آخرین عناوین

پنجشنبه 7 بهمن 1395-9:30 کد خبر:39675

بلاغ گزارش می دهد:

حق مازندران از گمرک، صادرات است نه تنها واردات

گمرک امیرآباد با 124 میلیارد تومان و افزایش 17 در صدی بیشترین سهم را در درآمد زایی استان دارد،مازندران باید خود گمرک صادرات کشور باشد.


خزرتیترخبر: گمرک جمهوری اسلامی ایران سازمانی دولتی و تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ‌کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور دارد، که مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امورگمرکی و سایر قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات و عبور (ترانزیت) کالا و وصول حقوق ورودی و عوارض گمرکی و مالیات‌های مربوطه و الزامات فنی و تسهیل تجارت است.

گفتنی است گمرک جمهوری اسلامی ایران شامل ستاد مرکزی گمرک ایران و گمرک‌های اجرایی است.

این گزارش می‌افزاید: اعمال سیاست‌های دولت در زمینه صادرات و واردات، عبور کالا، تشخیص و وصول حقوق ورودی و سایر وجوه قابل وصول قانونی توسط گمرک ایران از وظایف و اختیارات گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین انجام تشریفات قانونی ترخیص و تحویل کالا به صاحب یا نماینده قانونی وی و بررسی اسناد ترخیص به منظور احراز صحت شرایط ترخیص و وصول کسر دریافتی یا استرداد اضافه دریافتی و کنترل و نظارت بر امر عبور کالا از قلمرو کشور، همچنین اجرای قوانین و مقررات مرتبط با بازارچه‌های مرزی، مرزنشینان و پیله‌وران و اعمال مقررات گمرکی درباره معافیت‌ها و ممنوعیت‌ها در بخش‌های صادرات قطعی، صادرات موقت، واردات قطعی، واردات موقت، کران بری (کابوتاژ)، عبور داخلی کالا، انتقالی، معاملات پایاپای مرزی، فروشگاه‌های آزاد، بسته‌ها و پیک‌های سیاسی و پست بین‌الملل از دیگر وظایف گمرک است.

اجرای قوانین و مقررات مربوط به تخلفات و قاچاق گمرکی، کالاهای متروکه و ضبطی پیش‌بینی و فراهم نمودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرا و استقرار سامانه‌ها، رویه‌ها و روش‌های نوین همچون پنجره واحد در فعالیت‌های گمرکی و جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار آمار میزان واردات و صادرات کالا و بررسی و شناخت موانع نظام گمرکی و برنامه‌ریزی در جهت رفع آنها همچنین اظهارنظر درباره پیش‌نویس طرح‌ها، لوایح، تصویب‌نامه‌های مرتبط با امورگمرکی و اتخاذ روش‌های مناسب جهت هدایت و راهبری دعاوی حقوقی و قضایی در رابطه با امورگمرکی نیز از وظایف این سازمان است.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد در گفت‌وگویی درآمد گمرک مازندران را در سال 94 بیش از260 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه گمرک امیرآباد با 124 میلیارد تومان و افزایش 17 در صدی بیشترین سهم را در درآمد زایی استان داشته است؛ افزود: گمرک نوشهر با 124 میلیارد تومان و رشد 19 درصدی نسبت به سال 93، فریدونکنار و ساری به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

مدیرکل گمرک مازندران با اشاره به اینکه واردات سال 94، دو میلیون و 183 هزار تن و به ارزش 835 میلیون و 130 هزار دلار بوده است؛ اظهار کرد: صادرات غیر نفتی هم در این مدت، 423 میلیون و 810 هزار دلار بود.

یوسفی‌نژاد به اقلام صادراتی از گمرک مازندران شامل 58 درصد فرآوردهای لبنی، 10 درصد مواد غذایی، پنج درصد سیمان، هشت درصد کالاهای صنعتی و 9 درصد لوله و پروفیل اشاره و عنوان کرد: کشورهای مقصد کالاهای صادراتی به ترتیب عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه بودند.

وی عمده کالاهای وارداتی به استان را جو، گندم، آهن آلات، پنبه و خوراک دام برشمرد که از کشورهای امارات، روسیه، ترکیه، سوئیس و کره وارد شدند.

مدیرکل گمرک مازندران اذعان کرد: سال گذشته از طریق گمرک های مازندران، 225 هزار تن انواع کالا شامل گازوئیل و ورق آهن به ارزش بیش از 224 میلیون و 201 هزار دلار به مقصد ترکمنستان، افغانستان، عراق و پاکستان ترانزیت شد.

یوسف خسروزاده در خصوص آمار فعالیت گمرکات استان مازندران در سال جاری گفت: صادرات غیرنفتی مازندران در 9 ماهه سال جاری به 297 میلیون و 104 هزار دلار رسید که طی مدت یاد شده بیش از 497 میلیون و 33 هزار دلار انواع کالا نیز وارد استان شد.

وی اقلام عمده صادراتی گمرکات مازندران طی مدت فوق را به ترتیب سیمان، فراورده های لبنی، مواد معدنی، کالاهای صنعتی و مصنوعات چوبی عنوان و افزود: عمده صادرات گمرکات مازندران به ترتیب به کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اقلام عمده وارداتی طی 9 ماهه سال 1395 را جو، گندم، ذرت، آهن، چوب و تخته برشمرد و خاطرنشان کرد: عمده واردات گمرکات مازندران به ترتیب از کشورهای امارات، روسیه، سوییس، اسپانیا و قزاقستان بوده است.

خسروزاده اضافه کرد: همچنین طی این مدت، 125 هزار تن انواع کالا شامل: خودروی سواری، گازوییل، ورق آهن و سوخت های معدنی به ارزش 92 میلیون و 186 هزار دلار به مقصد افغانستان، امارات، ارمنستان و عراق ترانزیت خارجی شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان درآمد گمرکات استان مازندران را طی 9 ماهه نخست سال 1395 را 106 میلیارد و 657 میلیون تومان عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش 32 درصدی آن هستیم.

در پایان این گزارش، توجه شما را به آمار های گوناگون گمرکات مازندران طی 9 ماه ابتدایی سال جاری جلب می‌کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :