آخرین عناوین

جمعه 8 بهمن 1395-22:24 کد خبر:39690

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

شمارش معکوس برای واگذاری چشمه سورت/کلیدی که در دستان منابع طبیعی مازندران قرار دارد

چشمه باداب سورت که از کم‌نظیرترین چشمه‌های پلکانی در جهان است، برای احیا چشم‌انتظار نظر مساعد اداره‌ کل منابع طبیعی مازندران است.


خزرخبر: چشمه باداب سورت چشمه پلکانی کم‌نظیری در جهان است که در دوران چهارم زمین‌شناسی همزمان با آخرین چین‌خوردگی‌های البرز به‌ وجود آمده و جریانات رسوبی و معدنی آن طی سال‌ها در شیب کوهستان منطقه حوضچه‌های پلکانی شگفت‌انگیزی به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های متفاوت به ‌وجود آورده است.

ثبت جهانی این چشمه بعد از پاموک کاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده که در روستای سورت بخش چهاردانگه ساری قرار دارد.

* چشمه سورت بعد از قله دماوند دومین میراث طبیعی کشور

سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 87 این چشمه را بعد از کوه دماوند به‌عنوان دومین میراث طبیعی در آثار ملی ایران ثبت کرد که در فصل بهار و تابستان بازدیدکنندگان و گردشگران فراوانی را از کشور و حتی جهان به این منطقه می‌آورد اما در چند سال اخیر بی‌توجهی مسئولان و بی‌مهری گردشگران و بازدیدکنندگان به این سرمایه ملی باعث نگرانی دوستداران محیط زیست و مردم این منطقه شد.

نبود حصار و حفاظ در اطراف این چشمه باعث شد تا گردشگران داخل حوضچه‌های چشمه رفته و باعث آسیب و حتی از بین رفتن پلکان‌ این چشمه شوند.

رفت و آمد خودرو‌ها تا نزدیکی چشمه و حجم بالای گردشگر و همچنین نداشتن متولی مشخص و سامان نیافتن زباله سبب شد تا این اثر بی‌نظیر ملی به‌ سمت نابودی پیش رود.

تخریب سورت ادامه داشت تا اینکه خبر از بسته شدن این چشمه به روی بازدیدکنندگان شنیده شد تا توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفظ و حراست شود.

میراث فرهنگی اطراف چشمه را فنس‌کشی کرده که در حال حاضر به‌ صورت ساماندهی‌شده، تورهای گردشگری و مردم از چشمه بازدید می‌کنند.

* طرح توجیهی چشمه سورت به منابع طبیعی استان داده شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ، در ارتباط با آخرین اقدامات در چشمه باداب سورت اظهار کرد: منطقه چشمه سورت از املاک منابع طبیعی بوده و اقدام در این زمینه باید با هماهنگی با منابع طبیعی انجام شود.

دلاور بزرگ‌نیا با بیان اینکه گردشگری موظف است تا طرح توجیهی را برای این منطقه آماده و به منابع طبیعی ارائه دهد، افزود: طرح توجیهی آماده و به اداره ‌کل منابع طبیعی داده شده است.

* کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشور سرمایه‌گذار منطقه چشمه سورت

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار طرح کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشور است که هیأت مدیره آن در جلسه استانداری مازندران که پیرامون موضوع چشمه سورت برگزار شد، حضور داشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: 74 هکتار از منطقه چشمه باداب سورت در دو سال اخیر فنس‌کشی و محصور شده است.

* برنامه‌های متنوع سرمایه‌گذار چشمه سورت

این مسئول با بیان اینکه سرمایه‌گذار این طرح برنامه‌های متنوعی برای منطقه دارد، تصریح کرد: ساماندهی چشمه، زیرساخت‌ها، راه‌های دسترسی، سرویس بهداشتی، امکانات رفاهی، رستوران و ... برای این منطقه گردشگری درنظر گرفته شده است.

بزرگ‌نیا ادامه داد: در حال حاضر منطقه گردشگری چشمه سورت تحت نظارت گردشگری است و یگان حفاظت در آنجا حضور دارند، خاطرنشان کرد: در ایام عادی سال گردشگر می‌رود اما در پایان هفته و ایام نوروز گردشگران در قالب تورهای مسافرتی داخل و خارج از کشور از آنجا دیدن می‌کنند.

* امور اراضی با طرح گردشگری در منطقه موافقت کرده است

وی در پایان بیان کرد: طرح توجیهی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نوشته شده و سرمایه‌گذار هم آماده است و امور اراضی هم با این مسئله موافقت کرده و اقدامات اداری در حال انجام است تا پس از آن عقد قرارداد صورت گیرد.

براساس این گزارش، چشمه باداب سورت از منابع طبیعی بی‌نظیر خدادادی است که در حال حاضر ساماندهی و احیای آن در گرو انجام اقدامات اداری امور اراضی منابع طبیعی مازندران است؛ امید است تا هر چه سریع‌تر اقدامات اداری و به‌اصطلاح کاغذبازی عرصه به سرمایه‌گذار این طرح داده شود و بعد از سال‌ها نگرانی و دلواپسی، مردم و دوستداران محیط زیست مرتفع شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :