آخرین عناوین

جمعه 30 خرداد 1393-11:52 کد خبر:328

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران:

تا به حال از بند «پ» استفاده نکردم

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: من تا به این لحظه از حمایت هیچ فردی تحت عنوان نام "پارتی" برخوردار نبوده ام.


به گزارش  خزرخبر و به نقل از سوادکوه آنلاین، مسئولان و مقامات ارشد استانی و کشوری که زادگاه‌شان دیار سبز و محروم سوادکوه است، به عنوان نخبگانی به شمار می روند که در صورت استفاده درست از ظرفیت آنها می توان قدم های موثری را برای پیشرفت این دیار برداشت.

عبدالحسین باقری طی گفتگویی با سوادکوه آنلاین به بیان مطالبی پرداخت که می خوانیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید.

عبدالحسین باقری لاجیمی، متولد 1354 در روستای زیبای لاجیم یکی از روستاهای زیرآب هستم. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در دیار خودم، شهر نیکان لاجیم گذراندم و مقطع متوسطه را در دبیرستان آیت الله مطهری قائم‌شهر به کسب علم پرداختم.

بعد از اخذ مدرک دیپلم، در رشته کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی مشغول علم آموزی شدم.

با فرا رسیدن زمان سربازی، 2سالی را به عنوان سرباز معلم در روستای لاجیم در مقاطع ابتدایی تدریس می کردم، همزمان آموزشیار نهضت سوادآموزی سوادکوه نیز بودم.

در سال 1379به عنوان کتابدار کتابخانه عمومی پل سفید مشغول به کار شدم و پس از طی حدود 10 ماه از فعالیتم به سمت مسئول کتابخانه پل سفید ارتقا یافتم. کمتر از 1 سال بعد، رئیس کتابخانه های عمومی سوادکوه شدم و در سال 1385 در اداره کل کتابخانه های استان به عنوان کارشناس امور کتابخانه ها مشغول به فعالیت شدم.

در فاصله کوتاهی بعد از انتصاب این سمت، به عنوان کارشناس امور انجمن ها، مشارکت ها و شهرداری ها فعالیت خود را آغاز کردم.

درسال 89 به عنوان کارشناس برترامور کتابخانه های کشور معرفی و حدود 3سال نیز به عنوان معاون مدیرکل در اداره کتابخانه های استان مشغول فعالیت شدم و در همین مدت با حفظ سمت سرپرستی اداره کتابخانه های شهرستان ساری را نیز عهده دار بودم.

پس از آن نیز زمزمه های بحث سرپرستی اداره کل کتابخانه های استان پیش آمد و اکنون بنده حدود 3ماه است که به عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه های استان مازندران منصوب شدم و  درخدمت مردم عزیز استان هستم.

آقای باقری! چه آیتم ها و ویژگی هایی در شما وجود داشت که شما را بر کرسی این مسند نشاند و حتی باعث اخذ رتبه کارشناس نمونه کشوری در زمان فعالیت‌تان شد؟

در بحث حوزه کتاب داری و کتابخانه ها آن چیزی که در ارزیابی کارشناسان کشوری ملاک و معیار سنجش است، ابتدا بحث کارهای ابداعی و خلاقانه در این ورطه  است.

همچنین  علاوه بر تخصص در امر کتابداری و کتابخانه ها، داشتن توان مدیریتی قوی یکی از امتیازات ویژه محسوب می شود.

در گذشته چه مسئولیت ها و سمت هایی به غیر از حوزه کتابخانه ها داشته اید؟

بنده زمانی که در سوادکوه خدمت می کردم، سابقه عضویت در پایگاه مقاومت لاجیم و حوزه مقاومت پایگاه صاحب الزمان(عج) پل سفید را داشتم.

علاوه بر آن در ستاد نماز جمعه پل سفید و ستاد جرائم خاص سوادکوه نیز فعال بودم.

برای رسیدن به این کرسی تا به حال از بند "پ" نیز استفاده کردید؟

به هیچ وجه! من تا به این لحظه از حمایت هیچ فردی تحت عنوان نام "پارتی" برخوردار نبودم.

رمز موفقیت شما چیست؟

انعطاف پذیری در کار، صداقت و تخصص در حوزه کاری به دلیل داشتن تحصیلات در این رشته  رموز موفقیت من در این جایگاه بوده است.

وضعیت سوادکوه در زمانی که شما تصدی امور کتابخانه های سوادکوه را در اختیار داشتید تا به امروز چه تغییری داشته است؟

ابتدا باید خاطرنشان کرد شهرستان سوادکوه دارای یک قدمت و پیشینه تاریخی است.

این خطه دارای بضاعت و بقایت فرهنگی و دارای مردمی فهیم و با اخلاق است که آن را ممتاز ساخته است.

سوادکوه دارای نخبگان کشوری و استانی بی شماری است و همین یعنی استعدادهای خدادادی سوادکوه فقط مختص به جنگل و کوه و زیبایی هایش نیست بلکه آن چیزی که این دیار را ممتاز می سازد، جوانان و مردم آن هستند که همواره ریشه و اصالت خود را حفظ کرده اند و هر کجای این دنیای پهناور سکنی داشته باشند، خود را از آب وخاک این کهن بوم می دانند.

معضل سوادکوه در حوزه کتابخانه ها مشکلِ نبود فضای زیر ساختی است و متأسفانه در حوزه فرهنگی این شهرستان از نظر زیرساخت‌های فرهنگی به خصوص در امر کتاب و کتابخوانی مهجور و مظلوم واقع شده است.

این خطه از نظر قدمت کتابخانه های عمومی نسبت به دیگر شهرستان ها پیشینه ای طولانی دارد اما از نظر امکانات بسیار ضعیف است.

مشکلات امور کتابخانه های شهرستان از نظر شما چیست و چه برنامه هایی برای رفع این معضلات در نظر گرفته اید؟

زیرفضای کتابخانه های سوادکوه متناسب جمعیت شهرستان نیست ما نیروها و مدیریت قوی و زبده ای را در این ناحیه به کار گمارده ایم و استقبال خوبی نیز از کتابخانه ها می شود اما متاسفانه تنها مشکل نداشتن فضای مناسب است.

توسعه کتابخانه پل سفید و احداث کتابخانه جدید در زیراب از جمله برنامه های ما برای حل معضلات این بخش است.

ما برای حل معضلات امور کتابخانه ها در سوادکوه درسال 1393 پروژه توسعه کتابخانه پل سفید را در دستور کار خود داریم، همچنین در مورد کتابخانه سردار شهید کمیل ایمانی شهر زیراب نیز باید گفت ساختمان فعلی پاسخگوی جمعیت کتابخوان نیست، مسئولان به خصوص شهردار این شهر، فرماندار و شورای شهر باید زمینی به مساحت 1000متر در بهترین نقطه شهر را تحویل اداره کل بدهند تا ما بتوانیم با تصویب در کمیته برنامه ریزی استان و شهرستان، کتابخانه ای با فضای مناسب جمعیت این شهر احداث کنیم.

برای جمعیت روستایی در حوزه کتاب و کتابخوانی چه کاری صورت گرفته است؟

یکی از مشکلات روستاهای سوادکوه خالی از سکنه بودن آن است. جمعیت روستاهای این شهرستان زیر 2000 یا 3000 نفر است. ما برای این اماکن بحث کتابخانه های سیار را پیشنهاد دادیم اما هنوز پاسخی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور دریافت نکرده ایم.

کتابخانه های مشارکتی، یکی از حوزه های کار ما در روستاها است.

یکی از کارهای ما  در بخش روستایی، کتابخانه مشارکتی است به این صورت که  هر روستا که 100متر فضا بعنوان کتابخانه داشته باشد، ما می توانیم در تأمین کتاب، مجله و نرم افزارهای متناسب با این امر کمک های لازم را به این روستاها اعمال کنیم اما اگر روستایی این فضا را نداشت در حد بضاعت و البته به صورت غیر رسمی اگر درخواست کتابی داشته باشد، این کتاب ها را برای‌شان تهیه می کنیم.

داشتن فضایی به وسعت 100متر،پشتیبانی شوراها ودهیاری ها برای تامین نیروی انسانی، جمعیت بالای 1000نفر و اعلام آمادگی روستا برای برپایی کتابخانه از شرایط کتابخانه مشارکتی است.

ادامه مطلب در سایت سوادکوه آنلاین

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • محمد
    جمعه 30 خرداد 1393-12:33


    مگه در نظام جمهوری اسلامی کسی از بند پ استفاده میکنه ؟