آخرین عناوین

يکشنبه 1 اسفند 1395-16:34 کد خبر:40973

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

خلأ آموزش در مقابل سونامی طلاق

خانواده جایگاهی والا و مقدس و رکن بنیادین جامعه است،آموزش مهارت‌های زندگی، پیش از ازدواج، تا حد زیادی می‌تواند نتایج مثبتی را به ارمغان آورد.


خزرخبر: آموزش مهارت‌های زندگی، پیش از ازدواج، تا حد زیادی می‌تواند مانند سدی مانع تحقق این رویداد تلخ شود و نتایج مثبتی را برای جامعه به ارمغان آورد.

خانواده جایگاهی والا و مقدس و عامل اصلی فرهنگ ‌سازی و رکن بنیادین جامعه است؛ افراد در خانواده‌های سالم به رشد و کمال حقیقی می‌رسند اما گاهی این مأمن آرام دچار طوفان‌هایی می‌شود که اگر سدی در برابر آن ساخته نشود، ویرانگر خواهد بود.

طلاق یکی از همین طوفان‌هایی است که بسیاری از خانواده‌ها ساختن سد در برابر آن را نیاموخته‌اند.

زوج‌ها در برخی موارد به‌ دلیل عدم آگاهی نمی‌توانند در رویارویی با مشکلات، برخورد شایسته از خود نشان دهند و ساده‌ترین راهی که به ذهن‌شان می‌رسد، جدایی است.

بسیاری از زوج‌ها با تصور اینکه طلاق اول آرامش است به سمت آن می‌روند اما با گذشت مدت محدودی پیامدهای شوم آن نمایان می‌شود.

افسردگی، احساس تنهایی، دید جامعه و ... همگی از نتایج منفی این رویداد است.

طوفان طلاق نه تنها زوجین را در کام خود می‌بلعد، بلکه فرزندان خانواده را از این جایگاه حقیقی آرامش و کمال به بیرون می‌راند.

فرزندان با از دست دادن این مأمن مقدس، برای جبران این کاستی ممکن است در مسیر گمراهی قدم بردارند و فقدان مهر واقعی پدر و مادر را در دیگران جست‌وجو کنند.

گرچه با رشد چشم‌گیر طلاق در سال‌های اخیر، مسئولان به فکر چاره‌ای بوده‌اند تا مانع روند رو به رشد آن شوند اما در عمل تا چه میزان توانسته شده است بر سطح آگاهی جوانان افزوده شود و گامی مثبت در زمینه طلاق برداشته شود.

* 22 طلاق به ازای هر 100 ازدواج

به گزارش اداره‌ کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، در سال 94 ازدواج 4.3 درصد کاهش یافت و طلاق 2.4 درصد افزایش یافته است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور در نخستین جلسه شورای اجتماعی در سال 95 به تشریح آسیب‌های اصلی کشور پرداخت و بیان کرد: به ازای هر 100 ازدواج در کشور، 22 طلاق ثبت می‌شود.

مرتضی میرباقری در این جلسه با اشاره به افزایش رو به بالای طلاق افزود: برنامه‌های پیشنهادی برای جلوگیری از رشد طلاق مطرح شده است که باید در سطح کشور به موقع اجرا گذاشته شود.

از طرف دیگر در نشست خبری استاندار در بهمن‌ماه امسال که در استانداری برگزار شد، معاون سیاسی امنیتی استاندار از اختصاص دادن بیش از یک میلیارد تومان به‌ منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد.

* طلاق در استان 1.8 درصد کاهش یافت

علیرضا یونسی با اشاره به این موضوع که با اقدامات انجام‌شده طلاق در استان کاهش یافته است، افزود: با هزینه‌هایی که به ‌منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی صرف شده است، طلاق در استان به‌ صورت چشم‌گیری کاهش یافته است و به‌ منظور کاهش هر چه بیشتر این رویداد تلخ در شهرستان های با آمار بالای طلاق، مکان‌هایی با حضور مشاورین برای حل مشکلات زوجین دایر شده است.

از طرف دیگر گرچه بنا به گفته یونسی، طلاق در استان 1.8 درصد کاهش یافت اما این رویداد در شهرستان‌هایی همچون قائم‌شهر حدود 10 درصد و در سوادکوه 34 درصد و جویبار 40 درصد افزایش یافته است.

* مازندران جزو 5 استان نخست در زمینه طلاق است

مدیرکل بهزیستی مازندران نیز در جلسه شورای اداری سیمرغ با اشاره به اینکه طلاق اصلی‌ترین هنجاری است که موجب ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها می‌شود، بیان کرد: مازندران جزو پنج استان نخست در زمینه طلاق است.

سیدسعید آرام با بیان این مطلب که از سال 90 تا سال 94 ازدواج حدود 19 درصد کاهش یافت، گفت: در 10 سال اخیر طلاق رشد چشم‌گیری داشته است و نسبت ازدواج به طلاق از 4.5 در سال 90 به 5.3 در سال 94 رسیده است.

وی با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همه دستگاه‌ها موظفند برنامه‌ریزی لازم را در زمینه طلاق داشته باشند، تصریح کرد: در پایان سال 94 برنامه های جامعی با همکاری دستگاههای مختلف و با استفاده از اساتید دانشگاهی تدوین شد که تمام دستگاه‌ها را موظف کرده است تا در زمینه کاهش طلاق گام بردارند.

* آموزش برای پررنگ کردن نقش بانوان در خانه

مهوش شیرعلی‌پور عضو شورای حل اختلاف قائم‌شهر، بیان کرد: دختران جامعه ما همسرداری را نیاموخته اند. زیرا آموزش درستی برای آنها وجود نداشته است.

وی با اشاره به نقش خانواده ها در خوشبختی فرزندان‌شان اظهار کرد: این روزها دخالت نابه‌جای پدر و مادر دختر و پسر سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیری برای زوج‌ها شده است، بسیاری از خانواده‌ها طلاق را آسایش فرزندان‌شان می‌دانند و حتی برای طلاق فرزندان‌شان جشن می‌گیرند.

شیرعلی‌پور با بیان اینکه در خانه نقش تکیه‌گاه و اقتدار با پدر است، گفت: بانوان باید با آموزش صحیح نقش پررنگ خود را در خانه به‌درستی ایفا کنند و نگذارند اقتدار مرد در خانه بشکند.

وی کودکان طلاق را قربانی پدر و مادر دانست و علت اصلی مشکلات زوج‌ها را عدم آگاهی و آمادگی برای زندگی مشترک عنوان کرد و آموزش پیش از ازدواج را راه مناسبی برای جلوگیری از بروز مشکلات پس از ازدواج دانست.

براساس این گزارش، گرچه واژه طلاق در گذشته با ترس از دهان مردم خارج می‌شد اما این روزها به مسأله‌ای عادی تبدیل شده است و افراد به‌راحتی از نداشتن تفاهم و جدایی سخن می‌گویند.

اما آیا یاد گرفته‌ایم که چگونه تفاهم داشته باشیم، تا چه اندازه در حوزه ازدواج جوانان وقت و هزینه صرف شده است؛ تا چه حد به پیشگیری از بروز مشکلات در زوجین توجه شده است.

دختران و پسران تا چه حد قبل از ازدواج با روش همسرداری آشنا می‌شوند؛ گرچه نباید این واقعیت را انکار کرد که گام‌های مثبتی در شهرهای بزرگ برداشته شده و با استقبال زیاد جوانان نیز همراه بوده است اما در شهرهای کوچک چقدر تلاش شده است تا جوانان پیش از بروز مشکل سطح آگاهی خود را بالا ببرند.

صرف بیش از یک میلیارد تومان برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدامی مفید است، تأسیس مراکز مشاوره به‌منظور حل مشکلات زوجین در شرف طلاق، گامی مثبت است اما چرا پس از بروز مشکل به فکر حل آن هستیم.

بهتر نیست قبل از اینکه زوجین به مشکل عدم تفاهم و راه حل منفور طلاق برسند، به فکر باشیم؛ بهتر نیست این هزینه‌ها و تأسیس مراکز مشاوره قبل از ازدواج جوانان و پیش از بر هم خوردن زندگی‌ها باشد.

با آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان نه تنها طلاق، بلکه آسیب‌های اجتماعی در جامعه به‌ طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد و با کاهش این آسیب‌ها و حفظ بنیان خانواده، افرادی سالم‌تر و جامعه‌ای آرمانی‌تر خواهیم داشت.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • فرانک
    دوشنبه 2 اسفند 1395-17:53


    در زندگی امروز والدین با توجه بیش از حد به فرزندان و از خود گذشتن و در رفاه قرار دادن فرزندان و پاسخ بلی و چشم به نیازهایشان، نه تنها فرزند را خوشبخت نمیکنند بلکه انها را از زندگی حقیقی و کم و کاستی هایی که در زندگی آینده پیش میاد دور کرده و برای زندگی به معنای زندگی مهیاشان نمیکنند، بد نیست کمی فرزندان را از تن پروری دور کنیم

    • روان شناس
      دوشنبه 2 اسفند 1395-11:6


      عدم تعادل شخصیتی و ناآگاهی از خویشتن و چشم و هم چشمی بر عادات و رفتار افراد پیرامون میتونه دلیلی بر تصمیم گیری و انتخاب فرد مورد نظر برای زندگی باشه که متاسفانه از نظر روان شناسی بسیاری از جوانان خانواده ها را به سمت زندگی مخدوش و نهایتا جدایی و طلاق سوق داده است

      • زهرا
        دوشنبه 2 اسفند 1395-9:13


        قبل از ازدواج قدرت و اختیار زوجین در انتخاب زیاده و میشه از ایجاد مشکلهای زیادی پیگیری کرد،اما پس از ازدواج وقتی که ساختارها شکل گرفته خیلی سخت میشه مشکلات را کاهش داد. پس بهتره از طریق آموزشهای قبل از ازدواج پیشگیری قبل از درمان صورت بگیره. البته به شرط اینکه این آموزشها به صورت رایگان باشه که زوجین ترغیب بشن حتما این اموزشها ببینند.

        • کارشناس مسائل حقوقی
          دوشنبه 2 اسفند 1395-9:12


          طلاق صدمات جبران ناپذیری بر پیکره ی خانواده دارد، چه بسا شخص متعلقه در صورتی که مشکلات مالی داشته و پشتیبان مالی نداشته باشد به بیراهه کشیده شده و دست نیاز به سمت قشر سود جوی فاسد دراز میکند، اتفاقی که این روزها فراوان پیرامونمان مشاهده میشه و واقعا جای تاسفهههه

          • فاطمه ر
            يکشنبه 1 اسفند 1395-22:56


            آمار طلاق زنگ خطر جدی برای مسئولین محسوب میشه که دنبال راه چاره ای برای کاهش این آمار و کمک به حفظ بنیاد خانواده ها باشن و برنامه ریزی دقیق را برای آسیبهای اجتماعی موجود در کشور که زمینه ساز اختلاف زوجین هستن داشته باشن.