آخرین عناوین

يکشنبه 21 آذر 1395-9:5 کد خبر:36067

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

ارابه‌های مرگ در مسیر طبیعت و مردم/ بی‌تدبیری مسئولان و ادامه دپوی زباله‌ها در زیباترین جنگل‌ها

معضل زباله مربوط به تمامی شهرها است اما در مرکز استان حکایت دیگری دارد؛ به‌گونه‌ای که اثرات زیست محیطی انتقال ناصحیح دامن‌گیر همه می‌شود.


خزرتیترخبر: استان مازندران از سرسبزترین استان‌ها در کشور بوده که با دارا بودن کوهستان، جنگل، دشت، رودخانه و دریا و محیط زیستی دنج و زیبا از هر لحاظ برای اقامت مناسب است.

در گوشه گوشه استان زیبای ما از جنگل تا رودخانه درون شهر و بیرون شهر پر از زباله و پسماندهای غذایی یا زباله‌های دیگر است، به‌طوری‌که این امر معضلی بزرگ برای موجودات در جنگل و انسان‌ها در شهرها پدید آورده است.

معضل زباله مربوط به تمامی شهرهای مازندران است اما در مرکز استان حکایت دیگری دارد؛ به‌گونه‌ای که اثرات زیست محیطی انتقال ناصحیح دامن‌گیر همه می‌شود.

جاده‌ ساری ـ کیاسر به جاده‌ مرگ در زیبایی‌ها مشهور است چرا که جنگل‌های انبوه و متنوع، کوه‌ها و تپه‌های بزرگ و کوچک، شالیزارها و مزارع مختلف، طبیعت چشم‌نوازی است که هر رهگذری را به شگفتی وا می‌دارد اما در سال‌های اخیر شهرت این محور به‌ دلیل تصادفات و تلفات آن بوده است نه زیبایی آن.

افزایش تصادفات تنها دامن‌گیر مردم پشت‌کوه و کیاسر نیست به‌ طور حتم به‌ دلیل استانی بودن جاده گریبان‌گیر سایر افراد جامعه نیز خواهد شد.

ماشین‌های زباله که تعداد آن کم هم نیست، در مسیر رفت و برگشت با ایجاد بوی ناخوشایند و مشمئزکننده موجب شده تا سایر خودروها در سبقت‌های گاه بی‌گاه، دچار سانحه شوند؛ علاوه بر این کندی حرکت آنها و سایر کامیون‌ها به‌ ویژه در سربالایی‌ها موجب ترافیک و سر رفتن حوصله راننده‌ها و سبقت‌های گاهاً نابه‌جا و بروز حادثه می‌شود.

ریزش شیرابه زباله در سطح محور موجب بروز حوادث شده و امروز علاوه بر مسافران و رهگذران، روستایی از چهاردانگه نیست که در این محور دچار حادثه یا تلفات نشده باشد و دردناک‌تر اینکه در برخی روستاها بیش از 10 نفر از هم‌ولایتی‌های خود را در این محور از دست داده‌اند و در هنگام عبور به ‌جای آنکه از طبیعت زیبای آن لذت ببرند خاطره‌ تلخ از دست دادن عزیزان در ذهنشان تداعی می‌شود.

براساس اظهارات مردم منطقه در فصول گرم سال سطح جاده کل مسیر ساری تلمادره پوشیده از کرم‌ها و موجودات ریزی است که موجب آفات کشاورزی منطقه و خرابی محصولات شده است.

امسال گیلاس‌های منطقه اکثراً در ظاهر سالم بود ولی داخل آن پر از کرم‌های ریز بود، کاش کسی این کرم‌ها را با کرم‌های سطح جاده مقایسه می‌کرد.

این روستاها از بوی بد و آفت‌ها، کرم‌ها و مگس‌ها زباله و حیوانات آلوده ازجمله پرندگان در رنج شدیدی هستند؛ آفت جدید و کرم‌ها به آفت مزارع و باغ‌ها منطقه تبدیل شده است.

از همه این موارد بگذریم نمی‌توان از خطرات بیماری‌های مرتبط با زباله ازجمله سالک و وبا گذشت.

با وجود هشدارهای فراوان دوست‌داران محیط‌ زیست و کارشناسانه مربوطه، اقدامات پیشگیرانه انجام نمی‌شود و هر مسئولی هم که بر مسند نشست از طرح‌های ایمن‌سازی، تعریض و ساخت سخن به میان آورد اما اندکی بعد بدون اینکه کاری انجام دهد یا به دلایلی ازجمله اختلافات حزبی و باندی غزل خداحافظی را خواند و بی‌آنکه سنگی روی سنگ گذاشته باشد «صندلی» ریاست را به نفر بعدی تحویل می‌دهد.

انتظار مردم منطقه این است حالا که اعتبارات لازم برای تعریض و ساخت این محور موجود نیست دست‌کم از حمل و نقل ماشین‌های زباله که مردم آنها را ارابه‌های مرگ می‌خوانند، جلوگیری شود تا کمتر شاهد این فاجعه انسانی باشیم.

* مدیریت مازندران روی معضل زباله هنوز متمرکز نشد

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: مسأله زباله چالش اصلی مازندران است و مربوط به شهر خاصی نیست.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه سال‌ها در ارتباط با زباله دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها و مسائل مختلفی مطرح شد، اضافه کرد: هنوز روش درست و یکسانی که بتواند به مسأله زباله بپردازد و آن را حل کند، مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با معضل زباله مسائلی ازجمله پسماند و پساب، جداسازی زباله و نیروگاه زباله ‌سوز مطرح شد که همه این‌ها نشان‌دهنده این است هنوز مدیریت استان نتوانسته در این زمینه متمرکز شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز تصمیم‌گیری در دوره‌های مختلف وجود نداشت، ادامه داد: براساس سلایق مدیران و نظریات خود موضوعات مختلفی برای بحث زباله مطرح شد.

یوسف‌نژاد بیان کرد: برای حل این معضل بحث سیاست‌گذاری توسط مدیران و دستگاه‌های اجرایی و دولتی ازجمله استانداری، فرمانداری و محیط زیست و بحث اجرا توسط شهرداری و دهیاری‌ها باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در بحث حل معضل زباله در مازندران اقداماتی در دوره‌های گذشته ازجمله انتقال محل دفن زباله از سمسکنده به چهاردانگه با وجود هزینه‌های فراوان و براساس شرایط خاص منطقه و سطح آب و مسائل مربوطه صورت گرفت.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی به هزینه دولت نیز در مورد ساخت نیروگاه زباله‌سوز اشاره کرد و افزود: سیاست دولت قبل این بوده و روی این موضوع تأکید شد و هزینه آن نیز مقرر شد با مشارکت دولت و شهرداری تأمین شود.

یوسف‌نژاد یادآور شد: تصمیماتی که شهرداری می‌گیرد براساس سیاست‌گذاری بوده و شهرداری مجری آن کار است البته مسائل موجود در اجرا باید برطرف شود.

وی در ارتباط با معضل زباله در منطقه چهاردانگه گفت: مقرر شد در فضای کارشناسی، طبیعی و منطقی و براساس نظرات کارشناسی دستگاه‌های مرتبط نشستی برگزار شود و این موضوع نباید موضوعی سیاسی تلقی شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نگران جریان‌سازی‌هایی که در زمان انتخابات معمولاً انجام می‌گیرد هستم، خاطرنشان کرد: طبیعتاً با این موضوع برخورد می‌شود و با توجه به حساسیت موضوع باید این مهم در فضای کارشناسی تصمیم‌گیری شود.

یوسف‌نژاد اظهار کرد: تلاش ما این است منافع مردم چهاردانگه که مردم شریف و زحمت‌کشی هستند در موضوع زباله لحاظ شود به نظرات آنان احترام گذاشته شود و اگر سوءاستفاده و استفاده دروغی و باندی و انتخاباتی کنند منطقی نیست و شدیداً باید با این موضوع برخورد می‌شود.

وی در پایان گفت: انکار نمی‌کنم معمولاً زباله پیامدهای منفی و مشکلات زیست‌محیطی روی اکوسیستم دارد و این موضوع باید توسط نظرات کارشناسی بررسی شود.

براساس این گزارش، با وجود اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها هیچ گوش شنوایی وجود ندارد و ادامه این روند موجب ازبین رفتن جنگل‌ها و آلودگی آب‌ها می‌شود.

در حال حاضر آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها تقریباً آلوده بوده و جنگل‌های زیبا نیز تبدیل به گورستانی برای زباله‌ها شده که شاید دفع و حذف آنها هزاران سال به طول بینجامد؛ در حالی که در شهرهای بزرگ که خاک حاصل‌خیزی هم ندارند نه اثری از زباله هست نه آلودگی بلکه شاهد تلاش شبانه‌روزی آنها در زیباسازی شهرشان هستیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :