آخرین عناوین

يکشنبه 17 بهمن 1395-16:53 کد خبر:40807

جزئیات حمله 70 نفری به دانشگاه علم و صنعت نور:

جایی برای اسکان نداریم شاید به تهران برگردیم/ اکثر اظهارات آقایان استانداری کذب است / تصاویر

نیروهای انتظامی در نیمه‌های شب با لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و گفتند ما دستور شفاهی دادستان را داریم ، اگر بیرون نرفتند به زور متوسل شوید و اخراجشان کنید.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مازند شورا،چند روز پیش درروز 12 بهمن همزمان با آغاز دهه فجر، «تعداد زیادی از کارکنان فرمانداری با همراهی نیروی انتظامی شهرستان نور در اقدامی شگفت‌انگیز، وارد حریم و ساختمان دانشگاه علم و صنعت واحد نور شده و با شکستن قفل‌های امنیتی کلاس‌ها و اتاق‌های دانشگاه، تجهیزات دانشگاه را بیرون ریخته و تجهیزات خود را در آن مستقر کردند»، به همین جهت به سراغ دکتر علاییان رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور رفتیم و در گفت‌گویی تلفنی با ایشان آخرین وضعیت ماجرا را جویا شدیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

مهدی علاییان درباره حوادث اخیر دانشگاه علم و صنعت واحد نور، اظهار کرد: اتفاقات اخیر، دو موضوع  مجزا است که یکی حمله به دانشگاه  و ضرب‌و شتم عوامل و دانشجویان و دومی علت حمله است.

وی، افزود: گویا صبح سه‌شنبه 12 بهمن ساعت 9:30 صبح عوامل فرمانداری شهرستان نور با حمایت نیروی انتظامی با نیروهایی که (حدود 70 نفر) از اطراف و شهرداری و جاهای مختلف جمع‌آوری کرده بودند بدون اطلاع قبلی یا اعلام ورود و بدون داشتن مجوز، وارد دانشگاه شدند و با نیروها و دانشجویان ما درگیر شدند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور، تصریح کرد: در اثر این حمله یک دانشجو و یکی از کارکنان به بیمارستان منتقل شدند که خوشبختانه دانشجو همان روز مرخص شد ولی کارمند ما 4 روز در بیمارستان بستری بود.

علاییان، با بیان اینکه آن‌‌ها نیمه شب مجدد به دانشگاه رفتند و تابلوی دانشگاه را شکستند، گفت: نیروی انتظامی با سلاح گرم و سرد و با تند روی وارد شد بچه‌های ما از آن‌ها مجوز ورود خواستند و چون نداشتند با دستور مقامات بالادستی یکی دو ساعت بعد محوطه را ترک کردند. 

وی، افزود: مجددا نیروهای انتظامی در نیمه‌های شب با لباس شخصی و بدون سلاح  وارد دانشگاه شدند و گفتند ما دستور شفاهی دادستان را داریم مبنی بر اینکه مزاحمین! (دانشجویان و اساتید) را ابتدا ارشاد کنید و اگر بیرون نرفتند به زور متوسل شوید و اخراجشان کنید.

رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور، تصریح کرد: وقتی چنین دلیلی آوردند،اعلام کردم ما که دعوا نداریم قرار بر مقاومت هم نیست، مقامات محلی تمایل به داشتن این دانشگاه داشتند ما آمدیم حالا که نمی‌خواهند اصراری نیست و ما دیگه هیچ راه دیگری جز خروج نداشتیم.

علاییان، ادامه داد: صبح فردای حمله، دانشجویانی که مطلع نبودند به دانشگاه رفتند و نیروهای انتظامی با خشنونت شدید با دانشجویان برخورد کردند و گفتند اینجا فرمانداری هست نه دانشگاه،دانشجویان هم به خانه‌هایشان برگشتند و بلاتکلیف هستند و پس از دو هفته از شروع تحصیل جایی برای ادامه تحصیل ندارند، بسیاری از خانواده‌ها تماس گرفتند پیام دادند نامه زدند که ما دیگر آنجا را برای فرزندران‌مان امن نمی‌دانیم، همه‌ی وسایل ما در آنجا بهم ریخته است و جایی برای اسکان نداریم.

وی، درباره اقدامات عوامل دانشگاه برای حل این معضل، بیان کرد: مسئولان در حال درایت هستند تا دغدغه‌های دانشجویان را مرتفع کنند و بتوانیم آن‌ها را تا هفته آینده در شهرهای اطراف یا به خود تهران برگردانیم که مشکلی برای ادامه تحصیل نداشته باشند.

در راستای آن، برای اعاده حیثیت دانشگاه از دادستانی ساری پیگیر راه‌های قضایی شدیم وقتی مامور نیروی انتظامی، مامور فرمانداری درب اتاق استاد دانشگاه را با لگد می‌شکند دیگر هیچ دانشجو یا استادی رغبتی برای ادامه تحصیل نخواهد کرد و آن‌ها گاها پیام می‌دهند اگر به دانشگاه نیامدیم به خاطر بازداشت‌های احتمالی است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور، افزود: این اقدام فرمانداری و نیروی انتظامی، بسیار حرکت زشتی بوده و وحشت در دانشجویان و اساتید ما ایجاد کرده است. آن‌ها هیچ اطلاعی از قبل به ما ندادند و هرگز پیش‌بینی نمی‌شد چنین حرکتی انجام دهند.

علاییان، تصریح کرد:جریان از این قرار بود طبق درخواست چهار سال قبل مسئولان محلی، دانشگاه علم و صنعت، یک واحد دانشگاهی در این منطقه راه اندازی کند و مقرر شد زیرساخت‌ها از جمله ساختمان از سوی مسئولان تامین شود که این مورد را در تاریخ 21 دیماه مصوب کردند.

در تاریخ 19 بهمن 91 این اتفاق روی داد و طی مراسمی با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری وقت یک ساختمان نیمه کاره از سوی فرمانداری به دانشگاه تحویل شده است و همان سال‌ دانشگاه با هزینه یک میلیارد تومانی ساختمان را کامل و اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

وی، با بیان اینکه قرار بود دانشگاه در این ساختمان چهارسال فعالیت کند تا فضای فیزیکی لازم برای ادامه کار از سوی مسئولان منطقه فراهم شود، گفت: با اینکه هنوز 19 بهمن فرصت داشتیم آن‌ها دوازدهم بهمن بدون اخطار قبلی و یا حتی ابلاغیه‌ای افرادی به ساختمان دانشگاه در شهرستان نور هجوم بردند و اقدام به شکستن درب و پنجره‌ها کرده‌اند، در حالی که طبق قانون، در وسط نیمسال تحصیلی حتی اگر مستاجر هم باشید جای خروج و امکان جایجایی نیست.

رئیس دانشگاه علم و صنعت واحد نور، با بیان اینکه موارد فوق جزو‌ تعهدات دانشگاه و استان است، افزود: آقایان استانداری گویا دیروز مصاحبه کردند که اکثر اظهارات کذب است،ما در حال تهیه جوابیه هستیم، امیدواریم آن‌ها اخلاق داشته باشند و اطلاعات درست بدهند نه اینکه با اطلاعات نادرست ذهن مردم را خراب کنند.

علاییان، با اظهار اینکه تصمیم ما سرجای خود هست و دانشگاه مکانی نیست که مورد بی‌احترامی قرار بگیرد، گفت: همه‌ی دانشگاهیان و غیردانشگاهیان از این اتفاق اعلام انزجار می‌کنند و احساس شرمندگی دارند، ما نیز به‌عنوان یک شمالی در تهران شرمنده شدیم که اکنون پاسخی برای آنها نداریم.

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :