آخرین عناوین

دوشنبه 20 دی 1395-12:5 کد خبر:39460

نامه نماینده شرق مازندران به رئیس‌جمهور:

70 هزار تن کیوی مازندران غیرقابل مصرف شد

رئیس کمیسیون کشاورزی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: بیش از 70 هزار تن از محصول کیوی به علت سرما، قطعی گاز و برق غیرقابل مصرف شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، پس از گذشت حدود یک ماه از حوادث مربوط به سرمای بی‌سابقه هوا در شمال کشور که خسارت‌های سنگینی را به باغداران و کشاورزان این منطقه به‌ویژه در استان مازندران وارد کرد، بحث‌های فراوانی در این زمینه از سوی مردم و مسؤولان مطرح شد.

اما طی روزهای اخیر علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در قالب یک نامه خطاب به رئیس‌جمهور به ارائه آمار و درخواست رسیدگی به مشکلات پیش آمده برای کشاورزان و باغداران پرداخته است.

وی در متن این نامه با اشاره به خسارت‌های محصولات مختلف در سطح مازندران به علت برودت هوا و بارش برف، بیشترین خسارت‌ها مربوط به محصولاتی مانند پرتقال به علت کامل نشدن رشد فیزیولوژیک با 90 درصد، کیوی با 50 درصد و نارنگی با 30 درصد اعلام شده است.

در ادامه متن این نامه با اشاره به سرمازدگی و غیرقابل مصرف شدن بیش از 70 هزار تن از محصول کیوی به علت حساسیت بیشتر به سرما، به آسیب‌دیدگی گلخانه‌ها به علت قطعی گاز و برق در شهرهایی مانند آمل و بابل و تلف شدن بیش از یک هزار رأس دام سنگین و سبک نیز پرداخته شده است.

همچنین در این نامه با اشاره به وارد آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به بیش از 150 هزار بهره‌بردار در حوزه باغ مازندران، برآورد خسارت‌ها در قالب یخ‌زدگی حدود 500 هزار تن پرتقال، شکستگی 20 درصد از باغات، خسارت‌های وارده به دام‌ها و تلفات وارد شده به گلخانه‌ها و زراعت‌های کلزا و علوفه در سطح 30 هزار هکتار از مازندران تشریح شده است.

مجموع خسارت ریالی به بخش کشاورزی مازندران در مجموع به میزان 10 هزار و 100 میلیارد ریال در این نامه اعلام شده و در کنار خسارت‌های مالی، اشاره‌ای هم به فشار روانی و استرس وارد شده به کشاورزان و به‌ویژه باغداران، ناشی از تکرار سرمازدگی در سال‌های 86، 92 و 95 شده است.

در ادامه نیز نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم ستاد مدیریت بحران مازندران مبنی بر آماربرداری حداقل 50 درصدی جهاد کشاورزی از پرتقال‌های خسارت دیده و پرداخت کمک بلاعوض به ازای هر کیلو 3 هزار و 500 ریال به باغداران خسارت‌دیده، خواستار کمک بلاعوض 875 میلیارد ریالی برای جمع‌آوری 250 هزار تن پرتقال و پرداخت 50 درصد از خسارت‌ها شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :