آخرین عناوین

پنجشنبه 16 دی 1395-8:52 کد خبر:39388

اخراج؛ کابوس تعبیرشده کارمندان دانشگاه آزاد قائم‎شهر:

کابوس اخراج و بلاتکلیفی کارمندان/رئیس دانشگاه: توانایی مالی نداریم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر علت اخراج نیروهای دانشگاهی را نداشتن توانایی مالی عنوان کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، نداشتن امنیت شغلی یکی از بزرگترین مصائبی است که یک فرد شاغل با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هیچ‌ کابوسی به اندازه این موضوع که شب کارمند باشی و صبح فردا حکم اخراج، تمام زندگی و آینده کاری‌ات را به‌هم بریزد و نابود کند، ترسناک نیست.

* بروید کارگزینی و تسویه‌حساب کنید

سال‌هاست که تریبون‌های کارگری، امنیت شغلی، نبود قراردادهای سفیدامضا، عدالت اجتماعی و خیلی چیزهای دیگر که جزو حقوق حقه و مطالبات جامعه کارگری و کارمندی است را فریاد می‌زند ولی کجاست دیدگان بینا و گوش شنوا که ببیند و بشنود که این جمله «بروید کارگزینی و تسویه‌حساب کنید» روزی چندصدبار در گوشه‌ و کنار این سرزمین پهناور شنیده می‌شود و هیچ‌کس هم مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.

دولت‌مردان ما باید بدانند که با اخراج حتی یک‌ نفر، چه زندگی‌هایی ممکن است از هم بپاشد و انسان‌هایی که روزی افراد معتاد را به‌خاطر ندانم‌کاری‌شان شماتت می‌کردند حالا به ‌دلیل اخراج و نداشتن کانون گرم خانواده شاید خودشان هم در بند این بیماری افیونی گرفتار شوند.

* اشتغال در پست‌های دولتی را خیالی واهی و خام برای جوانان

از یک‌سو در هر جلسه و همایش اعلام می‌کنند که معضل اصلی جامعه ما بیکاری جوانان است و از سویی دیگر، آنها را با داشتن چندین سال سابقه کاری خانه‌نشین می‌کنند.

از یک‌سو اشتغال در پست‌های دولتی را خیالی واهی و خام برای جوانان ترسیم می‌کنند و از سویی دیگر بازنشستگان و چندشغله‌ها را به‌کار می‌گیرند.

و بالاخره این‌ که از یک‌ سو کار را جوهره مرد می‌دانند و از سویی دیگر آنان را اخراج می‌کنند و زمینه‌ساز شرم‌ساری این افراد نزد خانواده‌شان می‌شوند.

این‌روزها اخراج دسته‌جمعی عده‌ای از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر خبرساز شده است و گویا تقاص نجومی‌بگیران را هم کارمندان دانشگاه باید پس دهند.

* اخراج بیش از 50 نفر از کارمندان دانشگاه

از 50 نفر بیشتر هستند و بین 7 تا 15 سال سابقه کار دارند؛ چه مرد، چه زن، بیشترشان سرپرست خانوارند و خرج چند نفر را می‌دهند.

در طول این سال‌ها با وجود اجحافی که درباره حقوق‌شان وجود داشته سکوت کرده و تمام روزهای کاری را با ترس اخراج سپری کرده‌اند.

هر سال لرزه‌ای به جان‌شان می‌انداختند و عذرشان را می‌خواستند ولی چند هفته بعد برمی‌گشتند اما این بار انگار قضیه کمی جدی‌تر شده است و با همیشه فرق دارد؛ ناامیدند و از بی‌مهری مسؤولان دل‌شکسته.

آخر چطور می‌شود قانونی برای حمایت از کسی که 15 سال در جایی کار کرده وجود نداشته باشد؟

 نجومی‌بگیر نبودند که حتی بعد از اخراج آنها خیال نسل‌های بعدشان هم از معیشت‌شان راحت باشد، این شغل تنها منبع درآمد زندگی آنها و خانواده‌شان بود و حالا به همین راحتی عذرشان را خواستند تا کارمندان اخراجی از دفتر مسؤولی به دفتر مسؤول دیگر بروند و حقی را که قانونی برایش وجود ندارد، طلب کنند.

* اخراج به بهانه شرکتی بودن و نادیده گرفتن سابقه کاری

در اهمیت این موضوع همین بس که آیت‌الله علی معلمی در خطبه‌های نماز جمعه قائم‌شهر از اخراج بیش از 50 نفر از کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان خبر داد و با انتقاد از وضعیت ناعادلانه بازار کار، استفاده از شرکت‌های واسطه در جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی را غیرمنصفانه دانست و خواستار رسیدگی مسئولان به وضع کارکنان اخراجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر شد.

وی افزود: جای تأسف دارد که افراد بازنشسته، از دستگاه‌های دیگر را نگه می‌دارند ولی جوانانی را اخراج می‌کنند که این شغل اول و تنها شغل آنها بود و با وجود داشتن سابقه کاری چندساله و تنها به بهانه شرکتی بودن اخراج می‌شوند و این درحالی است که ریاست دانشگاه هم نسبت به تخصص این کارمندان اعلام نیاز کرد.

* کابوس اخراج و بلاتکلیفی کارمندان

با وجود آنکه مصوبه جنجالی دولت دهم، در رابطه با تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی باعث خوشحالی این قشر از جامعه شد ولی مدتی نگذشت که مشخص شد این قانون تنها شامل حال دستگاه‌های دولتی و آن هم به تعدادی خاص می‌شود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، باز هم وعده رسیدگی به این مشکل داده شد اما در عمل اتفاقی رخ نداد تا همچنان کارکنان شرکتی از تبعیض‌آمیز‌ترین شرایط شغلی در کشور بهرمند باشند.

این افراد، کارمندانی هستند که بدون داشتن امنیت شغلی، تمام زندگی خود را با کابوس اخراج می‌گذرانند.

کابوسی که حالا برای بیش از 50 نفر از کارکنان شرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر تعبیر شده و آنان را در موجی از بلاتکلیفی رها کرده است.

* نداشتن توانایی مالی و گلایه از نابه‌سامانی‌ها

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر ، علت اخراج نیروهای دانشگاهی را نداشتن توانایی مالی عنوان کرد و با گلایه از نابه‌سامانی‌ها در تأسیس دانشگاه‌های جدید، تحت فشار قرار گرفتن دانشگاه آزاد به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه خصوصی در کشور را دلیل این اتفاقات برشمرد.

سیدحسین ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که احتمال اخراج نیروهای بیشتر وجود دارد یا خیر اظهار بی‌اطلاعی کرد و پاسخ‌گویی را به مسئولان استانی و کیومرث نیازآذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران محول کرد.

* سخنرانی استاندار درجلسه دیروز هیأت امنای دانشگاه آزاد در تهران

شنیده‌ها حاکی از آن است که این خبر به گوش ربیع فلاح استاندار مازندران هم رسیده و وی درجلسه دیروز هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در تهران سخنرانی کرد ولی هنوز اطلاعاتی درباره اینکه آیا حضور استاندار به رسیدگی وضعیت کارکنان شرکتی دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر ارتباطی دارد یا خیر، آن‌هم در هاله‌ای از ابهام پیچیده است و تماس ما با دفتر استانداری و روابط‌عمومی برای بررسی این موضوع بی‌نتیجه ماند.

همچنین شایعاتی مبنی بر اخراج کارکنان به‌ دلیل غیرقانونی بودن قراردادهای شرکتی شنیده می‌شد که در گفت‌و‌گو با لطفیان مسئول شرکت واسطه بین دانشگاه و کارمندان این احتمال به‌ طور کامل تکذیب شد.

وی تعداد کارکنان تحت قرارداد با شرکت خود را 42 نفر عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر مشکلی با حفظ این کارکنان ندارد و در طول سال‌های قبل مشکلات این‌چنینی وجود داشت که دانشگاه به نحوی با کم کردن هزینه‌های جانبی جبران کرده و نیروها را حفظ می‌کردند اما اخیراً نیروها زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی ساری رفته است و مدیریت دانشگاه ساری اعلام کرده دانشگاه قائم‌شهر فقط مجوز حفظ 35 نیروی خدماتی و نگهبانی را دارد، بنابراین بقیه نیروها که شامل این 50 نفر می‌شوند باید تعدیل شوند.

* بیشترین جذب دانشجو در دانشگاه

پیرو صحبت‌های آقایان ابراهیمیان و لطفیان تلاش کردیم با نیاز‌آذری دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ساری صحبت کوتاهی داشته باشیم و نظر وی را در این‌باره جویا شویم ولی به هر دلیل این تماس میسر نشد.

براساس این گزارش، هر چند دلیل اصلی تعدیل نیروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر مشکل مالی به‌ دلیل کاهش تعداد دانشجو عنوان می‌شود ولی به گفته کارمندان اخراجی این دانشگاه بیشترین جذب دانشجو در بین دانشگاه‌های استان مازندران را در سال‌جاری داشته است و دلایلی دیگری همچون ادامه جذب نیروی شرکتی و جذب تعداد زیاد هیأت علمی را می‌توان از دیگر دلایل حذف کارکنان شرکتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر نام برد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :