آخرین عناوین

جمعه 5 آذر 1395-12:57 کد خبر:34841

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از افت فشار گاز در نکا تا خسارت جدی به باغات/ امیدی که با بی‌تدبیری به باد می‌رود

با زیر صفر رسیدن دمای هوا ، شرایط بحرانی در محورهای مختلف حاکم شده است، به طوری که خسارت جدی به باغات و افت فشار گاز از مهم‌ترین مشکلات مردم است.


خزرتیترخبر: مازندران امسال در حالی سومین ماه از فصل پاییز را آغاز کرده است که برف، تمام مناطق استان را سفیدپوش کرده و در برخی از موارد شرایط بحرانی در برخی از مناطق اعلام شده است.

این روزها در حالی که هموطنان ما در شهرهای بابل و آمل شرایط بحرانی قطع گاز را تجربه می‌کنند، مردم ما در شرق مازندران و در شهرستان نکا هم با افت گاز خانگی روبرو شده‌اند و مسئولان تنها راه جبران این افت گاز و جلوگیری از قطع گاز را صرفه‌جویی مشترکان، تعطیلی ادارات و صنایع تولیدی دانستند.

علاوه بر افت شدید گاز و خسارت وارد شده به باغات مرکبات، به دنبال سرمای شدید چند روز گذشته، تردد در محورهای مختلف با مشکلات بسیاری روبرو شده و قطع راه‌های ارتباطی در برخی از مسیرهای فرعی در مناطق کوهستانی و هزارجریب و بسته بودن راه‌های فرعی روستاهای دورافتاده، زندگی را بر ساکنین این منطقه سخت‌تر کرده است.

ایجاد شرایط بحرانی بارش برف و برودت هوا موجب شد تا مسئولان با تشکیل ستاد مدیریت بحران به فکر جبران برف سه روزه در مازندران باشند.

*برفی با بوی تلخی مرکبات

 مردم نکا همچون سایر هم‌استانی‌های ما این شب و روزهای سختی را سپری کرده و به نوعی در برخی از موارد در شرایط بحرانی به سر می‌برند ولی این مشکلات این روزها برای باغداران رنگ و بوی دیگری دارد، برفی با بوی تلخی مرکبات.

قصه مرکبات و باغداران منطقه اما غصه پر قصه دیگری است که خواب را از چشمان باغداران ربوده و شب‌نشینی‌های مختلف را در باغات مناطق مختلف روستایی ایجاد کرده است.

و اما مردم مناطق مختلف شهرستان نکا همچون سایر مناطق این استان، ناراضی از خدمات ارائه شده، خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان شده‌اند.

* مردم چوب آینده‌نگری نداشتن مسؤولان را می‌خورند

علی یعقوبی یکی از شهروندان نکایی با اعلام اینکه از همان ابتدای اعلام هواشناسی مبنی بر کاهش دما و بارش برف، باید مسؤولان در فکر ایجاد تمهیدات لازم برای جبران خسارت احتمالی ناشی از برف و سرما بودند، اظهار کرد: مردم چوب آینده‌نگری نداشتن مسئولان را می‌خورند و اکنون بعد از گذشت سه روز از سرما و افت شدید در برخی از مناطق، همچنان افت گاز در نکا وجود دارد.

وی با اعلام اینکه افت فشار گاز در خیابان علمیه، دوگنبدان و چمازی نکا، کاملاً مشهود است و در روستای گلبستان هم مردم با مشکل افت فشار گاز روبرو هستند، یادآور شد: این در حالی است که مردم بخش هزارجریب هم در روستاهای دورافتاده در پشت برف‌ها مانده‌اند و برای تهیه نان و آب مصرفی با مشکل روبرو شده‌اند.

یعقوبی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت قبض گاز، مردم به اندازه کافی در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌کنند و این قطع گاز، ناشی از بی‌برنامگی برخی از مسؤولان در مقابل بحران است که می‌توانستند با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته این مشکلات را رفع کرد.

وی افزود: این مسأله باید قبل از فصل سرما تدبیر می‌شد و کاری برای سرمای زیر صفر درجه می‌شد که نشد، با این وضعیت هوای سرد و وجود فرزندان خردسال، مشکلات بیش از پیش شده است و مردم چوب آینده‌نگری نداشتن مسئولان را می‌خورند و انگار ما باید برویم از آنان برای آینده‌نگری نکردن‌شان، معذرت بخواهیم.

* امیدی که با بی‌تدبیری به باد می‌رود

رقیه مهدوی دیگر شهروند نکایی نیز با اشاره به قطع گاز در منطقه دوگنبدان، گفت: مشکلات ناشی از سرمای هوا و برودت آن در سال 86 برای مسؤولان تجربه نشد و امسال باز همان مسائل در حال تکرار است و مدیریت صحیحی بر این موارد اعمال نمی‌شود.

وی بیان اینکه از نظر مسئولان، همه شرایط عادی است و مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: امید داشتیم که بعد از آن بحران برف سال 86، مسئولان با آماده کردن زیرساخت‌های مناسب به داد مردم برسند اما اینچنین نشد و امید مردم با بی‌تدبیری به باد می‌رود.

این شهروند نکایی بیان کرد: مردم واقعاً با مشکل روبرو هستند و گاز مناطق حاشیه شهر به دلیل اینکه فشار گاز افت پیدا کرده است، با کمترین فشار جریان دارد و افت فشار گاز کاملاً محسوس است.

مهدوی با اشاره به اینکه بسیاری از استان‎‌های کشور ما همچون کردستان، اردبیل و ارومیه و... در فصل سرما، هوای منفی 10 درجه را تجربه می‌کنند و مسئولان با مدیریت صحیح، از ایجاد بحران جلوگیری می‌کنند، ادامه داد: در منطقه غنی گاز قرار داریم اما از گاز بی‌بهره‌ایم.

وی گفت: براساس اعلام هواشناسی، کردستان دمای منفی 19 درجه را پیش رو دارد اما مدیریت بحران آن مناطق به‌درستی وارد عمل شده‌اند و بحرانی وجود ندارد که مدیریت شود اما در مازندران با کمترین بارش و بارندگی، شرایط بحرانی حاکم شده و همه مردم و مسئولان وامانده می‌شوند و قدرت تصمیم‌گیری‌ها به حداقل ممکن می‌رسد و به جایی می‌رسیم که چاره کار را در تعطیلی ادارات و واحدهای تولیدی می‌بینیم.

این شهروند نکایی افزود: اکنون برخی از اقوام و دوستان در خیابان علمیه هم از افت فشار گاز نگران شده‌اند و به دنبال وسایل گرمایشی برای گرم کردن خود و خانواده هستند که امیدواریم مسئولان با چاره‌اندیشی مناسب، این مشکلات را زیربنایی حل کنند تا در آینده این مشکلات تکرار نشود و به نوعی یک مدیریت واحد و مناسب اعمال شده و مشکل زیرساختی در کارهای زیربنایی ما حل شود.

*امیدی به برداشت محصول مناسب نداریم

مهدی قلعه‌سری یکی از روستاییان منطقه قلعه‌سر نکا نیز با اشاره به خسارت وارد شده به باغ مرکبات، اظهار کرد: چند شبانه‌روز است که با دوستان و اقوام شب‌نشینی در باغات را آغاز کرده‌ایم و با آتش زدن لاستیک و دود کردن آتش، تلاش داریم تا میوه‌ها و مرکبات را از تلخی نجات دهیم، در حالی که رنج این زحمات و نگرفتن نتیجه مناسب، کاممان را تلخ کرده است.

وی گفت: همه مسائلی که توسط کارشناسان جهاد کشاورزی اعلام شده است را رعایت کرده‌ایم اما امیدی به برداشت محصول مناسب از این باغات وجود ندارد و باز هم مثل سال‌های گذشته که برخی از کشاورزان و باغداران دچار خسارت شدند و به حق و حقوق خود نرسیدند، دسترنج ما بر باد می‌رود.

*یخ‌زدگی شبکه آب‌رسانی و خسارت مرکبات در بخش هزارجریب نکا

بخشدار هزارجریب نکا گفت: یخ‌زدگی شبکه آب‌رسانی و خسارت مرکبات مهم‌ترین مشکل بخش هزارجریب نکا است که یخ‌زدگی در شبکه آب‌رسانی در روستاها به دلیل هوای سرد و برف شدید همچون بسیاری از نقاط مختلف دیگر وجود دارد که باید با پوشش مناسب، عایق‌بندی و گرم کردن لوله‌ها از یخ‌زدگی جلوگیری شود.

محمد محمدیان با اعلام اینکه بسته بودن راه‌های ارتباطی محور هزارجریب و مشکلات ناشی از بی‌آبی و بی‌نانی صحت ندارد، اظهار کرد: تمام راه‌های اصلی هزارجریب نکا باز است و به اندازه کافی سوخت و آرد مورد نیاز در بین مردم منطقه توزیع شده است و اکنون شرایط بسیار عادی در روستاها حاکم است و بازدید در تمام مناطق روستایی و دورترین روستاها هم انجام شده و تماس لحظه به لحظه با دهیاران و اعلام خسارات انجام می‌شود.

وی افزود: حجم زیاد بارش برف، تشدید و تداوم آن طی چند روز گذشته و گستره آن از نظر سطح و ارتفاع بارش در برخی از مناطق نکا تا یک متر هم گزارش شده است، اما تاکنون هیچ برآورد خسارتی انجام نشده است و مهم‌ترین اولویت ما امدادرسانی برای کمک به بازسازی راه‌ها است و با بهتر شدن شرایط جوی میزان خسارت در روز شنبه تا یکشنبه اطلاع‌رسانی می‌شود.

محمدیان گفت: با توجه به کاهش دما در ساعات پایانی و اینکه برف همچنان در مناطق کوهستانی و ییلاقی وجود دارد، احتمال مسدود شدن برخی از راه‌ها پیش‌بینی شده است که راهداران و عوامل اجرایی در منطقه حاضر و برای رفع مشکلات احتمالی وارد عمل می‌شوند و مردم نگران نباشند.

*افت فشار گاز در روستای گلبستان و چمان

بخشدار مرکزی نکا گفت: افت فشار گاز در روستای گلبستان و چمان گزارش شده است که با توجه به افزایش مصرف شهروندان این افت فشار گاز اتفاق می‌افتد، اما مأموران گازرسانی تلاش دارند تا این افت فشار گاز را هم به حالت اولیه برگردانند و مشکلات را رفع کنند.

عقیل محمودی‌سفیدکوهی افزود: لغزندگی در محور گلورد هم از مسائلی است که در منطقه و بخش مرکزی وجود دارد که گریدر و لودر در مناطق حاضر و نمک‌پاشی‌ها مرتب انجام می‌شود تا تردد با کمترین خسارت احتمالی انجام شود.

وی با اعلام اینکه با هماهنگی انجام شده مقرر شد روستاهایی که دارای لودر و گریدر هستند و در شرایط فعلی احتیاجی به این دستگاه‌ها ندارند به کمک روستاهای بالادست بشتابند، اظهار کرد: تمام امکانات و تجهیزات برای رفع مشکلات در مناطق کوهستانی بسیج شده و مدیریت بحران و عوامل اجرایی در آماده‌باش کامل هستند.

بخشدار مرکزی نکا گفت: مهم‌ترین نگرانی خسارت به باغات مرکبات شهرستان است که امیدواریم باغداران با در دستور کار قرار دادن نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی از افزایش خسارات جلوگیری کنند و با صرفه‌جویی در مصرف گاز، از قطع آن جلوگیری کنند.

براساس این گزارش، کسب رضایت مردم در مواقع بحران و همچنین در برف اخیر، کاری سهل و آسانی نیست، اما حضور، همدلی و همکاری با مردم، مسئله‌ای است که شهروندان و آحاد جامعه از مسئولان انتظار دارند، هر چند در طی چند روز گذشته مسئولان نکایی با مدیریت جهادی در بسیاری از موارد وارد میدان شده‌اند تا بحران برف در غرب استان در اینجا تکرار نشود اما مردم انتظار بیشتری از مسئولان دارند تا پای کار باشند و لحظات نگرانی و تلخ در برف اخیر در قالب افت فشار گاز و خسارت به باغات مرکبات را کاهش دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :