آخرین عناوین

چهارشنبه 15 دی 1395-8:45 کد خبر:39369

تلف شدن بیش از هزار قطعه پرنده و طیور بر اثر آنفلوانزا:

آتش زیر خاکستر شیوع آنفلوانزای پرندگان در فریدونکنار

وضعیت شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان امروز در فریدونکنار بیشتر به آتش زیر خاکستر شباهت داشته و طیور خانگی فراوانی را تلف کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان پس از تأیید در استان سبب دل‌نگرانی مردم و مسئولان شد و هرچند هنوز نمونه انسانی این بیماری در استان مشاهده نشده اما لازم است اقدامات پیشگیرانه همچنان در دستور کار باشد.

فریدونکنار نیز به سبب دارا بودن تالاب‌هایی در نقاط شهری و روستایی در هر دو بخش مرکزی و دهفری و وجود دامگاه‌های صید پرندگان مهاجر در معرض شیوع ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان قرار گرفته است.

این شهرستان به ‌دلیل بهره‌مندی از مواهب الهی همچون تالاب‌ها و شالیزارهای مطلوب همه ساله نقطه‌ای طلائی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر بوده و امسال نیز علاوه بر پرندگان مهاجر عادی، باز هم شاهد حضور تک درنای سفید سیبری و البته حدود 6 هزار قطعه قوی مهاجر در تالاب روستای ازباران بوده است.

وجود پرندگان مهاجر با این حجم گسترده که به نظر بسیاری از کار‌شناسان ناقل ویروس و بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه هستند مردم و مسئولان شهرستانی را به مراقبت و البته کمی استرس وا داشته است.

صیادان و شکارچیان بعد از حضور در دامگاه‌ها و تالاب‌ها به همراه کیسه حاوی پرندگان مهاجر صید شده به منازل خود می‌روند و خواسته و ناخواسته فضولات پرندگان موجود در تالاب را با چکمه‌های خود به محل نگهداری طیور خانگی خود منتقل می‌کنند و‌ این موضوع یکی از محوری‌ترین راه‌های انتقال این ویروس به بدن طیور خانگی شده است.

بعضی دامگاه‌داران و صیادان نیز پس از خالی کردن مواد درون شکم پرندگان مهاجر صید شده، محتوای داخل بدن شامل دل، روده و سایر مواد غیرقابل استفاده انسانی را خوراک طیور خانگی خود می‌کنند که منجر به ابتلای مرغ و اردک‌های محلی به بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان شده است.

گزارش‌های غیررسمی در فریدونکنار از تلف شدن بیش از هزار قطعه پرنده و طیور خانگی بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان حکایت دارد و تاکنون هیچ‌گونه مورد انسانی مشکوکی در این بخش گزارش نشده است.

دستگاه‌های اجرایی با تهیه و نصب بنرهای تبلیغاتی نکات پیشگیرانه در جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در فریدونکنار را اطلاع‌رسانی می‌کنند و در همین حوزه حسین منفردی فرماندار فریدونکنار بر نقش همکاری رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درست در این موضوع تاکید داشته است.

جلسات مهمی نیز در شهرستان برگزار می‌شود و مصوبات جلسات بر محور لزوم اطلاع‌رسانی درست و درخواست همکاری مردم با نیروهای معدوم‌سازی پرندگان مشکوک به ابتلای این ویروس است.

کانون شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در فریدونکنار که این روز‌ها وضعیت شهرستان در این حوزه را بیشتر به آتش زیر خاکستر شبیه کرده در دو روستای خاص است که دارای پرنده و طیور خانگی زیادی هستند.

نیروهای معدوم‌سازی نیز در این روستا‌ها حضور می‌یابند که در برخی موارد با عدم همکاری مردم و حتی واکنش‌های تند و ایستادگی‌های عاطفی مردم مواجه می‌شوند.

براثر این گزارش، شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در فریدونکنار غیرقابل انکار است و در همین بخش باید لزوم اطلاع‌رسانی و اقدامات پیشگیرانه بین همه مردم و مسئولان در دستور کار باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :