آخرین عناوین

دوشنبه 29 آذر 1395-9:17 کد خبر:38167

ساماندهی زباله طرح به‌زمین‌مانده دولت در مازندران:

آژیر خطر ساماندهی نامناسب پسماند مازندران در مجلس بلند شد

ساماندهی زباله طرح به ‌زمین‌‍مانده دولت در مازندران است که منجر به تذکر دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به رئیس محیط زیست و وزیر کشور شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، موضوع ساماندهی پسماند در استان مازندران سابقه‌ای دیرینه دارد؛ با وجود برگزاری جلسات متعدد در این بخش در هیچ نقطه از استان مازندران بحث ساماندهی مناسب پسماند به نتیجه نرسید و در حال حاضر زباله تهدید جدی برای محیط زیست استان به‌ شمار می‌آید.

بحث ساماندهی نشدن پسماند در استان و مشکلات زیست محیطی آن مربوط به یک منطقه خاص نیست، در حال حاضر این معضل زیست‌محیطی دامن‌گیر همه نقاط استان شده است.

* رسانه‌ها و دغدغه پسماند

از غرب تا شرق مازندران و بیشتر شهرهای استان با مشکل عدم ساماندهی مناسب پسماند مواجه هستند و مشکلات ساماندهی نامناسب زباله حتی به مرزهای مشترک استان سمنان به مازندران نیز کشیده شد.

در مستندی که روزهای اخیر از شبکه تبرستان پخش می‌شد، مردم غرب استان دغدغه بسیار زیادی از اوضاع نامناسب ساماندهی پسماند داشتند و در این مستند به مشکلات ساماندهی نامناسب زباله در شهرستان آمل نیز اشاره شده بود.

مشکل ساماندهی نامناسب پسماند گریبان‌گیر 22 شهرستان مازندران است و در حال تبدیل شدن به تهدید جدی برای محیط زیست استان است.

* هزار وعده خوبان

در ارتباط با وعده و وعیدهای دولت‌ها در ساماندهی پسماند اظهارات زیادی مطرح شد و به اذعان خود متولیان پیگیری‌ها شده و در حال انجام است، اما آنچه مردم در حال حاضر می‌بینند دفن نامناسب زباله در اقصی نقاط این استان است.

استانداران زیادی مشکل ساماندهی پسماند در این استان داشتند و گاهی گلایه‌ها و انتقادهای مردمی باعث ناخرسندی آنها می‌شد و هر زمان که با انتقادهای مردمی مواجه می‌شدند، بحث ساماندهی پسماند به‌صورت جدی‌تر فقط مطرح می‌شد.

به‌ جز وعده و وعیدهای که شفقت و کریمی استانداران سابق مازندران در ارتباط با ساماندهی پسماند دادند، در چند سال اخیر طاهایی که قبل از فعالیت ربیع فلاح به‌عنوان استاندار مشغول کار بود، یکی از مأموریت‌های اساسی خویش را ساماندهی پسماند مازندران عنوان کرد، البته جلسات متعدد ساماندهی پسماند در استان برگزار می‌شد و رسانه‌ها تا حدودی در جریان برگزاری این جلسات قرار می‎گرفتند، نتیجه این مصوبات این جلسات در حوزه ساماندهی پسماند در استان منجر به احداث کارخانه زباله سوز در دو نقطه از مازندران شد.

* تمدید مأموریت ساماندهی پسماند

اما نتیجه این سفرها حداقل تاکنون به نتیجه نرسید، باید قبول کرد که صرف وقت حدود هفت سال برای احداث کارخانه زباله سوز در استان بسیار زیاد است.

پس از اتمام مأموریت نیمه ‌تمام طاهایی در ارتباط با ساماندهی پسماند در استان، ربیع فلاح هم یکی از دغدغه‌های جدی خویش را ساماندهی پسماند اعلام کرد.

از فرصت حضور ربیع فلاح تاکنون نزدیک به 4 سال می‌گذرد ولی زباله‌های مازندران همچنان به‌ صورت نامناسب در اقصی نقاط استان دفن می‌شود.

* دور کردن رسانه ها از جلسات ساماندهی پسماند

اینکه چه اقداماتی در حوزه پسماند استان انجام می‎شود، اطلاعات چندانی در دست نیست، چون حداقل رسانه‌ها در جریان برگزاری این جلسات نیستند و اطلاع‌رسانی در این بخش به‌ صورت کلی تعطیل شد، در دولت قبل رسانه‌ها تا حدودی پای ثابت اینگونه جلسات بودند و می‎توانستند دغدغه‌ها و تلاش‌ها متولیان امر را به مردم و دغدغه مردم را به مسئولان انتقال دهند، با مسدود کردن ارتباط رسانه‌ها با استانداری جریان پیگیری رسانه‌ای تا حدودی متوقف شد.

استاندار مازندران هم به‌ صورت جسته و گریخته در سخنرانی‌های که مرتبط با محیط زیست باشد در ارتباط با این موضوع صحبت به میان می‌آورد و آنچه که امروز در سطح جامعه دیده می‎شود، طرح به زمین‌مانده ساماندهی پسماند در مازندران است.

طرحی که به‌ نظر می‌رسد در این دولت هم با وجود اعلام حساسیت‌های رئیس جمهور در ارتباط با محیط زیست، حداقل در این دولت از روی زمین برداشته نمی‌شود.

* انتقاد از ساماندهی نامناسب پسماند مازندران در مجلس

عدم پیگیری طرح ساماندهی زباله در استان منجر به دریافت تذکر توسط نماینده حامی دولت در مجلس شورای اسلامی شد و علی‌اصغر یوسف‌نژاد با وجود نزدیک بودن تفکر سیاسی به دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم ساماندهی پسماند در حوزه انتخابی خویش به وزیر کشور تذکر داد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مشکل پسماند مازندران در شهرستان ساری، اظهار کرد: انتظار به حق مردم ساری و استان مازندران ساماندهی پسماند است.

وی خواستار اقدام عاجل دولت برای حل مسئله زباله در منطقه چهاردانگه مازندران شد و گفت: گناه مردم چهاردانگه مازندران چیست که باید آثار سوء مدیریت پسماند زباله را تحمل کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا وزارت کشور و محیط زیست به فکر چاره در این بخش نیستند.

یوسف‌نژاد تأکید کرد: مردم چهاردانگه نباید تاوان سیاست غلط را بپردازند، زباله به‌ جای تبدیل شدن به فرصت تبدیل به معضل بر اساس سوء مدیریت‌ها و اعمال سلایق و رفتارهای سیاسی شده است.

نکته آخر اینکه مردم مازندران حداقل از دولت در این بخش انتظار دارند که مأموریت پسماند از این استاندار به استاندار دیگر واگذار نشده و مأموریت ساماندهی پسماند در این دولت به اتمام برسد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :