آخرین عناوین

دوشنبه 8 آذر 1395-16:58 کد خبر:34896

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از سکوت حزن‌انگیز باغ‌داران خسارت ‌دیده تا قول احیای میوه‌های له‌ شده بر روی درخت

بارش اخیر برف خسارات زیادی به باغ‌های میوه و مرکبات وارد کرد و حاصل یک‌سال تلاش و زحمت در یک شب از بین رفت.


خزرتیترخبر: برف و یخ‌بندان چند روز اخیر در استان مازندران خسارات زیادی به باغ‌های میوه و مرکبات وارد کرد و باغ‌داران را در سکوتی مبهم و حزن‌انگیز فرو برد.

* باز هم رحمت خدا در مازندران زحمت شد

حاصل یک‌سال تلاش و زحمت، هزینه و نگهداری در یک شب از بین رفت و باز هم در مازندران رحمت خداوندی به‌ دلیل کوتاهی تبدیل به زحمت شد.

طی چند روز گذشته حرف‌های ضد و نقیض مسئولان مبنی بر خسارات وارده به باغ‌ها مردم و باغ‌داران را گرفتار سردرگمی عجیبی کرده است و چه وقت سرنخ این کلاف پیچ‌در پیچ پیدا خواهد شد خدا داند و بس.

* احیای میوه‌ها بر روی درخت/ محصولات به درجه یخ‌زدگی نرسیده!

چراکه از یک‌سو کارشناسان کشاورزی بر این عقیده هستند که با سوزاندن کاه و کلش در باغ‌ها می‌توان از یخ‌زدگی بیشتر مرکبات جلوگیری کرد و باغ‌داران به میوه‌های روی درخت دست نزده و آن را نچینند، زیرا میوه‌ها خود را احیا خواهند کرد و از سوی دیگر باغ‌دار مدعی است که محصولات کاملاً تلخ و از سرمای زیاد له شده و به‌اصطلاح پخته است.

حال قضاوت با ما و شما که آیا میوه‌های له‌شده که روی زمین افتاده‌اند و یا به‌ صورت نصف و نیمه بر روی شاخه درخت آویزان هستند هم می‌توانند خودسازی کرده و دوباره به شرایط اولیه خود بازگردند و اینکه اگر آقایان می‌گویند محصولات به درجه یخ‌زدگی نرسیده پس تصاویر و گزارش زیر چه می‌گوید؟

* از بین رفتن صد درصدی باغ 3 هکتاری مرکبات

یکی از باغ‌داران منطقه چای‌باغ شیرگاه با بیان اینکه باغ 3 هکتاری مرکباتش بر اثر بارش برف اخیر صددرصد از بین رفته است، اظهار کرد: زحمت و دست‌رنج چندساله ما با این برف از بین رفت و دست ما به جایی بند نیست.

اسماعیل شعبانی افزود: علاوه بر اینکه میوه‌ها و مرکبات باغ از بین رفت، سنگینی برف سبب شکسته‌ شدن شاخه‌های درختان شد و کمر آنان را شکست.

* هیچ منبع درآمد دیگری نداریم

وی با بیان اینکه این باغ منبع درآمد من و خانواده‌ام بود و با داشتن 7 فرزند که همگی محصل و دانشجو هستند و بیکار، کمر اقتصاد خانواده‌ام شکست، تصریح کرد: به جز این باغ هیچ منبع درآمد دیگری ندارم و همه امیدم این بود که بتوانم در موعد مقرر محصول باغ را فروخته و با آن امرار معاش کنم.

این باغ‌دار اظهار کرد: باوجود اینکه باغ بنده بیمه بانک کشاورزی است ولی هنوز کارشناسی برای برآورد هزینه نیامد و اگر هم بیایند قطعاً به این زودی غرامت آن را پرداخت نمی‌کنند و تا پول به‌ دست ما برسد دو سالی طول خواهد کشید و از دولت تقاضا داریم وام بلاعوض به ما اختصاص دهد تا بدهکاری خود را به مردم پرداخت کنیم.

* گلایه از هواشناسی

وی ضمن گلایه از سازمان هواشناسی مازندران افزود: اگر هواشناسی اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و زودتری می‌کرد، می‌توانستیم مرکبات را برداشت کنیم اما افت قیمت مرکبات در بازار و نارس بودن سبب شد دست به محصول نزنیم.

امیدواریم گزارش‌ و درد دل‌های مردم خسارت‌دیده که آقای شعبانی تنها یک نمونه از صدها باغ‌دار خسارت‌دیده استان بوده است به گوش و چشم مسئولان خوش آید و هرچه زودتر اعتبارات لازم را تخصیص دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :