آخرین عناوین

دوشنبه 27 دی 1395-11:46 کد خبر:39551

بقا به شرط جفا؟!

اداره‌ کل شیلات مازندران آمار دروغ به استاندار می‌دهد؟

در پرونده کاری مدیران گاها به آمار و ارقامی غلط بر می خوریم که این مسئله را بوجود می آورد، مبادا مدیری بخواهد با بزرگ نمایی فعالیت های خود مردم را  به اشتباه بیندازد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، دولت تدبیر و امید با تاکید بر رویکرد راستی، درستی و پاک دستی روی کار آمد و تاکید رییس جمهور محبوب حسن روحانی نیز همواره بر همین مطلب استوار بوده است.

دولت یازدهم با تمرکز بر ارائه آمار دقیق و پرهیز از بزرگنمایی و ارائه آمار غلط، سعی کرد تا اعتماد مردم را همچنان به مبانی درست نظام حفظ کند و در این راه نیز همواره تمام همت و توان خود را گمارده است.

با مروری بر پرونده کاری مدیران کل دولت یازدهم در استان مازندران گاها به آمار و ارقامی بر می خوریم که این مسئله را در ذهن متبادر می کند که مبادا سهوا یا عمدا مدیری بخواهد با  بازی با آمار و ارقام و بزرگ نمایی فعالیت های خود مردم را  به اشتباه بیندازد؛ که اگر چنین باشد در پیشگاه خدا و افکار عمومی باید پاسخگو باشد.

بنا براین همواره بر آنیم تا با نگاهی مبتنی بر صداقت و بدور از آلودگی به غرض، دلسوزانه به بررسی برخی اخباری بپردازیم که با انتشار آن همه چیز تمام نمی شود که برعکس، مسئولیت سنگینی شکل می گیرد که تا برآمدن مطلوب و منظور از آن خبر، سنگینی این مسئولیت باید بر دوش مسئولان دولت احساس شود، حال شما مخاطب گرامی را به خواندن ادامه متن دعوت می کنیم...

* افزایش توان برداشت از دریا در سال اقتصاد مقاومتی

مدیرکل شیلات مازندران در مهر ماه سال جاری طی گفتگو با خبرنگاران، به اهمیت سیاست های دولت در سال اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و در این راستا توضیح داد: با توجه به سیاست های دولت در سال اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش توان برداشت از دریا در حوزه صید و صیادی امسال ۷۰ قفس پرورش ماهی در پنج شهر نوشهر، تنکابن، جویبار، بابلسر و کلارآباد با ظرفیت تولید ۳۵۰۰ تن ماهی قزل آلا دایر و فعال است.

- پیش بینی3500 تنی

برداشت ماهی

اما مدیرکل شیلات مازندران از آماری خبرداد که منطبق بر واقعیات موجود نمی باشد، بر اساس خبری که خبرگزاری مهر در  12 مهر امسال منتشر کرده است، حسین علی رستمی در حالی به  پرورش و تولید 3500 تن ماهی با بهره گیری از 70  قفس در 5 شهر مازندران طی سال جاری اشاره کرده که این رقم را در سال گذشته 600 تن اعلام نمود. 

مسئله اینجاست که با توجه به اینکه میزان برداشت ماهی در سال گذشته هر قفس حداکثر20 تن می باشد و تاکنون 17  قفس ماهی دار شده اند، باید انتظار داشت تا حداکثر 340 تن ماهی برداشت شود، در حالیکه طبق گفته های مدیر کل قرار است 3500 تن ماهی از قفس های دریایی برداشت شود؛ باز بنا بر گفته رستمی که 72 قفس آماده نصب می باشد، در این صورت هم  ناگفته پیداست که برای رسیدن به این رقم مورد ادعای مدیر کل، نیاز است تا 175 قفس با ظرفیت 20 تن نصب شود که با توجه به اینکه تنها دو ماه و نیم تا پایان سال وقت باقی است عملا غیرممکن است تا این رقم محقق شود.

حتی اگر چنین چیزی ممکن باشد یعنی چاره ای نیست مگر ظرفیت برداشت ماهی از قفس، از 20 تن به 50 تن برسد، در صورتی که در دریای مازندران تحت هیچ شرایطی امکان ندارد از هرقفس 50 تن برداشت شود.

همچنین رقم برداشت ماهی از قفس های دریایی در سال گذشته 270 تن بوده که مدیر کل آن را 600 تن اعلام نموده است، در نتیجه بازی با اعداد و ارقام سبب ایجاد این شبهه میشود که قصد مدیرکل شیلات در دولت پاکدست از ارائه ارقام غیر واقعی دقیقا چیست؟

* صید ماهیان خاویاری ممنوع!

در حالیکه صید و برداشت ماهیان خاویاری از کارگاه شهید رجایی ممنوع است، اما متاسفانه اخباری مبنی بر صید این گونه از ماهیان توسط کارگاه شهید رجایی ساری به گوش می رسد.

آیا مدیریت بر این گونه اعمال غیر قانونی دچار ضعف شده که این اتفاق ها در زمان مدیر کلی آقای رستمی در حال وقوع است،همچنین اخیرا دو عدد فیل ماهی که وزن هریک از این ماهی ها به 80 کیلوگرم می رسید به سرقت رفته است.

* مزارع تکثیر و پرورش ماهی در حاشیه رود هراز

این که تعداد زیادی مزرعه تکثیر و پرورش ماهی سردابی در حاشیه رود هراز ساخته و وجود دارد به مثابه فرصت و تهدید است،اگر از جنبه فرصت به آن نگریسته شود یعنی یک سرمایه گذاری های کلانی در جایی صورت گرفته است، بازار خود را یافته و اتفاقا تولیدات ماهی سردابی در حاشیه رود هراز، طرفداران و مشتریان زیادی هم پیدا کرده است.

بنابراین حمایت دولت در راستای پشتیبانی از اشتغال و تولید باید در راستای آن شکل گیرد، اگر از جنبه تهدید به آن نگاه شود یعنی حضور این مزارع پرورش ماهی در حاشیه رود مسئله ای است که علاوه برتجاوز به حریم رود و منابع طبیعی، برای مناطق پایین دست مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند.

در هر صورت مدیریت بر این مسائل در حوزه اداره کل شیلات استان مازندران تعریف شده است و وجود این مسائل ایجاب می کند تا اداره کل شیلات استان مازندران برای حسن نظارت و اعمال مدیریت بموقع و بجا در این موارد به جدیت ورود کند. به هر حال یا وجود این مزارع پرورش ماهی با مجوزهایی بوده که هزینه هایی صرف ساخت و راه اندازی این حوضچه ها شده است که این توقف در فرایند بازدهی و تولید تعداد زیادی از آنها باید اینک توجیهی داشته باشد و یا اگر غیر قانونی و تجاوز به حریم قانونی رود بوده پس بر چه اساسی این مجوزها صادر شده اند و چرا از فعالیت آنها ممانعت به عمل نمی آید؟

به هر حال امیدواریم تا با شفافیت و صداقت؛ همیشه اعتماد مردم به دولت محفوظ بماند و مدیران با به خاطر داشتن این موضوع که مسئولیت در نزدشان تنها یک امانت است بتوانند به نحو احسن و شایسته از زیر سنگینی بار آن بیرون بیایند. در پایان خاطرنشان می شود که این روزنامه آمادگی پاسخ اداره کل شیلات را در این زمینه دارد تا مشخص شود واقعیت چیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :