آخرین عناوین

جمعه 5 آذر 1395-13:7 کد خبر:34842

سناریوی تکراری غافل‌گیری مسئولان در بروز حوادث:

کمرهایی که زیر فشار برف شکست/ وعده و وعیدهای سرخرمنی ادامه دارد

هنوز خیلی از درختان این دیار از برف سال 92 قد راست نکرده‌اند، خسارت باغ مرکبات تنها غصه استان نیست، قطعی و افت گاز قصه پرغصه دیگری است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، انگار همین دیروز بود که طوفانی با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت استان مازندران را در نوردید و شهرستان قا‌ئم‌شهر هم کانون اصلی این حادثه بود.

* طوفان و برآورد هزینه خسارات وارده

با اینکه با کمک بسیج و نیروهای مردمی کمی از شدت بحران کم شد ولی عمق فاجعه به قدری بود که بسیاری از خانه‌ها سقف منازل خود را از دست دادند و نیازمند نگاه و رسیدگی استانی و کشوری بودند.

از فردای روز حادثه انواع و اقسام مأمور ویژه، مدیرکل و معاون وزیر با خدم و حشم وارد مازندران و شهرهای حادثه دیده شدند تا میزان خسارات ناشی از این حادثه را برآورد کرده و به هیأت دولت انتقال دهند.

* تفاوت چرتکه مسئولان استانی و دولتی‌ها در محاسبه میزان خسارات

در برآورد هزینه‌ای که انجام شد چرتکه مسئولان استانی رقم 170 میلیارد تومانی را نشان داد، ولی گویا چرتکه هیأت دولتی‌ها جوری دیگر محاسبه کرد و هزینه‌ای نصف خسارات اعلام‌شده را تصویب کرد که البته هنوز آن رقم هم تخصیص نیافته است و انگار آقایان پیش‌تر از سامانه‌های هواشناسی، برف را هم پیش‌بینی کرده بودند و خواستند خسارات طوفان و برف را یک کاسه کرده و دودستی به مردم خسارت‌دیده تقدیم کنند.

آری! هنوز ردپای طوفان از استان پاک نشده بود که مهمان ناخوانده دیگری طبق معمول، ما را غافل‌گیر کرد.

* تکرار سناریوی غافلگیری در مازندران

گویا این غافلگیری همانند زیرگذرهای شهرستان قائم‌شهر که با کمترین بارش دچار آب‌گرفتی می‌شود برای مسئولان استان سناریویی تکراری است.

شاید هم به قول شاعر «آنکه به درگاه مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می دهند» حکایت این ماه‌ها و روزهای اخیر مازندران است.

* عادت کردن ذائقه مسئولان به تجویز نوش‌داروهای بعد از مرگ سهراب

قطعاً این روزها دوباره مازندران و شهرهایی که خسارت بیشتری دیده‌اند میزبان قدم‌های مهمانانی از بدنه دولت هستند تا چرتکه‌ای بیندازند، عکس یادگاری بگیرند و خداحافظ تا بحران بعد؛ گویی ذائقه مسئولان ما به تجویز نوش‌داروهای بعد از مرگ سهراب عادت کرده است.

* اعتبارات لودنشده و خم شدن قامت درختان

هنوز خیلی از درختان این دیار که به تنهایی نان‌آور خانواده‌ای بودند از سوز سرما و برف سال 92 قد راست نکرده‌اند و اعتبارات خسارات آن سال همچنان در حال بارگذاری و به اصطلاح امروزی «لود ‌شدن» است.

مطمئناً دولت باید تدبیری می‌اندیشید تا مرکبات سر موعد مقرر از شاخه‌ها جدا شده و راهی بازار می‌شدند تا کمر نان‌آور خانواده‌ای زیر برف نشکند و ماه‌ها تلاش یک باغ‌دار که شاید همه دارایی زندگی‌اش همین چند درخت است همانند همان دانه‌های برف آب نشود.

* پایین بودن قیمت مرکبات و پروندان سودای گران‌تر شدن قیمت در سر

مناسب نبودن قیمت مرکبات در مازندران به جایی رسیده بود که حاصل تلاش چندماهه به کمتر از 800 تومان خواهان داشت و باغ‌دار بخت‌برگشته بر سر دوراهی ماند که آیا با همین قیمت امید خانواده‌اش را به تاراج بگذارد و یا با پروندان سودای گران‌تر شدن و شکسته‌شدن قیمت‌ها در سر، دست به میوه‌ها نزند.

خسارت باغ مرکبات تنها غصه استان نیست و قطعی و افت گاز در برخی مناطق در این روزها و شب‌های سرد هم قصه پرغصه دیگری است که طاقت مردم آسیب‌دیده را طاق کرده است.

* وعده و وعیدهای سرخرمنی ادامه دارد

نه اینکه خیال کنید تنها ما شمالی‌ها درگیر این مسائل و گرفتاری‌ها هستیم نه! گرد و غبار و ریزگردها در پایتخت و به‌ ویژه در جنوب کشور نفس مردم را گرفته است.

گرد و خاک در جنوب و برف در شمال مدارس را تعطیل می‌کند و همچنان وعده و وعیدهای سرخرمنی ادامه دارد.

* در مصرف گاز صرفه‌جویی شود

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه با سرد شدن دما مردم باید در استفاده از وسایل گازسوز مدیریت داشته باشند، اظهار کرد: اگر در جایی قطعی گاز اتفاق بیفتد نباید آن را به کم‌کاری مسئولان نسبت داد چرا که ظرفیت لوله گاز مازندران ظرفیت محدودی دارد و گازی که در این لوله سرازیر می‌شود از حجم مشخصی بهره‌مند است و با وجود انشعابات فراوان این افت فشار و قطعی اتفاق می‌افتد.

آیت‌الله علی معلمی افزود: روستاییان هم مانند شهروندان حق استفاده از گاز را دارند و در این سرما سزاوار است که خانواده‌ها، ادارات و کارخانه‌ها صرفه‌جویی کنند تا مصرف به حداقل ممکن برسد و گرفتار قطع شدن گاز نشویم.

امام جمعه قائم‌شهر تصریح کرد: در این مورد جای گله از مسئولان دولتی نیست و باید به آنها کمک کرد تا مشکل برطرف شود.

وی در ادامه به آسیب درختان میوه و مرکبات اشاره کرد و گفت: این برف به باغ‌داران خسارت وارد می‌کند و مسئولان باید بعد از برآورد هزینه آن را مطالبه کنند.

* بدهی مسئولان به مردم کجاست

معلمی با بیان اینکه در طوفان اخیر، هنوز وعده‌هایی که به خانواده‌های آسیب‌دیده داده شد جامه عمل نپوشید، اظهار کرد: اینها مسائلی هستند که اصحاب رسانه باید مطالبه کنند و زبان گویای مردم باشند و مسائل را به مسؤولان گوشزد کنند.

وی خطاب به مدیران گفت: آنها هم باید بدانند توقع مردم چیست و بدهی آنها کجاست و دین خود را به جامعه را ادا کرده و به وعده‌ها عمل کنند نه اینکه مسائل حاشیه‌ای بی‌خاصیت را گنده کنند و افکار عمومی را از مسائل اصلی منحرف سازند.

براساس این گزارش، خبرهای ضد و نقیضی از قطعی گاز و میزان خسارات وارده به درختان و باغ‌ها به‌گوش می‌رسد و به‌زودی میزان خسارت اعلام خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :