آخرین عناوین

يکشنبه 19 دی 1395-17:21 کد خبر:39449

به ‌نام مددجویان کمیته امداد؛ به کام سودجویان!!

قوانین سخت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان/چاره‌ای جز انصراف نیست

کمیته امداد طی سال‌های گذشته اقدام به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان کرده ،ولی آنقدر قوانین سخت‌ می‌گذارند که چاره‌ای جزء انصراف ندارند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، کمیته امداد امام خمینی طی سال های گذشته اقدام به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان این نهاد کرده که به معنای پرداخت تسهیلات در ازای ایجاد شغل و منبع درآمد برای افراد واجدالشرایط است ولی آنقدر قوانین سخت‌گیرانه پیش پای آنان می‌گذارند که چاره‌ای جز انصراف ندارند.

افرادی که قرار است از مزایای این طرح برخوردار شوند یا از مددجویان بوده یا از فرزندان مددجو هستند و این وام می‌تواند در بهبود زندگی آنها نقش مهمی ایفا کند و از محرومیت آنها کم کرده و زمینه پیشرفت اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها را به همراه داشته باشد.

مددجویان و متقاضیان پس از اطلاع از پرداخت وام توسط این نهاد به نزدیک‌ترین شعبه کمیته امداد مراجعه و درخواست خود را مطرح می‌کنند؛ مراحل ثبت‌نام متقاضیان وام از فروردین ماه هر سال آغاز می‌شود و پس از طی روال اداری به متقاضیان گفته می‌شود.

پس از انجام مراحل اداری و بازرسی برای اطمینان از صحت گفته‌های مددجو اطمینان حاصل کرده و سپس متقاضی به بانک‌های طرف قرارداد معرفی می‌شود و مددجو با دریافت معرفی‌نامه، ادامه کار را به بانک واگذار می‌کند.

بیشتر بانک‌ها نیز بدون توجه به معرفی‌نامه درخواست ضامن‌های معتبر داشته و مددجویان با تمام توان خود به جست‌وجوی ضامن رفته که کم پیش می‌آید مددجو موفق به این کار شود.

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، پس از گذشت مدتی طولانی اگر فرد موفق شود با ضامنی معتبر به بانک رفته و تقاضای دریافت وام کند مدعی می‌شود که براساس قرارداد طریقه پرداخت وام امکان‌پذیر نیست، این درحالی‌است که مددجو مدت زمان یک سال به انتظار نشسته و تمام تلاش خود را صرف دریافت وام کرده و در پایان هم تنها راه این است که این فرد از دریافت وام انصراف دهند.

نکته قابل توجه این است، این موضوع نیز از سوءاستفاده سودجویان به دور نبوده؛ برخی افراد وقتی مشاهده می‌کنند که مددجو توان آوردن ضامن و سایر مسائل را ندارد با پیشنهاد مبلغی از آنان خواسته می‌شود که از این وام کنار روند و خودشان از این تسهیلات بهره‌مند شوند؛ تسهیلاتی که برای بهبود وضعیت زندگی مددجویان درنظر گرفته شده است.

یکی از مددجویان گفت: بعد از دو سال تلاش موفق شدم معرفی‌نامه از کمیته امداد برای وام دریافت کنم ولی باید ضامن معتبر به بانک معرفی می‌کردم که از توان من خارج بود.

وی ادامه داد: برای ضامن معتبر تلاش زیادی کردم و موفق نشدم تا اینکه فردی به من گفت که با دریافت مبلغی از وام کناره‌گیری کنم؛ این موضوع برای من که پیدا کردن ضامن برایم دشوار بود با وجود ضرر بسیار بهتر از انصراف بود و چاره‌ای جز قبول این پیشنهاد نداشتم.

فردی دیگر بیان کرد: برای دریافت وام پیگیری بسیاری داشتم و وقتی معرفی‌نامه را به بانک ارائه دادم علاوه بر قوانین سخت‌گیرانه برای ضامن، متوجه شدم که مبلغ وام به‌صورت نصف پرداخت می‌شود که نمی‌توانم با آن کاری کنم و چاره‌ای جزء انصراف نداشتم.

وی افزود: سئوال من این است مگر نمی‌دانند افرادی که قرار است از این تسهیلات بهره‌مند شوند از چه قشری هستند، پس چرا با اعمال قوانین سخت‌گیرانه ما را از دریافت وام پشیمان می‌کنند.

* مددجویان کمیته امداد جزو خوش حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها هستند

مدیرکل کمیته‌امداد امام خمینی(ره) مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: کمیته‌امداد امام خمینی(ره) مازندران 60 هزار خانوار را با جمعیتی 100 هزار نفری تحت پوشش دارد.

رضا نوروزی با بیان اینکه اصل کار کمیته امداد بر مبنای توانمندسازی طراحی شده است، اضافه کرد: توانمندسازی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعریف شده که در این زمینه اقدامات مختلفی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال برای افراد ناتوان و فقیر کار بسیار پرمشغله، هوشمندانه و سختی است که بتوان برای مردم عادی فرصت شغلی ایجاد کرد.

مدیرکل کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) مازندران بیان کرد: افرادی که تحت پوشش کمیته امداد بوده عمدتاً بیمار، بی‌سرپرست و از کارافتاده هستند که ایجاد شغل برای آنان فرآیندی چندمرحله‌ای سختی از کارهای روان‌شناسی و مشاوره و آموزش گرفته تا پرداخت وام و پس از آن نظارت و پایدارسازی شغل است.

این مسئول با بیان اینکه بحث اشتغال شامل سطوح کارانگیزی، توان‌افزایی و خودکفایی بوده که هر کدام برای افراد خاص دارای فرآیند خاصی است، افزود: در حال حاضر بحث تسهیلات خوداشتغالی برای مددجویان کمیته امداد با دو منبع بانک‌های عامل و خود منابع کمیته امداد در حال انجام است.

نوروزی اضافه کرد: مشکل عمده افرادی که به هر دلیلی وارد چرخه فقر می‌شوند کاهش اعتماد جامعه و حتی آشنایان نزدیک به آنان است که در این زمینه یکی از آسیب‌ها بحث ضامن بانکی سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها از دستورالعمل‌های مصوب و تفاهم‌های ایجادشده پا را فراتر می‌گذارند و سخت‌گیری بی‌مورد می‌کنند، افزود: از طرفی دیگر مددجویانی که در روستا زندگی می‌کنند دو ضامن معتبر از کجا گیر بیاورند.

مدیرکل کمیته‌امداد امام خمینی(ره) مازندران به وجود مشکلات تضامین اشاره کرد و گفت: کمیته امداد تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد که از یک طرف شغلی که ایجاد می‌کند قابل برگشت سرمایه و اقساط باشد و هم روحیه مددجویان را تقویت کند.

نوروزی با اعلام اینکه تاکنون هم ثابت شده کم‌ترین اقساط معوقه مربوط به مددجویان کمیته امداد است، اضافه کرد: در واقع مددجویان کمیته امداد جزو خوش حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها هستند و اقساط خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند.

وی بیان کرد: در زمینه رفع مشکل تضامین مددجویان این نهاد نشست‌های مختلف و مستمری برای تسهیل این روند صورت گرفته و یک‌سری سازوکارهای بانکی باید اندیشیده شود تا این مشکل حل شود.

مدیرکل کمیته‌امداد امام خمینی(ره) مازندران با بیان اینکه امسال آمادگی ایجاد 3 هزار و 750 فرصت شغلی برای مددجویان مستمری‌گیران و موردی داریم، افزود: سوءاستفاده در زمینه تسهیلات همواره وجود دارد تمام تلاش ما این است که مددجویان وارد این چرخه آسیب نشوند و لطمه نخورند.

نوروزی یادآور شد: موارد جزئی از تخلف داشتیم که در بیرون از بانک‌ها برخی سودجویان این پیشنهاد را ارائه می‌دهند که مورد پیگیری قرار گرفته و حق مددجویان را به آنان برمی‌گرداندیم.

مگر نه اینکه تسهیلات خوداشتغالی برای مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شده که وضعیت زندگی آنان بهبود یابد ولی می‌بینیم که قوانین سخت‌گیرانه بانکی این مددجویان را ناامید می‌کند و آنها چاره‌ای جزء انصراف از تسهیلات ندارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :