آخرین عناوین

دوشنبه 11 بهمن 1395-9:56 کد خبر:40716

مردم به داد قوهای آوازه خوان رسیدند:

آوای گرسنگی قوهای مهاجر در تالاب های مازندران

۹ سال است که قوهای آوازه‌خوان مهمان تالاب های مازندران هستند اما سرمای زمستان خطر گرسنگی این پرندگان زیبا را تشدید می‌کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، برای دیدن قوهای آوازه‌خوان سال‌هاست که طبیعت گردان داخلی و خارجی مقصدشان را سرخ‌رود و تالاب ازباران انتخاب می‌کنند تا مسافران مهاجر سیبری را به نظاره بنشیند و شاید آنان را از گرسنگی نجات دهند.

تالاب سرخ‌رود بین بابلسر و محمودآباد واقع‌شده و سالانه هزاران پرنده آوازه‌خوان در آن زمستان گذاری می‌کنند و آسمان سرخ‌رود و ازباران در روزهای سرد زمستانی به رنگ قوهایی است که فریادکشان طبیعت گردان را به خود می‌خوانند.

طبیعت دوستان ۱۸ تن ذرت برای قوها تهیه کردند

در روزهای سرد زمستانی دوستداران حیات‌وحش برای تأمین غذای قوها دست‌به‌کار شدند و به گفته محمد اسماعیلی معاون اداره محیط‌زیست محمودآباد، نیم تن ذرت توسط شرکت انتقال گاز منطقه ۹ کشور و ۱۸ تن نیز توسط مردم طبیعت دوست استان تأمین‌شده است.

وی بابیان اینکه اداره کل محیط‌زیست هم پنج‌تن گندم ذرت برای قوها تهیه و توزیع کرده است به کاهش صید و شکار قوها در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال فقط دو مورد شکار توسط شکارچیان گزارش‌شده است و مردم این منطقه و شکارچیان چنانچه قو در دام هوایی آن‌ها گرفتار شود قوها را به این تالاب می‌آورند و رهاسازی می‌کنند.

وی در ادامه می‌گوید: امسال با تلاش اداره کل حفاظت محیط‌زیست و مردم شمار دام‌های کرس از سه به یک دام کاهش یافت و این امر سبب شد تا کشتار پرندگان مهاجر نسبتا کاهش یابد.

تالاب سرخ‌رود هرروز پذیرای مهمان داخلی و خارجی است و « مایکل» یک گردشگر اروپایی که ساعت‌ها در تالاب سرخ‌رود مشغول پرنده‌نگری است و محو تماشای قوها شده بود، می‌گوید: ما برای تنوع زیستی و حیات‌وحش احترام زیادی قائلیم ولی به این صورت به یک‌گونه جانوری بها نمی‌دهیم و از این‌همه دوستی مردم ایران و مازندران با قوها تعجب می‌کنم.

محمد کمالی فر از محیط بانان تالاب سرخ‌رود که خاطرات تلخ و شیرین زیادی از همنوایی با قوها دارند نیز می‌گوید:امسال نسبت به ۹ سالی که قوها به منطقه سفرکرده‌اند، شمار قوها بیشتر شده است.

وی تامین آذوقه را از دغدغه ها بیان می کند و می‌گوید:قوها در طول روز برای تأمین غذا در منطقه پراکنده می‌شوند وشب‌هنگام دوباره در این منطقه جمع می‌شوند و تعداد آن‌ها به ۱۰ هزار بال می‌رسد.

وی از عشق طبیعت دوستی مردم صحبت به میان می‌آورد، از غروب دل‌انگیز خورشید در تالاب می‌گوید، از توزیع ذرت و کمبود نیرو.

در یک‌گوشه تالاب نیز، بانوی سالخورده‌ای محو تماشای قوها است، هفت سالی است که با پسرش برای دیدن قوها می‌آید و دیدن این صحنه‌ها برایش آرام‌بخش است،الله قلی نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد که برای دیدن قوها به این تالاب آمده نیز می‌گوید: قوهای زیادی امسال در این منطقه مهمان ما هستند و برای تأمین غذای آن‌ها باید همه سازم آن‌ها کمک کنند.

وی از اهدای یک‌ تن ذرت از طرف سازمان‌های مردم‌نهاد خبر داد.

تبدیل تالاب سرخ‌رود به سایت پرنده‌نگری از آرزوهای دیرینه طبیعت دوستان این سایت قو با توجه به شمار زیاد علاقه‌مندان برای تماشا پرو که علاوه بر رونق صنعت پرنده‌نگری در توسعه اقتصادی منطقه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :