آخرین عناوین

شنبه 9 بهمن 1395-11:6 کد خبر:39697

نظر افضلی/ نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

ضعف مدیریت مازندران در استفاده از پرتقال‌های یخ‌زده

اتفاقی که اخیرا شاهد آن بودیم ریختن پرتقال‌های یخ زده در دریای مازندران بود، و به دلیل عدم مدیریت مناسب محصولی که کشاورزان با زحمت تولید کردند هدر رفت.


خزرخبر:اتفاقی که اخیرا شاهد آن بودیم ریختن پرتقال‌های یخ زده در دریای مازندران بود که در ظاهر تصمیم و اقدامی نامناسب برای حل این مشکل به این صورت است.

امسال در شمال سرمای هوا غیرمترقبه بود که موجب شد مرکبات یخ بزنند و کشاورزان متضرر شوند، از محصولات کشاورزی که به دلایل مختلفی قابل عرضه در بازار نیستند، می‌توان استفاده‌های بهتری کرد، به عنوان مثال درباره پرتقال‌های یخ زده شمال، امکان ارسال آن به کارخانه‌های آبمیوه و کنستانتره وجود داشت، اما متاسفانه كم بودن صنايع تبديلي يا نامناسب بودن موجب می‌شود نتوانیم از محصولات آسیب دیده استفاده بهینه کنیم.

پرتقال‌هایی که قرار بود به کارخانه‌های آبمیوه‌گیری تحویل داده شود به دلیل حجم بالا و عدم ظرفیت برای خرید این محصول از سوی کارخانه‌ها، به مدت هفت روز در کامیون‌های حامل این محصول ماندند و بعد از آن طی تصمیم مسئولان مربوطه به دریا ریخته شدند!

در حالی که این امکان وجود داشت تا زمانی که بتوان بخشی از این محصولات را در صنایع تبدیلی استفاده کرد پرتقال‌‌های یخ زده در سردخانه نگهداری شوند، اما به دلیل عدم مدیریت در مواقع این‌چنینی این اقدام صورت نگرفت و در نهایت شاهد آن بودیم که محصولی که کشاورزان با زحمت در طول یک سال آن را تولید کردند این‌گونه هدر رفت.

یکی از اقداماتی که می‌توان در این شرایط انجام داد، عرضه محصولات آسیب‌دیده در مناطق محروم است،این محصولات حتی اگر قابل استفاده برای مردم هم نباشد، می‌توان از آن برای دام استفاده کرد. متاسفانه عدم توانایی در مدیریت بحران که یکی از مشکلات در حال حاضر کشور است موجب می‌شود تا در مواقع به وجود آمدن بحران تصمیمات و سیاست‌های درستی گرفته نشود که در نهایت با اقداماتی مانند ریختن پرتقال‌های شمال به دریای خزر بیشتر ضعف این حوزه نمایان می‌شود.

دولت همیشه نقش حمایتی در بخش کشاورزی داشته است و اقدامی که در راستای بیشتر این حمایت باید صورت بگیرد بیمه کردن زحمات کشاورزان در طول یک سال برای تولید این محصولات است تا خسارت‌های ناشی از این اتفاقات جبران شود،همچنین آن دسته از افرادی که مشمول بیمه هستند باید بتوانند با دریافت به موقع پول خود از ضرر فرار کنند.

بهترین تصمیمی که می‌شد در زمان مواجهه با پرتقال‌های یخ زده گرفت، انتقال این محصولات به سردخانه یا توزیع آنها به استان‌های دیگر کشور بود و در مجموع ریختن پرتقال‌های شمال به دریای خزر اقدامی نادرست بود که صرفا موجب هدر رفتن محصولات کشاورزی شد.

علاوه بر تلف شدن این محصولات، چنین اقدامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی به عنوان مجری طرح موجب به خطر افتادن محیط زیست و آلودگی دریای خزر می‌شود که اگر در آینده شاهد دوباره این نوع تصمیم‌گیری‌ها باشیم باید گفت خطر جدی محیط زیست کشور را تهدید می‌کند.

همچنین می‌توان با اعمال سیاست‌های مناسب در واردات و صادرات، میزان محصول و قیمت آن را در بازار تنظیم کرد تا تولید‌کننده با اطمینان‌خاطر و با تصمیم روشن به کشت آینده اقدام کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :