آخرین عناوین

دوشنبه 18 بهمن 1395-10:58 کد خبر:40818

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

دستان یخ‌زده باغداران منتظر گرمای اعتبارات و تسهیلات

وعده‌های اعتباری دولت به باغداران و کشاورزان هر روز در رسانه‌ها منتشر می‎شود، ولی عدم تحقق این وعده‌ها مشکلات باغداران را اضافه تر کرده است.


خزرخبر: با نزدیک شدن به ایام عید مشکلات مالی کشاورزان در حال افزایش است و عدم تحقق وعده‌های دولت در پرداخت تسهیلات نیز به مشکلات باغداران اضافه کرد.

سید رسول صادقی باغدار مازندرانی در این زمینه در ارتباط با مشکلاتی که باغداران مازندرانی دارند، اظهار کرد: برای حدود چهار تن مرکبات در یک مرحله 180 هزار تومان و در مرحله بعدی 120 هزار تومان دریافت کردم.

وی با اعلام اینکه فقط برای چهار تن مرکبات 100هزار تومان کرایه دادیم، افزود: کل مبلغ دریافتی ما از این مقدار 300 هزار تومان است، این در حالی است که سایر هزینه‌ها را به حساب نیاوردیم.

این کشاورز با بیان اینکه بالای 10 تن از مرکبات ما زیر در درخت‌ها دپو شد، افزود: در حال حاضر برای بازپرداخت وام سلف هم به شدت دچار مشکل هستیم.

وی خاطر نشان کرد: وقتی به بانک کشاورزی مراجعه کردیم به ما اعلام کردند که اگر مقدار بدهی شما که امسال 4 میلیون و 300 هزار تومان است پرداخت نشود سال بعد با دیر کرد یک‌ساله باید 7 میلیون تومان پرداخت شود.

دیگر کشاورز مازندران در پاسخ به سئوالی در ارتباط با تحقق وعده و وعیدهای مسئولان جهاد کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و نیز رقم پرداختی بلاعوض، افزود: قرار بود کارشناسان جهاد کشاورزی برای بررسی وضعیت مرکبات ما مراجعه کنند که تاکنون بازدیدی انجام نشده است.

این کشاورز مازندرانی خاطر نشان کرد: از طریق دهیاری‌ها به ما اعلام کردند که کارشناسان جهاد برای بررسی وضعیت مرکبات به اراضی باغی مراجعه می‌کنند که تاکنون مراجعه‌ای انجام نشده است.

فلاح خاطر نشان کرد: حتی به ما اعلام کردند که نباید نسبت به جمع‌آوری مرکبات ریخته شده در سطح باغات هم اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه درجه‌بندی مرکبات اقدام غیرکارشناسی بود که آسیب جدی به مرکبات مازندران وارد کرد،خاطر نشان کرد: درجه‌بندی کردن مرکبات مبنای کارشناسی نداشته و با این اقدام از نظر قیمت به ضرر کشاورزان شده است.

فلاح در پاسخ به این سئوال که چرا نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام نکردید، افزود: چند سالی است که تحت پوشش بیمه بودیم، وقتی پایه بیمه را 10 هزار تومان قرار می‌دهند، آیا می‎توان به این بیمه متکی شده بود.

اگر هم‌اکنون وعده مسئولان جهاد کشاورزی در ارتباط با حمایت از باغداران عملیاتی شود مرهمی بر زخم‌های آنان نیست چرا که خسارت 900 میلیارد تومانی به باغات مازندران با اعتبار 270 میلیارد تومان قابل جبران نیست.

باغداران مازندرانی نیاز به حمایت‌های جدی‌تری دارند در حوزه بانکی دارند، از طرفی وقتی قرار است تسهیلاتی پرداخت شود که بخشی از وقت باغداران خسته از سرما و یخ‌زدگی صرف تهیه ضامن و خواسته‌های بانک می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • اسماعیلی
    دوشنبه 18 بهمن 1395-13:19


    دولت باید بودجه ای بیشتر برای این باغداران ضرر دیده درنظر بگیره و شرایط اعطای تسهیلات را برای جبران خسارات این قشر جامعه راحتتر کنه که بتونن حداقل باغهاشون برای سالهای اینده اماده کنند.

    • علی
      دوشنبه 18 بهمن 1395-13:4


      سلام
      واقعا مسئولین انصافه که هزینه ی خسارت میلیونی با چندصدهزار تومان پرداخت بشه؟؟؟
      باغداری که درامد سالانه اش از همین مرکبات تامین می شد الان باید چطور هزینه های زندگیش جبران کنه؟؟