آخرین عناوین

يکشنبه 17 بهمن 1395-11:58 کد خبر:40805

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

هزینه بالای تولید برنج/ وجود معضل تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هزینه تولید برنج بالا است و این مسأله به اقتصاد کشاورزان صدمه وارد می‌کند و تبدیل به معضل شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، دلاور حیدرپور در هفدهمین همایش ملی برنج کشور در این شهرستان  اظهار کرد: با توجه به اینکه کشاورزی فعالیت غالب مازندران به‌ شمار می‌رود و دارای بیشترین تولید ناخالص داخلی هستیم، زراعت برنج پرچم دار تولید محصولات زراعی است.

وی افزود: سالانه ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی برنج در مازندران است که تأثیر بزرگی بر اقتصاد استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور در مازندران تولید می‌شود، تصریح کرد: ضرورت دارد حمایت و توجه به تولید این محصول بیش از پیش احساس شود.

حیدرپور با اشاره به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی به‌ دلیل بحران منابع آبی حمایت از برنج در استان‌های شمالی است، ادامه داد: منابع آبی در تولید محصولات کشاورزی نقش تعیین کننده دارد و به همین دلیل سیاست وزارت جهاد کشاورزی به دلیل منابع حیاتی آب برای زراعت برنج در برخی استان‌ها محدود شده است و باید با افزایش بهره‌وری تولید را با حداکثر راندمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در استان‌های شمالی تولید برنج چالش‌هایی دارد که باید به آن توجه شود، گفت: تغییر کاربری اراضی به غیر کشاورزی و غیر برنج نخستین چالش در استان‌های شمالی است.

حیدرپور ادامه داد: در سه سال گذشته مازندران در جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز پرچم‌دار بوده است و تبدیل زراعت به باغ تهدیدی است که هم در استان و هم خارج استان است.

وی افزود: فرسودگی تبدیل شلتوک به برنج از دیگر چالش‌هایی است که در صنعت تبدیل برنج در مازندران داریم.

حیدرپور با بیان اینکه ۹۰۰ واحد کارخانه فعال شالیکوبی در استان وجود دارد که یک‌سوم آن مدرن شده است، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال کارخانه‌داران موظف خواهند شد به سیستم مدرن‌سازی مجهز شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هزینه تولید بالا را از دیگر چالش در بخش زراعت برنج دانست و افزود: با توسعه مکانیزاسیون می‌توان هزینه بالای تولید را کاهش داد.

حیدرپور با بیان اینکه اختلاط برنج توسط دلالان آینده برنج بومی را دچار مشکل می‌کند که نیاز است در این راستا اقداماتی انجام شود، ادامه داد: با توجه به بداخلاقی‌هایی که نسبت به اختلاط برنج شده است قداست کار کشاورزان را زیر سؤال می‌برد و باعث می‌شود نگاه‌ها از برنج کیفی و بومی عوض شود.

وی در پایان گفت: با توجه به پایش‌هایی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام شد کمتر از یک درصد برنج مازندران دچار آلودگی است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :