آخرین عناوین

جمعه 15 بهمن 1395-17:21 کد خبر:40776

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

خواب زمستانی کسب و کار مازندران با قطعی گاز/ وقتی تدبیر صنعت را خاموش می‌کند

برودت هوا موجب افت فشار گاز شده و تنها راه حل مسئولان استان تعطیلی صنایع نیم‌بند استان بود که با این روند کسب و کار نیم بند در استان نیز به خواب زمستانی رفته است.


خزرخبر:داستان سریالی قطعی و افت فشار گاز در مازندران با اندک کاهش دما و برودت هوا ادامه دارد و مشکلات و نگرانی‌های زیادی برای مردم به‌وجود آورده است.

قطعی و افت فشار در استان مازندران امسال با نخستین برف زمستانی اتفاق افتاد و خاطرات و تجربه تلخ قطعی گاز در سال 86 را برای مردم استان به ویژه شهرستان بابل تداعی کرد.

استان‌های شمالی به ویژه مازندران به دلیل قرار داشتن در انتهای خط لوله گاز رسانی همواره با افت فشار گاز روبرو بوده‌اند و تامین آن از طریق ترکمنستان انجام می‌شد که در دی ماه سال جاری با وجود توافق صورت گرفته بین ایران و ترکمنستان شرکت ترکمن گاز دو روز پس از توافق به طور ناگهانی گاز ارسالی به ایران را قطع کرده است.

مسئولان شرکت گاز ایران اقدام به قطع گاز نیروگاها و کارنجات سیمان در سطح کشور کردند تا از افت فشار و قطعی گاز در بخش خانگی در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران جلوگیری کند.

شرکت گاز استان مازندران هم با بروز سرما برای حفظ جریان گاز در بخش خانگی گاز قطع جایگاه‌های سی.ان.جی و صنایع در دستور کار خود قرار داده است.

در چند روز اخیر که هم که با کاهش دما در استان روبرو بوده‌ایم گاز جایگاه‌های سی.ان.جی قطع شده‌اند که نگرانی و مشکلاتی را برای رانندگان تاکسی به‌وجود آورده است.

*با مصرف بنزین هزینه سوخت دو برابر شده است

یک راننده تاکسی در شهر ساری گفت: با قطعی گاز در جایگاه‌های سی ان جی هزینه سوخت تاکسی هم افزایش پیدا کرده است.

محمود رضوی با بیان اینکه با بارانی شدن هوا ترافیک هم سنگین می‌شود، افزود: با مصرف سوخت بنزین هزینه‌ام دو برابر شده و بیش از نصف در آمد روزانه‌ام را برای سوخت پرداخت می‌کنم.

این راننده ادامه داد: بعضی روزها با 15 هزار تومان به خانه می‌روم و باید قسط خانه و ماشینم را هم بدهم.

*صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های بابل

جواد باباجانزاده یکی از شهروندان بابلی گفت: به دلیل قطعی گاز در جایگاه‌های سی‌ان‌جی صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها ایجاد شده است.

وی از شلوغی پمپ بنزین‌ها در شهرستان بابل ابراز ناراحتی کرده و افزود: برای تامین سوخت خودروام به چندین پمپ بنزین مراجعه کردم که به دلیل قطعی گاز در سی‌.ان‌.جی‌ها با شلوغی و ترافیک در پمپ بنزین‌ها منصرف شده و به خانه برگشتم.

قطعی گاز در استان نه تنها نگرانی و مشکلاتی را برای رانندگان تاکسی داشته است بلکه صنایع و تولیدکنندگان را هم دچار مشکل کرده است.

*قطعی گاز صنایع استان را دچار چالش کرده است

یوسف‌نژاد معاون صنعت و معدن و تجارت استان مازندران با اشاره به قطعی گاز در بخش صنایع و استفاده از سوخت دوم اظهار کرد: از چند روز قبل گاز کارخانجات پر مصرف مانند کارخانه سیمان قطع شد و از سوخت دوم استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه از امروز به کارخانجات صنایع با مصرف پایین هم استفاده از سوخت دوم اعلام شده است، خاطر نشان کرد: صنایع استان به سوخت دوم مجهز هستند.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه بیشتر شرکت‌های شهرک صنعتی به سوخت دوم مجهز هستند بیان کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای تامین سوخت دوم برای دیگر واحدهای صنعتی که مجهز نبوده‌اند همکاری های لازم را داشته است.

وی افزود: برخی از خطوط و تجهیزات در بعضی از واحد‌های صنعتی از کشورهای خارجی آمده و دو گانه‌سوز نشده و نمی‌شوند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران مصرف گاز در بخش صنایع را برای تولیدکنندگان به صرفه عنوان کرد و افزود: با استفاده از سوخت دوم هزینه واحدها بالا می‌رود و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی دچار چالش می‌شود.

*برای پرداخت هزینه سوخت دوم بازه زمانی در نظر گرفته شود

وی به تمایل بنگاه‌های اقتصادی در استفاده از سوخت گاز به دلیل به صرفه بودن در هزینه اشاره کرد و یادآور شد: طبق ماده 25 قانون بهبود فضای کسب و کار خسارت واحدهای تولیدی در صورت قطعی باید توسط دستگاه‌های مربوطه پرداخت شود.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری شده است و طبق فرآیند و آیین‌نامه واحدی که دچار خسارت شده است در چارچوب قانون اعلام کرده و ضرر واحد تولیدی به آن داده می‌شود.

وی در پایان از شرکت فرآورده‌های نفتی خواست تا برای کمک به واحد‌های تولیدی بازه‌ زمانی در پرداخت هزینه سوخت دوم برای واحد‌های تولیدی در نظر گیرد.

علاوه بر سی‌.ان‌.جی‌ها و صنایع استان گاز ادارات کل، بانک‌ها و ادارات در شهرستان‌های مازندران هم قطع است و از سوخت دوم استفاده می‌شود.

در همین ارتباط  کارکنان ادارات استان مازندران هم از سردی فضای حاکم در محل کارشان ابراز ناراحتی کرده‌اند.

*قطعی گاز سی‌ان‌جی‌ها و صنایع تا بهبود شرایط جوی ادامه دارد

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران با اشاره به آماده باش کامل شرکت گاز استان مازندران بیان کرد: گاز جایگاه‌های سی‌.ان‌.جی و صنایع و ادارات در استان تا بهبود شرایط هوا قطع است.

وی با اعلام اینکه گاز یک‌میلیون و 250 هزار مشترک بخش خانگی در استان مازندران در حال حاضر مطلوب است، افزود: مردم برای جلوگیری از قطعی و افت فشار گاز از یک بخاری در منزل استفاده کنند.

ابراهیم‌زاده در پاسخ به موضوع متوقف شدن پروژه انتقال گاز دامغان، کیاسر، ساری خاطر نشان کرد: این پروژه در حال انجام است و در دهه فجر سال 96 به بهره برداری می‌رسد.

مازندران در انتهای خط لوله اصلی گاز پارس جنوبی قرار دارد که با کاهش دما و برودت با افت فشار گاز و احتمال قطعی روبرو می‌شود و برای حفظ گاز بخش خانگی به ناچار گاز جایگاه‌های سی ان جی و صنایع استان قطع می‌شود و مشکلات فراوانی برای رانندگان تاکسی،تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که لازم است تمهیداتی در استفاده از بنزین با نرخ مناسب‌تر برای سوخت خوردوی رانندگان تاکسی و سوخت دوم صنایع در زمان قطعی گاز در نظر گرفته شود.

همچنین انتظار می‌رود تا مسئولان امر در حل این معضل که با شروع فصل سرما در مازندران رخ می‌دهد تلاش‌های لازم در به ثمر رساندن هر چه سریع‌تر پروژه انتقال گاز دامغان ـ ساری که زمزمه‌هایی از توقف این طرح به دلیل مسائل مالی و زیست‌محیطی وجود دارد را داشته باشند و این موضوع مهم با شروع فصل گرما به فراموشی سپرده نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :