آخرین عناوین

يکشنبه 14 آذر 1395-16:48 کد خبر:34982

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح کرد:

سهم ۴۲ درصدی روابط جنسی در انتقال ایدز در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در بین شهرهای استان مازندران آمل، ساری، قائم شهر، بابل و نکا بیشترین میزان مبتلایان به ویروس ایدز را دارند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از سه هزار  نفری که انتظارمی رود در مازندران مبتلا به ویروسHIV باشند 398بیمار شناسایی و 2600 نفر هنوز شناسایی نشده اند.

محسن اعرابی در نشست خبری که به مناسبت روزجهانی ایدز در ساری برگزار شد گفت: طبق آخرین آمار تا پایان پاییز امسال در کل کشور 32هزار و 670 بیمار مبتلا به ویروس HIV مثبت  شناسایی شده اند که انتظار می رود دو برابر این تعداد هنوز شناسایی نشده باشند.

وی تصریح کرد: در استان  مازندران که 3 درصد جمعیت کشور را شامل می شود انتظار داریم 3 هزار بیمار مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شود اما تا به الان 398نفرشناسایی شده و 2600 بیمار هنوز شناسایی نشده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: کسانی که به هردلیل رفتار پرخطر دارند باید تست سریع آلودگی انجام بدهند تا زمان ازدست رفته جبران شود.

اعرابی با خاطرنشان کردن شعار امسال روز جهانی ایدز که مهار همه‌گیری HIV با اطلاع‌رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان است یادآور شد: آنچه که امروز در مورد این بیماری نگران کننده است تغییر در الگوی ابتلا از لحاظ جنسیتی و تغییر در راه انتقال این ویروس است.

وی تصریح کرد: در گذشته عمدتا مردها مبتلا به ویروس HIV می شدند یعنی در سال های گذشته 85درصد از آقایان این بیماری را داشتند اما طی چندین سال این روند تغییر کرد به طوری که در سال 94میزان مبتلایان مرد به ویروس ایدز 66درصد و در زنان به 34درصد رسید که این تغییر بسیار نگران کننده است.

اعرابی خاطرنشان کرد: زنان به دلیل بارداری و زایش می توانند فرزند را نیز مبتلا کنند و این زنگ هشدار در جامعه را به صدا درمی آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: تغییر الگوی انتقال ویروس HIVیکی از عامل های نگران کننده دیگر در کشور است به طوری که در گذشته 70 درصد موارد ابتلا از طریق تزریق بوده اما اکنون  طبق آمارهای جدید در سال 94 از 1515نفر مثبت ایدز 38درصد تزریقی و 42درصد از راه جنسی بوده است.

وی تصریح کرد: در استان مازندران در سال 94 از 28مورد جدید شناسایی شده 13مورد یعنی 46 درصد از طریق رفتارهای پرخطرجنسی و تنها 7 درصد از راه تزریقی مبتلا شده اند.

اعرابی گفت: نگرانی اصلی ما نسل جوان است این گروه به دلیل تمایل به مسایل جنسی که یکی از مهم ترین راه های  انتقال ایدز است در معرض خطر جدی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای آگاهی بخشی به این نسل باید با بهره گیری از زبان روانشناسی با این نسل ارتباط برقرار کرده و آموزش های لازم صورت گیرد.

وی افزود:خانواده های معتادین و زندانیان نیز از کسانی هستند که در معرض بیشترین خطر ابتلا به ایدز هستند.

اعرابی گفت: با توجه به اینکه اولین اقدام ما پیشگیری است هدف برای کاهش مبتلایان بیماری ایدز در گام نخست این است که 90درصد شناخته شده ها تحت درمان قرار گیرند زیرا با  کاهش ویروس فرد آلوده به سمت ایدز نمی رود وقتی  ویروس کاهش می یابد و دیگر آلوده کننده نیست در نتیجه مرگ و میر کاهش می یابد.

وی یادآور شد: در گام دوم هدف وزارت بهداشت این است که 90درصد شناسایی شدگان درمان کافی شوند تا انگیزه ادامه مقاومت در برابر بیماری در فرد مبتلا افزایش یابد، با همین هدف 10 آزمایشگاه در کشور مخصوص بیماری ایدز راه اندازی شد که یکی از آنها در ساری است و تمامی خدمات، داروها و آزمایشات در آن به صورت رایگان انجام می گیرد.

اعرابی خاطرنشان کرد: مهم ترین هدف این است که تا افق2020این بیماری را کنترل کرده و موارد جدید را کاهش دهیم.

وی در مورد هدف اول گفت: در کشور 30درصد مبتلا به ویروس ایدز از نوع مثبت شناسایی شده اما این رقم در استان مازندران کمتر از 10درصد بوده که که باید این نقطه را تقویت کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: در بخش هدف دوم یعنی درمان 35 درصد شناسایی  شده ها تحت درمان  قرار گرفته اند درحالی در کشور 15 درصد این افراد تحت درمانند.

وی افزود: در بین شهرهای استان مازندران آمل، ساری، قائم شهر، بابل و نکا بیشترین میزان مبتلایان به ویروسHIV  را دارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :