آخرین عناوین

جمعه 21 آبان 1395-17:57 کد خبر:32666

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از انباشتگی برنج‌های خارجی در فروشگاه‌ها تا ممنوع بودن واردات

همواره سؤالی که همیشه پیش روی کشاورزان مازندران است این بوده که « آیا جلوی واردات برنج گرفته شده است یا خیر؟


خزرتیترخبر: خوشه خوشه طلای سپید با زحمت طاقت‌فرسا و تلاش شبانه‌ روزی شالی‌کاران به بار می‌نشیند اما زمانی که قرار است که این افراد مزد واقعی خود را دریافت کنند بحث واردات مطرح می‌شود و برنج‌کاران را متضرر می‌کند.

در سال‌های اخیر برای جلوگیری از متضرر شدن شالی‌کاران مقرر شد که جلوی واردات غیرضروری و بی‌رویه گرفته شود و در مدت زمانی پایان تیر تا آذر ماه واردات ممنوع شود تا برنج‌کاران در این مدت زمانی محصول خود را به فروش برسانند.

همواره سؤالی که پیش روی کشاورزان مازندران است این بوده که « آیا جلوی واردات برنج گرفته شده است یا خیر؟»؛ چراکه همواره در بازار برنج خارجی با قیمتی پایین‌تر از برنج محلی وجود داشته؟!

این روزها موضوعی که نگرانی شالی‌کاران را بیشتر کرده است انباشتگی برنج‌های خارجی با تبلیغات خوش آب و رنگ است و از طرفی با توجه به تأکیدات استاندار مازندران مبنی بر قاچاق بودن آن، تعداد زیاد این محصولات این سؤال را در ذهن آنان به وجود می‌آورد که ممنوعیتی برای واردات برنج وجود ندارد، به دلیل اینکه اگر واردات برنج ممنوع است پس این محصولات از کجا آمده است؟

*میزان برنج تولیدی برای مصرف داخلی کافی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره، اظهار کرد: واردات برنج تا پایان آبان ماه ممنوع است.

علی‌محمد شاعری ادامه داد: برنج‌های موجود در بازار مربوط به سال گذشته و قبل از تاریخ ممنوعیت واردات برنج مرداد ماه بوده که وارد و در انبار نگهداری شدند و آنها نیز توزیع می‌کنند.

وی با اعلام اینکه میزان برنج تولیدی برای مصرف داخلی کافی است، بیان کرد: برنج داخلی به‌دلیل کیفیت و رعایت استانداردها و سلامت بهتر از برنج‌های خارجی است و نیازی به واردات برنج نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: واردات برنج به تولید داخلی ضربه وارد می‌کند و این موضوع نیز به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.

شاعری یادآور شد: براساس گزارش‌ها 2 میلیون و 400هزار تن برنج تولید داخل داریم که برای نیاز داخلی کافی است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی این بوده که جلوی واردات بی‌رویه برنج با هدف حمایت از تولید داخلی و حفظ بهداشت و سلامت مردم گرفته شود؛ چراکه برنج‌های وارداتی ممکن است آلوده بوده و سلامت و بهداشت جامعه را تهدید کند.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس گفت: ممکن است برنج‌های خارجی از داخلی ارزان‌تر باشد ولی کیفیت و شاخص‌های بهداشتی و سلامت برنج‌های خارجی پایین‌تر از برنج‌های داخلی است.

*مجلس پیگیر جلوگیری از واردات برنج است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در این‌باره، اظهار کرد: براساس قانون که در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود ممنوعیت ورود برنج خارجی را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اعلام شده که این کار انجام نشود.

ولی‌الله نانواکناری با بیان اینکه براساس گزارش‌ها این موضوع محقق است و کسی اقدام به این کار نکرده است، افزود: اگر افرادی باشند به‌صورت قاچاق اقدام به واردات برنج کنند باید عواملی که باید بر این موضوع نظارت کنند تشکیلات تعزیرات حکومتی و قضایی به‌صورت مجدانه پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: اگر موردی پیش آمد مجلس شورای اسلامی به‌صورت جدی پیگیر بوده تا برای کشاورزان مشکلی به وجود نیاید.

*واردات جدید برنج اتفاق نیفتاد

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز ، اظهار کرد: واردات برنج تا آذر ماه ممنوع اعلام شده است.

ابراهیم یعقوبی ادامه داد: طبیعی است از ماه‌های اخیر برنج‌های وارداتی که از قبل در انبارها نگهداری می‌شده در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک با قیمت پایین‌تر از برنج محلی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه برنج محلی عطر و طعم و ذائقه مردم سازگار است، افزود: ولی برخی افراد برای اینکه برنج محلی از گردونه خارج کنند برنج‌های خارجی شاید قیمت پایین‌تری دهند تا فرهنگ‌سازی کنند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: قیمت تمام شده برنج ایرانی نسبت به سایر کشورها پاکستان، هند و اوروگوئه به دلیل خرده مالکی بودن اراضی، مسائلی ازجمله تسطیح اراضی و مسائلی در زمینه کشت و برداشت بالاتر است.

یعقوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنج وارداتی جدید وارد بازار نشده به‌دلیل وجود برنج محلی در بازار کسی علاقه‌مند به این کار نبوده است، افزود: واردات جدید اتفاق نیفتاده و واردات از قبل بوده است.

*واردات 600 هزار تن برنج 6 ماه نخست امسال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره ، اظهار کرد: سال گذشته 850 هزار تن و در 6 ماهه نخست امسال حدود 600 هزار تن وارد شده است.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات برنج ممنوع است، افزود: تا آذر ماه واردات صورت نمی‌گیرد.

وی درباره دلیل انباشته شده برنج خارجی در فروشگاه‌ها، گفت: استقبال از برنج خارجی نمی‌شود به همین دلیل استقبال از برنج داخل بالا بوده و قیمت آن خوب بوده و نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: به دلیل اینکه واردات مدیریت شده در بازار برنج خارجی است و انباشته شدن آن در بازار به‌دلیل واردات نیست دلیلی بر عدم استقبال مصرف‌کنندگان به‌ویژه در استان‌های شمالی است.

حیدرپور افزود: به دلیل اینکه تقاضا برای برنج داخل زیاد است انباشتگی ناشی از واردات بی‌رویه نداریم و در این زمینه مدیریت صورت گرفته است.

براساس این گزارش، اظهارات مسئولان مرتبط با این بخش و نمایندگان مجلس درباره ممنوع بودن واردات برنج در تاریخ و زمان ممنوعیت حدود یک ماه اختلاف وجود دارد، همچنین براساس اعلام استاندار مازندران ورود برنج تا پایان زمان برداشت برنج نیز قاچاق محسوب می‌شود اما آنچه در این اظهارنظرها اعلام شد؛ نشان از اختلاف درباره ممنوع بودن زمان واردات و حتی واردات برنج بود با همه این اوصاف قضاوت درباره این مسئله با مردم است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :