آخرین عناوین

جمعه 5 آذر 1395-15:2 کد خبر:34845

رکوردشکني مسئولین چالوس در بحران برف:

افتضاحی به اسم مدیریت بحران/ضرورت ورود دادستانی و استانداری به نفع مردم

چالوس همانند بسیاری از شهرها، روزهای برفی را پشت سر گذاشت،اما آیا این همه بی اعتنایی از سوی مسئولان سزاوار است؟!


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، خلاصه زخم های کهنه‌ای که گویی قرار نیست التیام یابد و هر بار که کمی امیدواری ایجاد می‌شود فقط کافی است شدت بارشها بیشتر شود تا آنگاه ببینیم وعده‌های مسئولان لابه لای دانه‌های برف‌‌ها ، منجمد شده و عملی نشده است.

شهر چالوس همانند بسیاری از شهرهای دیگر استان، روزهای برفی را پشت سر گذاشت، باید این نعمت خداداد را شاکر بود اما آیا این مردم سزاوار این همه بی اعتنایی از سوی مسئولان هستند؟!

آیا شهر چالوس که هیبت قطب گردشگری و توریست پذیر استان مازندران را به خود گرفته شایسته این همه اهمال است.

کافی بود شما روز چهارشنبه از صبح تا عصر در خیابان های اصلی شهر حرکت کنید، مسئولان شهر کمترین زحمت را برای برف روبی خیابانها انجام نداده و هنگام عصر، زمانی که هوا سرد و سردتر می شد، تمام سطح خیابانها به قطر چند سانتیمتر یخبندان  وجود داشت تا جایی که به دلیل بُکس و باد کردنِ چرخ خودروها و لیز خوردن اتومبیل ها ، تصادف های بسیاری را شاهد بودیم.

شخصا دیدم که چندین نفر از عابرین در جوی های آبی که زیر  برف های سفید و زیبا پنهان شده بودند افتادند و با تنی خیس و دست و پایی ضرب دیده راهی اورژانس می شدند.

چهارشنبه شب رئیس محترم شورای شهر چالوس در یکی از گروه های تلگرامی  منطقه ای بیان فرمودند دیگر تصمیمی برای کاندیدا شدند ندارند و نیازی به تبلیغ  ندارند، سپس شهروندان چالوسی را به دو دسته خوب و بد تقسیم نموده و گفت که من فقط برای انهایی نگرانم که در این برف و سرمای شدید از ماشین هایشان پیاده می شوند و  تشکر می کنند ، نه آنهایی که فقط ایراد میگیرند و انتقاد میکنند.

جالب است که بدانید ایشان در ادامه فرمودند که ماهم می دانستیم برف شدیدی در راه است و ازقبل با صاحبان ماشین آلات خصوصی راهداری  گفتگو کرده بودم ولی متاسفانه دست ما را در حنا گذاشتند و پاسخ تلفن هارا ندادند و بدقولی کردند و مجبورشدیم دست به دامان نوشهری ها شویم.

ظاهرا آقای رییس شورای شهر فراموش کرده اند که سه سال پیش نیز بحران برف شدیدتری داشتیم و همین حرف ها و بهانه ها و دلایل را برای توجیه  کم کاری مدیران شهری  به بنده و تعدادی دیگر از همکاران ارائه داده بودند و نمیدانم چرا دراین مدت سه سال به این فکرنکرده بودند که شاید بازهم چنین بحرانی اتفاق افتد و چنین بارش شدیدی رخ دهد.

اینکه آیا اعضای گرامی شورای شهر چالوس مطلع هستند عدم نمک پاشی به موقع سبب ناهموار شدن کف خیابانها شد و بدون شک طی دو روز گذشته اکثر خودروها آسیب دیده اند و رانندگان باید از این به بعد قبل از صف کشیدن برای سوخت گیری ، کنار تعمیرگاهها و صاف کاری و جلوبندی کارها انتظار بکشند یا نه ، نمی دانم؟

یکی از عزیزان مسئول گفته است وقتی درخت برروی سیم برق می‌افتد و برق قطع می شود به ما چه ربطی دارد!

آیا انصافا این جمله پاسخی قانع کننده است،همه می دانند بارش برف همراه با کولاک شدید درختان شهر را هم  سفیدپوش می کند و سنگینی برف به حدی است که سبب شکستن شاخه های بیشتر درختان می شود ، آیا نمی شد با هرس کردن به موقع درختانِ شهرداری ، ازاین اتفاق ها جلوگیری کرد؟

وقتی مسئولین شهر و اعضای ستاد مدیریت بحران نمی توانند برای بارش برفی که از مدت ها قبل بارها و بارها سازمان هواشناسی در اطلاعیه های گوناگون هشدار داده بود تمهیداتی بیاندیشند، اگر خدایی ناکرده ناغافل با حوادث غیر مترقبه ای همانند زلزله که قابل پیش بینی نیست مواجه شوند ، چه خواهند کرد؟

جناب فرماندارمحترم چالوس دقیقا چه ساعتی و چند ساعت بعداز بارش شدید برف اقدام به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران کردید؟

آیا بعنوان فرماندار و نماینده عالی دولت در شهرستان و رئیس ستاد مدیریت بحران نمی دانستید که قرار است  دمای هوا به 10 درجه زیر صفر برسد و این یعنی بحران یخی و برفی؟

به ما در مبحث آتش نشانی در محل کار قبلی ام ـ که با سوخت و بنزین و نفت و نفتگاز و امثال اینها سروکارداشت ـ یاد داده بودند که اگرخدایی ناکرده دچار آتش سوزی و یا انفجاری غیر منتظرانه شدیم چه باید کرد و هرکدام از پرسنل و کارمندان از مدیرکل گرفته تا نیروهای خدماتی وظایفشان مشخص و ازقبل به آنها آموزش داده شده بود و اگر قرار براین باشد که مثلا در ارگانی همانند شرکت نفت بعداز ایجاد آتش سوزی تازه کمیته و ستاد مدیریت بحران تشکیل دهند که ببینند چه باید انجام شود تمام شهر را آتش در بر میگیرد.

آیا شما بعنوان مدیر ستاد بحران  در این مدت نتوانسته اید برنامه ای جامع و از قبل نوشته شده تهیه بفرمایید و شرح وظیفه تک تک روسای ادارت و نهادها را مشخص کنید.

آیا روسای ادرات خدمات رسان برنامه ای جامع ندارند که در این طور مواقع به صورت خودجوش هریک از پرسنل آنها از شرح وظیفه ی خود آگاه باشند و نیازمند به تشکیل جلسه و چه کنم ، چه کنم نباشد.

یکبار قبلا در زمان وقوع آتش سوزی  جنگل پیله کوه بخش مرزن آباد نوشته بودم که لطفا مسئولین محترم کتاب "مدیریت بحران از نگاه مرحوم استاد بیژن دفتری ، پدر امداد و نجات ایران " که اتفاقا از همولایتی های مازنی  و بنیانگذار امداهای جاده ای و هوایی و دریایی و کوهستان در کشور هم هستند(کمتر از ده روز به  سومین سالروز فقدان این مرد میدان های بحرانی باقی مانده است) را مطالعه و  سرمشق و  رهنمود مدیریت بحران کنند.

حتما شما به عنوان رئیس ستاد بحران یک شهرستان و با آن سابقه ی طولانی در مدیریت  اجرایی می دانید که مدیریت بحران یعنی ساعات طلایی و اگر اولین ساعات طلایی را از دست دهید کنترل اوضاع از اختیارتان خارج می شود و دیدید هم در سال 92 اینچنین شد و هم امسال و البته اصلا بعید نیست در آینده نیز تکرار شود!

اینکه جناب شهردار باهماهنگی های دوستانه شان از شهرداری های گرمسار و شمشک  چندین کامیون نمک و یک دستگاه برف‌روب و نمک پاش وارد منطقه کردند،بسیارخوب است و ممنونیم؛ولی جناب طاهری نسب چرا اینقدردیر؟

آیا جنابعالی اطلاع نداشته اید که ماشین آلاتتان در شهرداری دارای مشکل است و نمیتواند بیشتر از سه الی چهار ساعت خدمت رسانی کند؟ اگرمی دانستید و توجه نکردید جای تاسف دارد و اگرهم نمی دانستید جای تاسف بیشتری است.

هرآنکس که اطلاعات اندکی از راه و جاده و مدیریت شهری داشته باشد می داند مشکل شهر کوچکی همانند چالوس در بحران برفی با دو لودر و یک گریدر و دو کامیون نمکپاش حل شدنی است و فقط نیاز به آماده باش و هماهنگی مناسب است.

نمی دانم بی تدبیری دراین شهر تا به کی باید ادامه یابد؟

لطفا برای یک بارهم که شده به این مسائل پایان دهید و کمی ، فقط کمی بیشتر برای شهر و شهروندان دل بسوزانید و به جای نمایش های تبلیغی به فکر اقدام و عمل باشید.

مگر چه اندازه زحمت داشت که از اولین ساعات صبحگاهی و  آغاز بارش تگرگ و برف، دست‌کم خیابان های اصلی شهر را تمیز می کردند تا حادثه ناگواری رخ ندهد و رفت و آمد مختل نشود

هر کدام از ما عوارض شهرداری می پردازیم که شهری سالم و زیبا داشته باشیم نه اینکه مجبور به تحمل کم کاری برخی از افراد شویم که تنها د رروزهای آفتابی و بی خطر مدیریت می کنند.

در پایاین روزی سخن من با استاندار مازندران، نماینده نوشهر و چالوس و دادستان چالوس است!

آقای فلاح؛ استاندار محترم مازندران!

انتظار می رود بعد از تمام شدن این بحران تیمی ویژه را برای بررسی چرایی بروز این مشکلات و اندازه گیری سوء مدیریت ها تشکیل دهید و مدیران خاطی را بازخواست کنید.

البته پیشتر درباره آتش سوزی جنگل های پیله کوه چنین درخواستی را از شما مطرح کردیم اما آب از آب تکان نخورد که امیدواریم اینبار فرجی حاصل شود.

جناب نماینده محترم،آقای حاج قاسم احمدی لاشکی!

درایام انتخابات  فرموده بودید که رتبه اول نطق میان دستور را درمجلس نهم کسب کرده اید،آیا فقط درحد و اندازه همان نطق بوده است.

یعنی در طی این مدت این توانمندی و قدرت چانه زنی را نداشته اید که بتوانید شهرداری های منطقه را به تجهیزات مناسبی مجهز کنید؟

ذکر این نکته ضروری است که تلاش های یکی ـ دو روز اخیر توسط نیروهای شهرداری،شهردار،اعضای شورای شهر،پلیس راهور، نیروی انتظامی، اداره راه ، بسیج مستضعفان و سپاه پاسداران ،نیروی دریایی ، ارتش ، هلال احمر،ادارات خدمات رسان برق و آب و گاز و.... برهیچکس پوشیده نیست،اما چرا مثل همیشه به جای اینکه پدافندی عمل کنیم به ناچار در گرداب مشکلات دست به اقدامات ناقص و دست و پاشکسته می زنیم؟

جناب آقای دادستان!

با شناختی که از جنابعالی  دارم، می دانم که بهترازهمه ما می دانید تمامی ارگانها و سازمانها و مسئولین و مدیرانی که در این حوزه وظیفه قانونی دارند باید در آماده‌باش صددرصد باشند تا به محض وقوع کوچکترین تغییرات جوی و آب و هوایی و سایر وقایع ، اقدامات لازم را در راستای امدادرسانی و خدمات‌رسانی انجام دهند تا شاهد به هم ریختن وضعیت شهر و نارضایتی و گله‌مندی شهروندان نباشیم؛ لذا مردم صبور چالوس این انتظار را از حضرتعالی دارند تا پرونده ای برای دستگاه‌های کم کار و سهل انگار در بحران برف تشکیل داده و نتیجه آن را به شهروندان چالوس اعلام بفرمایید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :