آخرین عناوین

يکشنبه 5 دی 1395-16:16 کد خبر:39247

مدیر کل دامپزشکی مازندران خبر داد:

شیوع نوع جدید از آنفلوآنزای پرندگان/سرعت شیوع و مرگ پرندگان در آنفولانزا جدید بالاست

مدیرکل دامپزشکی مازندران رویه جدید آنفلوآنزای پرندگان را وحشی تر از سال گذشته دانست و گفت: قدرت و شدت آن بیشتر از نوع سال گذشته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایسنا، حسین رضوانی از مثبت بودن بروز آنفلوآنزای پرندگان در بین پرندگان مهاجر و بومی خبر داد و گفت: هیچ یک از واحدهای صنعتی گوشتی تاکنون درگیر این بیماری نشده اند و کانون های درگیر شناسایی شده، تحت کنترل بوده و مربوط به تالاب ها و برخی روستاها است.

رضوانی نگرانی اداره کل دامپزشکی مازندران را درباره انتشار این بیماری در برخی از شهرستان های مازندران زیاد دانست و تصریح کرد: هدف صیانت از صنعت تولید مرغ و بهداشت و سلامت مردم است.

وی با بیان اینکه تاکید داریم از صید پرنده های مهاجر امتناع شود، اظهار کرد: از شکار پرنده های مهاجر و عرضه طیور محلی جلوگیری می کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر عرضه طیور محلی و پرنده های مهاجر را در بازارهای محلی ممنوع اعلام و از سطح بازار نیز جمع آوری شده و جمع آوری ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه با فرمانداران برخی از شهرستان ها جلسه برگزار کرده ایم، تاکید کرد: در شهرستان های جویبار، محمودآباد، فریدونکنار و تنکابن با توجه به حساسیت های منطقه ای و شهرستانی ستاد آنفلوآنزای پرندگان تشکیل دادیم.

وی افزود: بیش از سه هفته است که عرضه طیور در بازار محلی جویبار را ممنوع اعلام کردیم و در تمامی بازارهای محلی نیز عرضه و فروش طیور مهاجر و محلی ممنوع است.

رضوانی رویه جدید آنفلوآنزای پرندگان را وحشی تر از سویه سال گذشته دانست و تاکید کرد: این رویه  جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان است که قدرت و شدت آن بیشتر از نوع سال گذشته است.

رضوانی با بیان اینکه نوع آنفلوآنزای پرندگان امسال h5n8 است، اظهار کرد: نوع سال گذشته آن h5n1 بوده است و نکته قابل توجه این است که پرندگانی که به سویه سال گذشته مقاومت نشان می دادند امسال دچار تلفات می شوند.

وی افزود: گله های متراکم غاز و اردک امسال نسبت به این بیماری حساسیت بیشتری نشان داده و تلفات داشته اند و اگر پرورش آن ها به صورت متراکم باشد تلفات عمده خواهد بود.

رضوانی از روستائیان خواست به کشتار هرچه سریعتر گله های طیور محلی خود اقدام کنند و تاکید کرد: برای جلوگیری از تلفات، این بهترین راه است و روستائیان در نظر داشته باشند از پرورش متراکم طیور محلی به خصوص غاز و اردک خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه وزارت بهداشت در مورد احتمال جهش سویه جدید ویروس آنفلوآنزای پرندگان به نوع بیماری انسانی هشدار داده است، تصریح کرد:  تا به الان در هیج جای کشور از درگیری انسان با این سویه از آنفلوآنزای پرندگان گزارشی اعلام نشده است .

این مسئول در ادامه تاکید کرد: به ادارات شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی و تعاونی مرغداران  شهرستان های مازندران اعلام کرده ایم در صورت مشاهده هرگونه علائم آنفلوآنزای پرندگان اداره کل دامپزشکی مازندران را در جریان گذارند.

رضوانی سرعت شیوع این سویه از آنفلوآنزای پرندگان را بسیار سریع دانست و گفت: انتظار می رود مردم، کشاورزان و دامداران از مصرف مرغ های محلی و مهاجر پرهیز کنند و این اطمینان را می دهیم که تولیدات کشتارگاهی مرغ در استان کاملا بهداشتی و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :