می گیرند.

این مسئول با بیان اینکه با مدیران کل منابع طبیعی منطقه ساری و نوشهر و همچنین معاونین حقوقی آنها جلسات ویژه ای برای تسریع در رسیدگی به پرونده های مربوطه تشکیل شده است گفت:شعبات ویژه ای برای رسیدگی به پرونده های سرقت،اوقاف،تخلفات اداری و خانوادگی اختصاص داده شده اند.

وی با اشاره به اینکه پرونده های مربوط به جرائم کارکنان دولت و مدیران استانی مازندران در شعب ویژه محاکم قضایی ساری رسیدگی می شود خاطر نشان کرد:چندین پرونده در مورد شبکه های هرمی با حدود 2 و یا 3 هزار شاکی نیز مورد رسیدگی قرار گرفت که آرای لازم صادر شد.

هاشمیان با بیان اینکه برنامه هایی برای کم کردن زمان رسیدگی به پرونده ها در دست اجرا است اظهار داشت:با همکاری قضات ،تعداد وقت های رسیدگی بیشتر  شده و در برخی از شعبات نیز بعد از ظهر ها و بعد از ساعات اداری به کار مردم رسیدگی می شود.

وی با اعلام اینکه ابلاغ به موقع اوراق دادگستری به افرادی که دارای پرونده می باشند تصریح کرد:با ساماندهی واحد ابلاغ،با اطلاع رسانی به موقع و دقیق به طرفین دعوا و همچنین ارسال پیامک از طریق سیستم پیشرفته،سعی شده تا از این طریق نیز زمان های رسیدگی به پرونده ها کاهش پیدا کند.

رییس شورای حل اختلاف حوزه مرکز استان و حومه همچنین با اشاره به اینکه تمام اوراق های دادگستری به صورت الکترونیکی به سراسر کشور ارسال و ابلاغ می شود گفت:از ارسال دستی و سنتی اوراق دیگر استفاده نمی شود.

هاشمیان با بیان اینکه ماهانه حدود یک هزار و 500نفر به صورت حضوری و یا تلفنی(شماره تلفن129جهت مشاوره حقوقی) از این دستگاه خدمات مشاوره ای رایگان دریافت می کنند افزود:تمام طرفین دعوا در دادگستری ساری می توانند با دریافت رمز و با مراجعه به سایت دادگستری از آخرین وضعیت پرونده های خود مطلع شوند.

وی با اعلام اینکه تسریع در رسیدگی به پرونده ها و تکریم ارباب رجوع که بیشترین نگرانی دادگستری و مراجعین در اطاله دادرسی است و به منظور کنترل میزان ورودی پرونده ها به دادگستری که سالانه رو به افزایش است اقدامات ویژه ای صورت گرفته و در دست اجرا نیز می باشند خاطر نشان کرد:آموزش عریضه نویسان و کنترل دادخواست ها و شکوائیه های کیفری که به صورت قانونی تقدیم شده باشد در دفاتر کل دادگاه ها و دادسرا انجام می شود.

هاشمیان در ادامه با بیان اینکه سعی شده است تا مجوزهای لازم برای افزایش تعداد شعب در دادگستری ساری دریافت شود اظهار داشت: برای ارائه مشاوره های حقوقی و وکالت معاضدتی برای جانبازان و خانواده های آنان آمادگی داریم.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ دینی، جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی را خواهد گرفت، لذا ضروری است در راستای پاکسازی اجتماع گام های اساسی برداریم تصریح کرد:باید زمینه و بستر توسعه فرهنگ دینی در جامعه فراهم شود.

هاشمیان قوه قضاییه را پشتیبان مردم دانست و گفت: تلاش دستگاه قضائی همواره برای خدمت به مردم بر اساس عدالت اجتماعی است و در این راه کوتاهی نمی کند.

وی تعداد پرونده های ورودی به دادگستری ساری در سال 92 را تعداد 22 هزار و 368پرونده و تعداد  پرونده های مخدومه  در سال 92 را نیز 22هزار و 537 پرونده اعلام کرد و افزود: پرونده های وارده در 2 ماهه اول سال 93  به دادگستری ساری تعداد 2990 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال 92 که 3530 پرونده بوده کاهش داشته ایم.

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان تعداد پرونده های مختومه در 2 ماهه اول سال 93 را 2890 فقره اعلام نمود و اظهار داشت:بیشترین پرونده ها در حوزه حقوقی مربوط به اختلافات خانوادگی و مالی و در حوزه جزایی مربوط به ایراد ضرب و درگیری ها و سرقت بوده اند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :