آخرین عناوین

پنجشنبه 7 بهمن 1395-17:23 کد خبر:39682

محمدرضا متولیان/مهندس عمران

نقش انبوه سازان در مبلمان شهری(1)

مجمع انبوه سازان هم به تنهایی نمی توانند تمام مشکلات را مرتفع و حل و فصل نمایند،قطعاً در این راه  به حمایت نهادهای ذی صلاح و متولیان شهر نیازمندند.


خزرخبر:سازمان ملل در سال 1985 اولین دوشنبه هر سال را بعنوان روز جهانی امکان بشر نامگذاری کرد تا بهانه ای باشد برای دست اندرکاران و متخصصان بخش مسکن و توسعه شهری در راستای تحقق هدف ایجاد آینده ای بهتر و تامین مسکن مناسب و در خور، برای همگانی تلاش نمایند.

روند شتابان شهرنشینی، تغییر شیوه زندگی جمعی، بالا بودن هزینه احداث مساکن فردی، محدود بودن زمینه های شهری وافزایش شدید قیمت آن در کشور نیاز به مسکن را افزایش داده است.

در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شرکتهای بزرگ خصوصی و تعاونی های بزرگ کار ساخت خانه ها، برجها و مسکن برای عموم مردم را برعهده دارند و از حمایت های کامل و همه جانبه دولت تحت عنوان یارانه و سوبسید برخوردارند.

اما در ایران با توجه به نبود امکانات و ابزار حمایتی از طرف دولت برای ایجاد رقابت و شور و اشتیاق برای شرکت های خصوصی و تعاونی ها ، افراد و پیمانکاران خصوصی به عنوان انبوه ساز بار تهیه مسکن را به دوش می کشند، از این رو توجه به انبوه سازان و حمایت از آنها امری اجتناب ناپذیری و ضروری است.

طبق تعریف نادرستی که از انبوه سازی در جامعه ما مطرح شده است به فردی که 20 واحد مسکونی می سازد انبوه ساز گفته می شود.

این تعریف از انبوه سازی تعریف اشتباه و غیرمنطقی است که باید متولیان انبوه سازی در کشور به آن ورود کرده و تعریف جامع و ساده و دقیق تری از انبوه سازی ارائه کننده انبوه سازی پروژه ای است که از نظر تعداد و حجم به حدی باشد که به همراه خود تکنولوژی جدید ایجاد کنند.

شکل انبوه سازی در ایران به گونه ای متفاوت در اذهان تداعی شده است، وقتی از انبوه سازی صحبت می شود بلافاصله ساخت و سازه یکسان و ساختمانهای مشابه، همزمان و به یک نیت، با مصالحی شبیه به هم به ذهن خطور می کند، به همین دلیل است که استفاده کنندگان با چنین ساخته های به سختی برخورد می کنند.

اما انبوه سازی در حقیقت یک روش است، یک سبک برای ایجاد یک محیط جدید در توسعه شهرها ، زیباسازی شهرها، مدرنیزه کردن و مدیریت نقل و انتقال و گسترش شهرها است، انبوه سازان می توانند با مدیریت درست ومشاوره مناسب فضای تازه و سبکی متفاوت را در مبلمان شهری پیاده کنند.

در واقع تغییر سبک و چینش ساختمان و ساخت و ساز شهری ممکن نخواهد بود ، مگر با کمک و یاری انبوه سازان شهر و در این بین مجمع انبوه سازان نقشی بی بدیل را داراست.

مجمع انبوه سازان در نشست های ماهانه و سالیانه خود که بصورت عادی و فوق العاده برگزار می شود و بحث و گفتگو در خصوص ایجاد قوانین و ارائه راهکار در مورد چگونگی برون رفت از وضع موجود می پردازد.

اما مجمع انبوه سازان هم به تنهایی نمی توانند تمام مشکلات را مرتفع و حل و فصل نمایند،قطعاً در این راه  به حمایت نهادهای ذی صلاح و متولیان امر نیازمندند.

اخیراً تفاهمی بین سازمان های عمران شهری و مجمع انبوه سازان منعقد شده است، که افق روشنی را در زمینه پیشرفت و توسعه شهرها و ساختمانها به شکلی اصولی و با حمایت لازم تداعی می کند.

امید است چنین تمهیداتی تعدد یافته تا شاهد اتفاقات خوبی در توسعه شهری و چینش اصولی مبلمان شهری با کمک ( متولیان شهر) باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :