آخرین عناوین

سه شنبه 25 آبان 1395-9:32 کد خبر:33707

معضل فاضلاب مسکن مهر نیرنگ نوشهر:

بن‌بست فاضلاب؛ این بار در مسکن مهر نیرنگ نوشهر/نامشخص بودن مرجع مسئول

فاضلاب مسکن مهر روستای نیرنگ در تنها کمتر از سه سال از زمان بهره برداری پر شده و به علت مشخص نبودن مرجع رفع مشکل ، بوی تعفن آن منطقه را فرا گرفته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، در این مجتمع که در سال 92 به بهره برداری رسید دست کم هزار نفر سکونت دارند.

مشاهده خبرنگار ما نشان می دهد که فاضلاب سرریز شده این مجتمع ضمن ورود به داخل نهرها و زمین های کشاورزی ، زندگی عادی مردم روستای خوش آب و هوای نیرنگ را به کامشان تلخ کرده است.

بن بست فاضلاب تنها مشکل مسکن مهر نیرنگ نوشهر نیست که برای ساکنانش آزار دهنده شده است، پیش از این متقاضیان این مجموعه به خاطر خلف وعده پیمانکاران و مسئولان سال ها انتظار کشیدند تا موفق به تحویل واحدهای مسکونی خود شدند.

مشکل سرریز فاضلاب نه تنها ساکنان این منطقه بلکه کشاورزان و ساکنان محلات دیگر را درگیر کرده است و کشاورزیان و ساکنان این مجتمع و روستای پر جمعیت نیرنگ خواستار رفع این معضل از سوی مسئولان ذیربط شدند.

مسئولان ذیربط به هنگام بهره برداری اعلام کردند که تمامی مقررات ملی ساختمانی و استاندارهای لازم برای ساخت این مجتمع رعایت شده و ساکنان آن بدون هیچ مشکلی می توانند در این مجتمع در کمال آسایش زندگی کنند.

این در حالی است که هم اکنون بوی تعفن ناشی از سرریز فاضلاب های انسانی این مجتمع به حدی رسیده که شماری از کشاورزان و روستائیان نیرنگ شکوائیه ای علیه ساکنان این مجتمع تنظیم و به شبکه بهداشت و درمان نوشهر ارائه کردند.

** هشدار شبکه بهداشت

مدیرشبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت : حدود 2 ماه پیش با ارائه شکوائیه ای از سوی عده ای از کشاورزان و اهالی روستای نیرنگ این موضوع در دستورکار قرار گرفت و در نشست های متعدد کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نیز مطرح شده است.

سید رحیم سید پور افزود : در حال حاضر فاضلاب انسانی این مجتمع سرریز شده و علاوه بر آلوده کردن زمین های کشاورزی اطراف و بوی نامطبوع آن سلامتی مردم را تهدید می کند که باید هرچه زودتر این معضل رفع شود.

وی اظهارداشت:هم اینک فاضلاب های انسانی این مجتمع به داخل نهرها ، زمین های کشاورزی و در نهایت به رودخانه کردیکلا که به دریای خزر منتهی می شود می ریزد که بسیار نگران کننده است.

سیدپور گفت:بر اساس مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ، مسئولان و پیمانکارانی که در ساخت این مجتمع همکاری داشتند و در این زمینه کوتاهی کردند باید پاسخگوی این مشکل باشند.

مدیرشبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت : با گذشت 2 ماه از طرح شکوائیه و مصوبه کارگروه سلامت اقدام اساسی برای حل این مشکل صورت نگرفته تا اینکه در جلسه هفته گذشته کارگروه سلامت فرماندار نوشهر به رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان یک هفته داد تا این مشکل پی گیری و نسبت به حل آن برنامه ریزی کند.

وی افزود : چاهی که برای تخلیه فاضلاب انسانی این مجتمع تعبیه شده چاه جاذب است و پاسخگوی این جمعیت ساکن در آن نیست.

** ظرفیت یکصد نفری برای یکهزار نفر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر نیز گفت : سیستم فاضلابی که از سوی پیمانکار مربوطه برای این مجتمع تعبیه شده ظرفیت پاسخگویی یکصد نفر از ساکنان این مجتمع را دارد بنابراین باید ساکنان آن بدون اتلاف وقت برای حل این معضل تدابیری بیندیشند.

کامبیز محسن سلطانی افزود : در صورت حل نشدن این معضل به فرماندار شهرستان به عنوان رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گفته شد قانون این اختیار را به این نهاد داده است تا به مدت دو هفته نسبت به قطع آب ، برق و گاز این مجتمع اقدام کند.

** زمین های کشاورزی در معرض آلودگی

مدیر جهادکشاورزی نوشهر نیز گفت: حدود 8 هکتار از زمین های کشاورزی این روستا در نزدیکی این مجتمع مسکونی قرار دارد.

محمدرضا رضوی زاده افزود: زمین های کشاورزی اطراف از آب های این نهرها برای آبیاری استفاده می شود و ورود این فاضلاب به نهرها باعث آلودگی زمین های کشاورزی منطقه می شود.

به گفته وی، مسئولان باید هر چه زودتر نسبت به رفع این مشکل برنامه ریزی کنند.

** نامشخص بودن مرجع مسئول

فرماندار شهرستان نوشهر نیز خواستار اقدام فوری مسئولان برای حل این معضل بهداشتی و زیست محیطی شد.

علی شادمان هفته جاری در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نوشهر گفته بود که دفع غیر بهداشتی فاضلاب مسکن مهر نوشهر با توجه به معضلات زیست محیطی و مطالبه اکثر اهالی به ویژه کشاورزان باید هرچه زودتر ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: باید با بررسی قرارداد ساخت مسکن مهر نوشهر از لحاظ قانونی مسئولیت این دفع غیر بهداشتی فاضلاب مشخص شود.

فرماندار نوشهر خاطر نشان کرد: اگر چه مسئولیت فاضلاب مجتمع 232 واحدی مسکن مهر نوشهر برعهده اداره کل راه و شهرسازی مازندران است باید پاسخگو باشد و در غیر این صورت ساکنان مسکن مهر نوشهر باید جهت رفع این معضل اقدام کنند.

شادمان با اشاره به مصوبات قبلی این کارگروه در رابطه با فاضلاب مسکن مهر نوشهر افزود: بهداشت عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید کمتر از یک هفته مسئول دفع فاضلاب مشخص و اقدام شود به جزء این، برابر قانون با فردی که در این زمینه کوتاهی کرده برخورد خواهد شود.

** مرجع اصلی ، بی خبر از همه جا

مدیرامور آب و فاضلاب شهری نوشهر و چالوس نیز گفت:اگرچه در تصمیم گیری های کلان کارشبکه گذاری جمع آوری فاضلاب های شهری برعهده این نهاد است ولی هنوز زیرساخت ها در روستای نیرنگ برای انجام چنین اقداماتی فراهم نیست .

سید شکرالله موسوی میرکلایی افزود : با این وجود از آنجایی که شرکت آب وفاضلاب شهری تاکنون وجهی بابت حق انشعاب از سوی سازنده مجتمع 232 واحدی و یا ساکنان آن دریافت نکرده بنابراین تعهدی نیز به حل این معضل در این منطقه را ندارد.

وی اظهارداشت : هم اینک ساکنان این مجتمع جزو مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند ضمن آنکه مسئولان محلی این روستا از جمله دهیار و اعضای شورای اسلامی آن نیز با توجه به آنکه مبالغی بابت صدور پروانه از افرادی که در این مجتمع سکونت دارند باید دراین حوزه همکاری داشته باشند.

مدیرامور آب و فاضلاب شهری نوشهر و چالوس گفت: که به تازگی اداره کل راه و شهرسازی مکاتباتی با شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران مبنی بر پی گیری برای ساماندهی و پیشگیری از سرریز فاضلاب این مجتمع داشته است اما پاسخی که به مسئولان ذیربط داده شد آن اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری دراین حوزه تعهدی ندارد.

کارشناس راه و شهرسازی نوشهر نیز گفت:از مهر ماه سال جاری بحث سرریز فاضلاب این مجتمع 232 واحدی مطرح شد ضمن آنکه این منطقه به دلیل بالا بودن آب های سطحی و فاصله اندک کوه تا دریا سرریز فاضلاب معضلی که فقط مربوط به این مجتمع مسکونی نبوده بلکه اغلب بافت های مسکونی ، تجاری و صنعتی این منطقه با چنین مشکلی رو به رو هستند.

محمد جواد متاجی افزود:هم اکنون سیستم سپتینگ تانگ برای چاه جاذب فاضلاب این مجتمع تعبیه شده ضمن آنکه عملیات زهکشی نیز برای آن انجام گرفته است منتهی به علت نفوذ ناپذیری خاک رسوبات ناشی از تخلیه فاضلاب از طریق زهکشی وارد نهرهای پیرامون این مجتمع می شود.

وی اظهار داشت:این مشکل برای سومین بار در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و طبق تصمیم گیری جدی اعضای این کارگروه به ویژه فرماندار بنا شد به مدت یک هفته گزارشی از آخرین وضعیت این معضل تهیه و نتایج پی گیری های آن نیز به اطلاع فرماندار رسانده شود.

این کارشناس راه و شهرسازی نوشهر گفت : هم اکنون از آن زمان تاکنون در انتظار پاسخ نامه صورت جلسه این نشست از سوی شبکه بهداشت ودرمان نوشهر هستیم و به محض دریافت این نامه مکاتبات لازم با اداره کل راه و شهرسازی مازندران خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :