آخرین عناوین

يکشنبه 26 دی 1395-11:12 کد خبر:39533

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:

تهدید خطر آنفلوآنزا در مازندران/ عرضه پرندگان در بازارهای محلی به صلاح نیست

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت:عرضه، صید، شکار و مصرف پرندگان مهاجر در درجه نخست و عرضه پرندگان بومی در بازارهای روز و محلی اصلاً به صلاح نیست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، حسین رضوانی اظهار کرد: در حال حاضر کانون جدید بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در مازندران نداشتیم.

وی با اشاره به معدوم‌سازی کانون ابتلا به آنفلوآنزا در استان، افزود: همچنان وضعیت مازندران در بحث آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان خوب نیست و ما واقعاً نگران هستیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه طیور بومی به‌ ویژه اردک در سطح شالیزارها به‌ صورت پرورش در تراکم زیاد است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع احتمال درگیری در منطقه بسیار بالاست.

این مسئول بیان کرد: تا زمانی‌ که پرورش متراکم و طیور بومی غیراستاندارد بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی و بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای تولید و پرورش شوند، خطر مازندران را تهدید می‌کند.

رضوانی با تأکید بر اینکه همچنان اعتقاد ما این است که پرورش طیور بومی به ‌ویژه عرضه پرنده مهاجر باید محدود شود، خاطرنشان کرد: با صید و شکار و عرضه موافق نیستیم و همچنان هشدار می‌دهیم که باید جلوی عرضه پرنده مهاجر گرفته شود.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر شیوع بیماری آنفلوآنزا با توجه به بارندگی در مازندران، اظهار کرد:اینکه فصل زمستان و هوای سرد عاملی برای تکثیر و شیوع ویروس است جای شک و بحث نیست ولی اگر بگوییم بارندگی می‌تواند فزاینده باشد خود به خود فصل زمستان ویروس به‌راحتی شیوع پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ادامه داد: می‌توان گفت فصل زمستان عامل بسیار خطرناک و نگران‌کننده‌ای برای بقاء و گردش ویروس و درگیر کردن واحدها و پرنده‌های بومی خود به‌ خود انتقال به صنعت و تبعات انسانی است.

رضوانی یادآور شد: توصیه ما به همه افراد جامعه این است با توجه به شرایط نگران‌کننده مازندران، عرضه، صید، شکار و مصرف پرندگان مهاجر در درجه نخست و عرضه پرندگان بومی در بازارهای روز و محلی اصلاً به صلاح نیست.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان بدون تلفات در بازارها توسط دوره‌گردها شیوع پیدا می‌کند، اضافه کرد: توصیه ما این است در این فصل دوره‌گردی، فروش پرندگان مهاجر و بومی کنار گذاشته شود چرا که امروز سلامت و حفظ صنعت در جامعه برای ما بسیار مهم است و به اعتقاد ما باید جلوی این موضوع باید گرفته شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان گفت: افراد تنها طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های صنعتی که مورد تأیید دامپزشکی هستند را مصرف کرده و از مصرف طیور بومی به‌صورت جدی خودداری کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :