آخرین عناوین

دوشنبه 20 دی 1395-8:27 کد خبر:39453

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

از برپایی برنامه‌ سوگ برای قوها تا بی‌توجهی به جان‌باختن کارگران ساختمانی

جای بسی تأسف است که افراد و نهادها برای مرگ قوها فریاد سر می‌دهند، در حالی که کارگران مظلوم ساختمانی بدون حمایت هیچ ارگانی هر روز جان خود را از دست می‌دهند.


خزرتیترخبر: امروزه کارگران ساختمانی در کنار بیکاری و بی‌توجهی دولت به معیشت خود، با یک تبعیض ناروا نسبت به دیگر اقشار جامعه روبرو بوده و تنها قشری هستند که برخورداری آنها از بیمه تأمین اجتماعی با محدودیت سهمیه است و بعضاً تا پنج سال باید در انتظار بیمه شدن باشند.

عدم حمایت و تبعیض ناروای دولت و مجلس شورای اسلامی برای این قشر نیز به اینجا خلاصه نمی‌شود، بیشتر شغل‌های ساختمانی در ردیف شغل‌های سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرد و باید با ۲۰ سال بیمه‌پردازی بازنشسته شوند، اما متأسفانه کارگران تنها قشری هستند که با ۳۵ سال بیمه‌پردازی بازنشسته می‌شوند، این در حالی است که از سویی به این قشر غرامت ایام بیماری و حوادث غیرناشی از کار هم تعلق نمی‌گیرد در حالی که تأمین اجتماعی به غیر از سه درصد بیمه بیکاری بقیه حق خود را از بیمه‌شده و کارفرمای ساختمانی دریافت می‌کند.

* روزگار سخت کارگران ساختمانی

مشاور کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی کشور در این زمینه گفت: در کشور حدود 2 میلیون کارگر ساختمانی وجود دارد که با توجه به عدم حمایت لازم به حوزه ساخت‌وساز و رکود در بخش مسکن، با کمبود کار و بیکاری مواجه بوده و روزگار سختی را سپری می‌کنند.

مهدی پورچالی از کشته شدن حدود 30 کارگر ساختمانی در سال 95 در مازندران خبر داد و تصریح کرد: در بابل هشت نفر کشته و چند نفر قطع نخاع، قطع عضو و دچار مصدومیت شدید شدند.

این مسئول با اظهار گله‌مندی از عدم حمایت و توجه مسئولان ذیربط به وضعیت نامناسب کارگران ساختمانی اظهار امیدواری کرد به‌زودی شاهد مرگ این تبعیض‌ها در جامعه باشیم.

دبیر انجمن کارگران ساختمانی مازندران با اشاره به اینکه 8 هزار و 500 نفر زیر پوشش انجمن صنفی کارگران ساختمانی بابل قرار دارند، یادآور شد: تاکنون 5 هزار نفر بیمه شدند که از نرمال کشوری با توجه به وضعیت جمعیتی بسیار عقب هستیم.

وی با اعلام این خبر که یک سال است به شهرستان بابل سهمیه بیمه کارگران تعلق نگرفته، ادامه داد: کارگران از وضعیت موجود گله‌مند بوده و به دولت اعتمادی ندارند.

پورچالی اضافه کرد: وزیر کار با اعلام این خبر که افزایش حقوق کارگران برای سال بعد خواهد بود، یأس و ناامیدی را برای کارگران به ارمغان آورده است.

وی خواستار حمایت دولت در پرداخت سهمیه بیمه کارگری شد و افزود: هفت درصد حق بیمه کارگران ساختمانی توسط کارگران و 20 درصد دیگر از صدور پروانه‌های ساختمانی واریز می‌شود که نیازمند حمایت دولت در این عرصه هستیم.

*مرگ 8 کارگر ساختمانی

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بابل تصریح کرد: جای بسی تأسف است که از هشت کارگر ساختمانی که در اثر حوادث ساختمانی جان خود را از دست دادند تنها یک نفر بیمه بوده و در این بین مصدومان زیادی که داشتیم که بیشتر آنها بیمه نبودند.

این مسئول با اشاره به اینکه انجمن صنفی کارگران ساختمانی بابل از سال 89 برای حمایت از قشر مظلوم کارگری و پیگیری مطالبات به حق آنها تأسیس شد، ادامه داد: تلاش انجمن بابل برای کم‌رنگ کردن مشکلات موجود است.

پورچالی با اشاره به اینکه در زمینه کمک به این قشر مظلوم انجمن اقدامات خوبی انجام داده است، اظهار کرد: طی قراردادی که با یک شرکت خدماتی بسته شد، درصدد کاهش 30 درصدی هزینه زندگی این قشر جامعه هستیم.

وی ادامه داد: این خدمات شامل پرداخت وام خرید لوازم منزل تا سقف 5 میلیون تومان با بهره دو درصد، وام دانشجویی برای فرزندان دانشجوی کارگران تا سقف 3 میلیون تومان، وام کمک‌هزینه پزشکی تا سقف یک میلیون تومان با تخفیف 10 تا 35 درصد پزشکی، دندانپزشکی، خرید عینک و سمعک، خدمات رفاهی، اقامت در هتل مشهد و قم، فروشگاه پوشاک و خواروبار فروشی است.

دبیر انجمن کارگران ساختمانی مازندران از دادستان‌ها و دستگاه‌های قضایی مازندران خواستار رسیدگی به وضعیت حوادث کارگران ساختمانی شد و گفت: با وجود افزایش تلفات در این حوزه باید اقدامات جدی صورت گیرد.

 *تفسیر معکوس قانون

پورچالی با اشاره به اینکه جایی که ما راهکار ارائه می‌کنیم، مسئولان با تفسیر معکوس قانون مانع از اجرای طرح کاهش حوادث ساختمانی می‌شوند، افزود: دلایل زیادی برای وقوع یک حادثه در ساختمان وجود دارد که برای جلوگیری از وقوع آن باید سازندگان کارفرمایان، مهندسان، پیمانکاران و کارگران همگی مقررات ایمنی ساختمان را رعایت کنند.

مشاور کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی کشور گفت: در هر حادثه‎ مهندسان ناظر و مجری هم باید مورد بازخواست قرار گیرند و حتی باید علیه آنها طرح دعوی صورت گیرد، زیرا مهندسان باید پس از مشاهده خطر در کارگاه ساختمانی جلوی ادامه فعالیت پیمانکار را بگیرند این در حالی است که اصلاً مهندسان در پروژه حضور ندارند که بخواهند جلوی حوادث را بگیرند.

فریاد برآوردن برای مرگ قوها

م.پ خانواده یکی از کارگران ساختمانی آسیب‌دیده در حوادث ساختمانی نیز، اظهار کرد: باید به حال رسانه و خبرگزاری‌هایی که در کانال‌ها در سوگ قو فریاد برآوردند و مردمی که در حمایت از حیوانات شمع روشن کردن تأسف خورد که انسان‌های مظلومی بدون حمایت هیچ ارگان و مدیری هر روز جان خود را از دست می‌دهند و رسانه در سکوت مرگبار فرو رفته‌اند.

وی گفت: این رسانه‌ها رسالت خود را فراموش کرده و به جای پرداختن به اصل به فرع امور پرداختند و ما از رسانه‌های مکتوب و مجازی استان و شهرستان به‌ دلیل سکوت بی‌مورد شاکی هستیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :