آخرین عناوین

شنبه 6 آذر 1395-10:10 کد خبر:34855

تکرار برنامه‌های روتین روزهای بعد از بحران:

جلسه مدیریت بحران استان پشت درهای بسته استانداری/سرمای هوا وجدان مسئولان را خدشه‌دار نکند

کسی تلاش مسئولان را انکار نمی‌کند، اما آقای مدیرکل مدیریت بحران! اگر مدیران مشکلات را برطرف کردند حتماً مردم به دروغ از قطعی گاز، آب و برق می‌نالند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیترامروز، هنوز زمستان از راه نرسیده استان گرفتار بحرانی دیگر و این‌بار از جنس برف و یخ شد و مانند همیشه مدیریت‌ها به‌موقع عمل کردند و همه چیز گل و بلبل است و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.

ولی گزارش‌های میدانی خبرنگاران و گفت‌و‌گو با مردمی که در مناطق حاشیه زندگی می‌کنند و یا به مرکز شهر دسترسی کمتری دارند چیز دیگری می‌گوید.

همان‌طور که انتظار می‌رفت مسئولان کشوری بعد از گذشت چند روز با قلم و دفترچه یادداشت‌های خود وارد مازندران و مناطق آسیب‌دیده شدند تا از نزدیک میزان خسارت را برآورد کنند و گویا این پروسه تکراری جزو برنامه‌های روتین روزهای بعد از بحران است.

هنوز صدای ناله‌زنی که سقف خانه‌اش بر اثر طوفان از بین رفت و کل جهیزیه‌ای که با خون و دل خوردن برای دخترش جمع کرده بود و زیر باران خراب شد و یا اشک‌های پیرمردی که پینه‌های دستش دل هر انسان باوجدانی را می‌لرزاند و محصول برنج و تلاش یک‌ساله‌اش از بین رفت را یادم هست؛ از قضاء به آنان هم قول داده شد هم خسارت جبران شود و هم وام بلاعوض دریافت خواهند کرد.

زمانی که مدیریت کل بحران کشور به قائم‌شهر آمد تا از مناطق طوفان زده بازدید کند هم دوربین تلفن همراه و هم دفترچه یادداشتش سندی شد تا میزان خرابی و ویرانی شهر و روستا را به پایتخت‌نشینان ارائه کند تا شاید تخصیص اعتبارات مناسب بتواند گوشه‌ای از آلام زنان و مردان سخت‌کوش و رنج کشیده را جبران کند.

ولی انگار برای حساب و کتاب، تنها این مدارک کافی نبود چرا که ماه‌ها از آن حادثه می‌گذرد و هنوز با قدم زدن در بعضی نقاط می‌توان ردپای طوفان را دنبال کرد و به دل‌های شکسته و چشم‌های منتظر رسید.

روزها و ماه‌ها از طوفان گذشت و فصل پاییز از راه رسید؛ کمتر کسی فکر می‌کرد که آخرین ماه پاییز مازندران زمستانی شود، همان‌طور که کمتر کسی فکر می‌کرد باد و طوفان در تابستان این همه خرابی به بار آورد، ولی کسانی که در رأس امور قرار دارند باید فکر کنند؛ باید پیش‌بینی کنند و نمی‌دانم چرا همیشه غافل‌گیر می‌شوند.

طی دیروز و امروز مسئولان ارشد استانی و شهرستانی بارها و بارها مهمان پخش زنده بخش‌های مختلف خبری صدا و سیما شدند و طوری آمار دادند و دم از مدیریت بحران زدند که هر کس که برف و سرما را از نزدیک ندیده و طعم سوزش را این روزها در مازندران نچشیده باشد با خود می‌پندارد تصاویر پخش‌ شده از مناظر برفی استان فتوشاپ یا ترفندی در فیلم‌برداری است و مردم هیچ مشکلی ندارند.

لحظه به لحظه خبر از قطعی آب، برق و گاز از مناطق آسیب دیده استان به گوش می‌رسد و مردم دست به دامان اهالی رسانه شدند تا صدای‌شان را به گوش همه برسانند و طلب امداد کنند چرا که دولتی‌های استان و شهرشان از گفتن واقعیت طفره می‌روند و سوز برف و سرما گوش‌ها و چشم‌های‌شان را بسته است.

ظهر امروز مدیرکل مدیریت بحران کشور مهمان استانداری مازندران بود و این جلسه محرمانه پشت درب‌های بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

شاید اگر خبرنگاران دعوت بودند یکی دلیل اعتبارات تخصیص نیافته برف 92 رو می‌پرسید و دیگری از قول وام بلاعوض برای خسارت دیدگان طوفان اخیر استان سؤال می‌کرد.

در خبری که از سوی روابط عمومی استانداری مازندران مخابره شد؛ اسماعیل نجار، وفاق و همدلی مدیران استان را سبب مدیریت شایسته بحران برف برشمرد و گفت: به دلیل برودت هوا و به زیر صفر رسیدن درجه دما در 21 استان شاهد مشکلات افت فشار گاز و قحطی گاز در چند شهر استان بودیم که برای بررسی وضعیت موجود و بازدید از اقدامات انجام شده در استان حضور پیدا کردم.

مدیرکل مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در جلسه شورای مدیریت بحران که به ریاست استاندار مازندران برگزار شد دستگاه‌های مجری و مرتبط با مدیریت  بحران گزارش اقدامات و فعالیت‌های انجام شده را ارائه کرده‌اند، افزود: این فعالیت‌ها بیانگر تعامل و همکاری بسیار خوب در مدیریت بحران بوده است.

اسماعیل نجار تصریح کرد: وفاق و همدلی مدیران استان موجب مدیریت شایسته بحران برف شد و در این حادثه همه دستگاه‌ها تلاش کرده بودند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات مردم را برطرف کنند.

کسی تلاش مسئولان را انکار نمی‌کند ولی اینجاست که باید پرسید آقای مدیرکل مدیریت بحران! اگر مدیران مشکلات را برطرف کردند حتماً مردم به دروغ از قطعی گاز و آب و برق می‌نالند و لابد اشک‌شان هم خدای ناکرده زبونم لال؛ اشک تمساح است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با سرعت‌بخشی به عملیات انتقال گاز دامغان به مازندران مشکل افت فشار گاز در مازندران برای همیشه مرتفع شود.

اگر این انتقال مشکل را برای همیشه رفع می‌کند چرا تا به‌حال انجام نشد؟ مگر نه اینکه برف و سرما خصلت زمستان است و گاهی پاییز و همیشه باید برای این بحران از پیش آماده بود؟

تعجب از این است که در این جلسه خودمانی چرا حرفی از باغ‌داران و خسارات وارده به آنان به میان نیامد؛همان‌هایی که درست در زمانی که باید میوه‌ها را می‌چیدند تا درخت سبک شود و نفسی بکشد چوب حراج به دسترنج‌شان خورد و حال برف و یخ، ناجوانمردانه زحمات آنان را نابود کرد.

امیدواریم سرمای هوا، وجدان بیدار مسئولان را  خدشه‌دار نکند و در ارائه عملکردها و مشکلات مردم در این برهه از زمان صداقت را چاشنی کار کنند تا شاید بتوانند بخشی از خسارات وارده را با دریافت اعتبارات و البته به شرط مشخص نبودن زمان دریافت کنند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :