آخرین عناوین

جمعه 30 خرداد 1393-18:28 کد خبر:331

مدیرکل گردشگری مازندران:

شکافتن دماوند با دینامیت شیوه میراث‌داری نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با ابراز تاسف از اینکه در ارتفاع 2500 متری قله دماوند، دینامیت کار گذاشته می‌شود، گفت: این شیوه میراث‌داری نیست.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، دلاور بزرگ‌نیا در جلسه مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با مدیران فرهنگی مازندران در سالن شماره یک استانداری مازندران، اظهار داشت: مازندران را صرفا استان برخوردار از مواهب طبیعی می‌شناسند در حالی که این بعد از مازندران هم به‌خوبی شناسانده نشده است.

وی با بیان اینکه میراث ما شامل میراث معنوی و ناملموس و میراث تاریخی و بناها است، تصریح کرد: میراثی که همه باید به آن توجه کنیم میراث شیعه در مازندران است.

بزرگ‌نیا یادآور شد: نمی‌توان ادعا کرد که در این دوره می‌توان این فرهنگ را ساخت اما می‌توانیم درباره حفظ این فرهنگ تذکر دهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران آثار تاریخی به جا مانده از قبل از اسلام تاکنون را در خود جای داده است، افزود: آثار تاریخی از دوره‌های مختلف در مازندران داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه 800 اثر تاریخی ثبت شده در مازندران داریم، خاطرنشان کرد: اگر از امروز اعتباراتی اختصاص یابد که سالانه 10 اثر را مرمت کنیم 80 سال دیگر می‌توان این آثار را مرمت شده دید البته اگر اقلیم و آب و هوا به این آثار صدمه نرسانده باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کد ارتفاع 2500 متری قله دماوند، دینامیت کار گذاشته و شکافته می‌شود، گفت: این شیوه میراث‌داری نیست.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه قدمت جنگل‌های هیرکانی ما به میلیون‌ها سال می‌رسد، اظهار داشت: تقاضا داریم استحصال از جنگل در حد سرشاخه‌های خشک و آفت‌زده باشد و جلوی بهره‌برداری از جنگل را بگیرید تا جنگل را با نگاه گردشگری حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه تکلیف خود را نمی‌دانیم که با دریا دوست هستیم یا قهر، از ساحل باید استفاده کنیم یا از سطح دریا، ادامه داد: در ابتدایی‌ترین مسائل دریا بلاتکلیف هستیم.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: در صنعت گردشگری اگر نگاه به شعار سال داریم باید بدانیم گردشگری بهترین بستر هم‌نشینی اقتصاد و فرهنگ است و در بحث اقتصاد مقاومتی باز هم صنعت گردشگری مطرح است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه صنعت گردشگری در حوزه گردشگری داخلی که حق مردم است وفاق ملی ایجاد می‌کند، گفت: گردشگری خارجی هم صلح جهانی را به همراه دارد.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه ما دلواپس گردشگری خارجی نیستیم، اظهار داشت: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که با نگاه ملی به دریا، تردد، زیرساخت‌ها و ... توجه شود تا در استان هم بهره‌مند شویم.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :