آخرین عناوین

شنبه 22 آبان 1395-8:59 کد خبر:32675

اداره بهداشت از چه کسی طرفداری می‌کند؟؟؟

مزاحمتی که خوش‌نشین‌ها برای دامداران مازندرانی ایجاد کرده‌اند

بعضی از خوش‌نشین‌ها در همسایگی دامداران زمین خریداری می‌کنند که در زمان حضورشان از بوی بد دام شکایت می‌کنند و اداره بهداشت نیز حامی خوش‌نشین‌ها است.


به گزارش خزتیترخبر و به نقل ازتیتر امروز، جلسه بررسی حل مشکلات دامداران کلاردشت با حضور مدیران سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مسجد جامع روستای پیشنبور برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کلاردشت در این جلسه با اشاره به مشکلات دامداری در این شهر، اظهار کرد: در دهه 70 رئیس جمهوری وقت، کلاردشت را منطقه گردشگری اعلام کرد و در عمل 80 درصد اراضی کشاورزی منطقه در اختیار تهرانی‌ها قرار گرفت و این مشکلی شد برای دامدارانی که در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان بیشترین دام سبک و سنگین را داشته است.

* طرح خروج دام از جنگل به ‌نفع دامدار و جنگل ختم نشد

علی بناوند با بیان اینکه دامداران شهر کلاردشت نیاز به حمایت بیشتر دارند، افزود: دامداران در مراتع دوردست نیاز به آرد برای پخت نان دارند که آرد آنها تأمین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرحی در سال‌های گذشته به‌نام خروج دام از جنگل به اجرا در آمد که به‌ نفع دامدار و جنگل ختم نشد، بلکه برخی از دامداران و کسانی که دامدار نبودند زمین‌هایی را از طراحان خروج دام گرفتند و تبدیل به ساخت و ساز کردند، تصریح کرد: وقتی دامداران از جنگل رانده شدند با کمک شوراها به حاشیه‌های جنگل پناه بردند که با مشکل سوخت مواجه شدند و امیدوارم به آنها توجه شود.

* ایجاد مزاحمت خوش‌نشین‌ها برای دامداران

بخشدار مرکزی کلاردشت در این جلسه با بیان اینکه وظیفه همه ما مسئولان در روستاها کمک به بخش کشاورزی و دامپروری است، گفت: یکی از وظایف شوراها در روستا کمک به تولید و دامپروری است البته همه ما موظف به کمک به تولید چه در کشاورزی و یا دامپروری هستیم.

علیرضا ذکائیان با بیان اینکه کمک به بخش کشاورزی و دامپروری موجب ایجاد اشتغال در روستا می‌شود، اظهار کرد: منطقه زیبای کلاردشت یک منطقه گردشگری است و باید از ظرفیت‌های آن بهره‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های گردشگری نباید برای نادیده گرفتن دیگر مؤلفه‌ها از جمله کشاورزی، دامداری و باغبانی باشد، تصریح کرد: این مؤلفه‌ها باید در خدمت یکدیگر باشند تا اشتغال و گردشگری در منطقه رونق پیدا کنند.

ذکائیان با بیان اینکه گردشگر دوست دارد بومی‌گردی و از دامداری‌ها و دیگر اماکن قدیمی و زندگی سنتی مردم در روستاها دیدن کند، افزود: برخی از دامداران کلاردشت برای چرای دام با مشکلات بسیاری مواجه هستند که بعضی از خوش‌نشین‌ها این مشکلات را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از خوش‌نشین‌های پایتخت‌نشین در همسایگی دامداران زمین خریداری و ساختمان احداث می‌کنند، عنوان کرد: برخی از خوش‌نشین‌ها سالی دو مرتبه در منطقه و خانه خود حاضر می‌شوند و در همان مدت زمان از دامداران به‌خاطر بوی دام شکایت می‌کنند و اداره بهداشت نیز حامی خوش‌نشین‌ها است.

* فعالیت 10 هزار دامداری مجوزدار در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه در مازندران حدود 6/6 میلیون واحد دامی وجود دارد که از لحاظ آماری در رتبه چهارم کشور قرار داریم، گفت: حدود 580 هزار تن شیر و 65 هزار تن گوشت قرمز در سال در مازندران تولید که علاوه بر نیاز استان به استان‌های تهران، گلستان و گیلان صادر می‌شود.

علیرضا عطایی‌نژاد اظهار کرد: تفاوت واحد دامی مازندران با دیگر استان‌ها در این است که تعداد واحدهای ما به‌خاطر ظرفیت کوچکی که دارند زیاد است و به گونه‌ای که این تعداد دام را در حدود 12 هزار دامداری نگهداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از دامداران استان پروانه دامداری ندارند و نمی‌شود آمار دقیقی از تعداد واحدهای فعال ارائه داد، عنوان کرد: حدود 10 هزار دامداری در مازندران از سازمان جهاد کشاورزی مجوز دارند که به‌صورت سنتی در اطراف روستاها اداره می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در غرب استان زمین برای دامداری گران است و هزینه تولیدات دامی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: از دیگر مشکلات چرای دام در استان کشت چندباره در زمین‌های کشاورزی است.

* وجود 76 هزار دام سبک و سنگین در کلاردشت

رئیس اداره جهاد کشاورزی کلاردشت در این جلسه گفت: بیش از 16 هزار دام سنگین و بیش از 60 هزار دام سبک در کلاردشت وجود دارد که در اختیار 6 هزار و 500 دامدار است.

حسن‌پور مقدم اظهار کرد: با وجود تغییرات جوی و فقدان امکانات موجب شده دامداران در تهیه خوراک دام، مایحتاج زندگی از جمله آرد، سوخت و بیمه با مشکل روبه‌رو شوند که امیدواریم مسؤولان مشکلات دامداران را به‌حداقل برسانند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :