آخرین عناوین

سه شنبه 14 دی 1395-13:42 کد خبر:39363

دانشگاه علوم پزشکی پاسخگو باشد:

اشتباه پزشکی که فاطمه و محمدیاسین را داغدار کرد

هم‌اکنون پرونده فوت مادر باردار ساروی و کارگر آملی در حال پیگیری است، اما آیا کسی می‌تواند برای فاطمه و محمدیاسین پدر و مادر شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در فاصله کمتر از دو ماه شاهد حادثه ناگوار فوت مادر باردار و کارگر آملی در بیمارستان امام خمینی(ره) ساری بودیم که این مسئله موجب نگرانی بسیاری در بین مردم شد.

براساس گزارش‌ها، تزریق اشتباه موجب فوت مادر باردار و کارگر آملی شد که در پی آن فاطمه و محمدیاسین را از نعمت پدر و مادر محروم کرد.

در حال حاضر پرونده فوت مادر باردار ساروی و کارگر آملی از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است و اما موضوع مهم این است که آیا کسی می‌تواند برای فاطمه و محمدیاسین پدر و مادر شود؟

عیسی روحی برادر مرحوم علی روحی ، گفت: برادرم 15 آذرماه امسال بر اثر تزریق دو عدد ونکومایسین 500 در عرض چند ثانیه جان داد.

وی ادامه داد: برادرم نقاش ساختمان بود و از بالای پشت بام خانه روستایی به ‌دلیل شکستگی در ناحیه دست به ‌‌خوبی مورد جراحی قرار نگرفت و برای رفع عوارض به بیمارستان امام ساری منتقل شد.

روحی با اشاره به روند خوب جراحی و اقدامات درمانی این بیمار افزود: البته اقدامات درمانی حدود 2 ماه طول کشید و درست زمانی‌که در روزهای پایانی درمان در حال سپری بود تزریق اشتباه موجب تشنج و مرگ برادرم شد.

برادر این مرحوم بیان کرد: پرونده شکایت در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

برادر مریم هدایتی‌راد مادر بارداری که در بیمارستان امام ساری فوت کرد گفت: با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده در پرونده پزشکی خواهرم «مادر باردار ساروی که بعد از زایمان فوت شده بود» پزشک فوق تخصص «د.ن» اعلام و مشاوره دادند که به این بیمار با توجه به سابقه جراحی ASD حتماً باید در حضور کاردیوژولیست (پزشک متخصص قلب) آمپول فشار (سنتو) تزریق شود تا بر میزان مایع تزریقی و مایعات همراه آن نظارت کند؛ همچنین روند اندیکاسیون نیز در حضور پزشکان متخصص قلب، بیهوشی و زنان و زایمان انجام شود و تأکید شده بود که روند زایمان صبح شروع شده و در کم‌ترین زمان ممکن (حداکثر یک ساعت) باشد.

وی افزود: حتی تا روز قبل از فوت مرحومه نیز کارشناسان مامایی که بیمار را تحت نظر داشتند، تمام این موارد را در گزارش‌های پرستاری خود اعلام کرده و به اطلاع یک‌دیگر می‌رساندند.

هدایتی‌راد با بیان اینکه براساس اسناد به‌ دست‌آمده از پرونده با بی‌دقتی و کم‌کاری پزشک معالج مشکلات موجب به‌وجود آمدن این ضایعه شده است، اضافه کرد: با توجه به اعلام پزشک فوق تخصص بیمار مشکلی برای زایمان طبیعی و سزارین نداشته و در صورت بدحالی مریض می‌توانستند این بیمار را به ‌صورت سزارین زایمان کنند.

وی تصریح کرد: به مرحومه ساعت 7:30 دقیقه شب سوم آبان ماه امسال و بدون حضور پزشک متخصص قلب آمپول فشار (سنتو یا اکسی توسین) تزریق می‌شود که با توجه به عوارض این دارو (بی‌نظمی ضربان قلب، درد قفسه سینه یا تنگی نفس، مسمومیت) می‌توان به‌ راحتی متوجه شد که چرا پزشک فوق تخصص این میزان اصرار بر حضور پزشک متخصص قلب زمان تزریق این دارو داشتند.

هدایتی‌راد یادآور شد: بعد از اعلام بیمار مبنی بر تنگی نفس کادر درمانی موجود (که طبق اسناد موجود حتی یک نفر رزیدنت سال چهارمی نیز آنجا نبوده است) بدون نظارت پزشک متخصص اقدام به تعبیه cv line کرده و بعد از تعبیه آن؛ براساس اسناد موجود بیمار اظهار بی‌قراری می‌کند و که کادر درمانی مشکوک به خونریزی شده و پنج واحد خون را باز هم بدون نظارت پزشک متخصص به بیمار تزریق می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از وخیم شدن حال بیمار پزشک زنان و زایمان (پزشک معالج) بالای سر بیمار حاضر می‌شود که طی تماس با پزشک آنکال متخصص قلب (د.ع) پاسخ نمی‌دهند؛ سپس با بیمارستان قلب فاطمه الزهرا(س) تماس گرفته می‌شود که آنکال قلب آن مرکز نیز اظهار می‌کند من مسئول عدم پاسخگویی پزشک متخصص قلب شما نیستم و سلب مسئولیت کرده و بیمار فوت می‌کند.

برادر این مرحوم خاطرنشان کرد: موضوعی که در این ضایعه که خیلی عیان است، بی‌دقتی و بی‌توجهی کادر درمانی و پزشک معالج به وضعیت بیمار و توصیه‌های پزشک فوق تخصص در کنار بی‌مسئولیتی و عدم حضور به‌ موقع پزشک متخصص قلب و بیهوشی و عدم نظارت مدیریت بیمارستان بر عملکرد زیر مجموعه‌اش باعث فوت این بیمار و موارد مشابه می‌شود.

هدایتی‌راد گفت: بسیار جای سؤال است که چرا بدون حضور پزشک متخصص اقدام به تزریق آمپول فشار (سنتو) به یک بیمار باسابقه جراحی می‌کنند؟ و این مسئله کوچک‌ترین و بدترین موضوعی است که همه را آزار می‌دهد.

هدایتی‌راد بیان کرد: چند نفر باید بمیرند که یک پزشک به خودش اجازه ندهد آنکال قلب باشد و حقوق آنکالی بگیرد و پاسخ‌گوی اتاق عمل در حین جراحی نباشد؟

چند نفر باید بمیرد تا یک کارشناس و پزشک معالج به خودش اجازه دهد پرونده بیمار را قبل از عمل جراحی برای یک‌بار مطالعه کند؟

چند نفر باید بمیرند تا مدیریت بیمارستان بفهمد که یک بیمارستان با آن همه تجهیزات نباید تنها یک نفر را پزشک آنکال قلب کند؟

چند نفر باید بمیرند مسئولان علوم پزشکی به‌جای عذرخواهی و سلب مسئولیت از فوت بیمار خیلی راحت اعلام کنند، مرگ بیمار به ‌علت مشکلات قلبی است.

هدایتی‌راد تصریح کرد: به‌راستی اگر فرزندان همین مسئولان و عوامل درمانی روزی دچار این مشکل یا مصیبت شوند، این‌گونه راحت با مسأله برخورد خواهند کرد؟ یا کادر درمانی این‌گونه راحت با قضیه برخورد خواهد کرد.

وی در پایان گفت: به‌عنوان نماینده خانواده مرحومه تا مشخص شدن دلیل دقیق فوت (بعد از اظهارنظر پزشکی قانونی) تقاضای رسیدگی و برخورد در خور شأن مسئولان رده بالای دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان متعهد نظام پزشکی به این پرونده را دارم و منتظر پذیرش خطاهای پزشکی رخ داده توسط کادر درمانی و مدیریت بیمارستان بوده و تا اثبات این کوتاهی و کم‌کاری از تمام توان خود بهره می‌برم تا موارد مشابه این اتفاق ناگوار رخ ندهد.

 مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درباره آخرین وضعیت این دو پرونده ، اظهار کرد: با برگزاری کمیسیون‌های مختلف پزشکی در اسرع وقت علت فوت مشخص و به مراجع قضایی اعلام شد.

علی عباسی اضافه کرد: اظهارنظر نهایی برعهده مراجع قضایی است.

طی پیگیری به عمل آمده ،از دانشگاه علوم پزشکی مازندران بررسی این موضوع برعهده پزشکی قانونی است.

به اساس این گزارش، علی روحی و مریم هدایتی‌راد هر دو با دلی امیدوار به مرکز درمانی مراجعه کردند که بهبودی حاصل شود نه اینکه در اثر آنچه که اشتباهات پزشکی نامیده می‌شود دیگر به خانه بازنگردند و فرزندان آنها چشم به راه جاده‌ای شوند که دیگر راه بازگشت پدر و مادرشان به خانه نیست.

با توجه به رسالت حرفه ای خود پیگیری این موضوع را در دستور کار داریم امید است مسئولان متولی نیز به صورت جدی این مهم را دنبال کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :