آخرین عناوین

شنبه 6 آذر 1395-23:43 کد خبر:34876

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

مبتلا شدن 3 کارمند بهداشت و درمان به ایدز هنگام انجام وظیفه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سه نفر از کارمندان بهداشت ودرمان استان هنگام انجام وظیفه به بیماری ایدز مبتلا شدند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، محسن اعرابی  در کارگروه بانوان و خانواده استان مازندران در ساری افزود :یکی از راه های انتقال بیماری ایدز به افراد انتقال خون از طریق سرنگ است .

وی ادامه داد : متاسفانه این سه نفر هنگام انجام خدمات درمانی به مبتلایان به ایدز در مراکز درمانی احتمالا به دلیل وارد شدن سرنگ سرم یا سوزن آمپول خون آلوده این بیماران ، مبتلا شدند.

معاون بهداشتی مازندران با تاکید بر اینکه پرسنل بهداشت و درمان بخاطر سر و کار داشتن با بیماران مبتلا به ایدز از گروههای در معرض خطر به این بیماری به شمار می روند، افزود : اطلاعات و حفاظت از خود در بین نیروهای بهداشتی نیز متاسفانه ضعیف و کم است .

هم اکنون 314 بیمار اچ آی وی مثبت در مازندران شناسایی شده است .

*** اتفاق های ناخوشایند و جدید ایدز در راه است

اعرابی از تغییر رویه ابتلای به ایدز در کشور و مازندران به عنوان اتفاق های جدید و ناخوشایند در خصوص این بیماری نام برد و افزود:تغییر سن ، جنس و نوع ابتلای از تهدیداتی است که در این بیماری شاهدیم .

وی گفت:پیشتر مبتلایان به ایدز در سنین 25 تا 40 سال قرار داشتند و اکنون سن ابتلا به 15 تا 24 سال کاهش یافته است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا قبل از سال 94 عمده راه های انتقال ویروس این بیماری از طریق تزریق در معتادان بود و افزود : 17 درصد دلیل ابتلا به ایدز افراد در سالهای قبل از طریق جنسی بود .

وی 45 درصد راه انتقال بیماری ایدز را اکنون از طریق تماس جنسی اعلام کرد و گفت:همچنین با تغییر جنسیت ابتلا ، در حال حاضر ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است .

*** ابتلا 2 نوزاد از مادران مبتلا به ایدز سال گذشته در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از جمله نگرانی های پیش رو برای کنترل و مقابله ، حرکت این بیماری در نسل های آینده اعلام کرد و افزود : سال گذشته 2 نوزاد از مادران با اچ آی وی مثبت در استان متولد شدند .

وی ادامه داد:خوشبختانه با انجام اقدامات به موقع این بیماری به این نوزادان منتقل نشد .

اعرابی شناسایی و درمان کامل 90 درصد مبتلایان به اچ آی وی مثبت را از جمله برنامه ها و اهداف کاری وزارت بهداشت و درمان در جامعه دانست و گفت که کانون ها و افراد پرخطر در این زمینه مورد هدف هستند .

*** نگرانی ها از پایین آمدن سن تجربه جنسی در جامعه

معاون بهداشتی مازندران از پایین آمدن سن تجربه جنسی در افراد با عنوان 'وضعیت نگران کننده ' توصیف کرد و افزود : بررسی ها ازکشیده شدن تجربه های جنسی در دبیرستان ها نشان می دهد .

وی ادامه داد:حفاظت نشدن این تجربه های جنسی در سنین پایین بدنبال خود ابتلا به اچ آی وی مثبت را افزایش می دهد .

اعرابی تاکید کرد: باید با شناسایی گروه های پرخطر در کانون های پرخطر همچون جوانان در محل های تجمعی همچون پادگان ها ، دانشگاهها و خانواده معتادان و زندانیان ، به دنبال شناسایی مبتلایان و آگاهی سازی مردم باشیم .

براساس آمارهای رسمی 31 هزار و 900 نفر مبتلا به اچ آی وی مثبت در کشور شناسایی شدند که پیش بینی می شود 2 برابر این آمار نیز شناسایی نشده در جامعه باشند .

ایدز یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی HIV ایجاد می شود و با ورود این ویروس به بدن از طریق تماس جنسی ، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین ، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :