آخرین عناوین

سه شنبه 3 اسفند 1395-8:30 کد خبر:40991

متولیانی که انگار نه انگار!!!!

حضور "شکیب‌هایی" در شهرهای مرکزی مازندران برای هدایت متکدیان/سرگردانی متولیان!!!

تکدی‌گری حرفه‌ای در استان مازندران سرگردانی متولیان شهرهای مازندران را به همراه آورده و هر سال بر تعداد متکدیان افزایش می‌یابد.


خزرخبر: تکدی‌گری حرفه‌ای در استان مازندران سرگردانی متولیان شهرهای مرکزی مازندران را در ساماندهی متکدیان به همراه آورده است.

در لغت‌نامه دهخدا معنی متکدی رساترین آن "گدا" آمده است و به‌عنوان بسیار فقیر شناخته می‌شود امروز در بسیاری از نقاط مازندران افرادی مشاهده می‌شود که به معنی "متکدی" معرفی می‌شود افرادی که به ظاهرا با لباس‌هایی کهنه و مندرس دست‌هایشان را به سمت مردم دراز می‌کنند تا برای امرار معاش خود روزی به‌دست آورند.

اما با مشاهده بسیاری از این متکدیان یا گداها به این نتیجه می‌رسیم که آنها بومی و از هم‌میهنان ما نیستند و از کشورهای همسایه وارد خاک ایران شدند و دست به گدایی زده‌اند،مازندران نیز به‌دلیل داشتن راه‌های مواصلاتی به پایتخت، شرق و غرب کشور ازیاد این افرادها بیشتر مشاهده می‌شود.

چهره نامناسب مازندران با وجود متکدیان غیربومی

شهرستان آمل با وجود محور هراز از این میهمانان ناخوانده بی‌نصیب نبوده و شاهد ورود افرادهایی از کشورهای همسایه بوده و هر سال نیز حضور این متکدیان افزایش می‌یابد.

متاسفانه با فرارسیدن سال نو و تعطیلات نوروز حضور آنها بر مدخل ورود شهرستان آمل و مازندران چهره نازیبایی را نشان داده به گونه‌ای که بر جذب گردشگران و مسافران به این شهرستان تاثیرگذار است.

با بررسی کارشناسان وجود این افراد بر دامن زدن یکی از معضلات اجتماعی جامعه بسیاری از متکدیان به‌صورت حرفه‌ای ورود یافته و تکدی‌گری را یک نوع منبع درآمد زندگی‌شان قرار دادند.

در این راستا مسئولان شهرهای مرکزی مازندران جلسات و نشست‌های متعددی برای جمع‌آوری و ساماندهی این متکدیان برگزار کردند و حتی با بخش‌های خصوصی وارد مذاکره شدند تا نسبت به این معضل اجتماعی به نتیجه جدی رسیده و آن را ریشه‌کن کنند.

اما در سال‌های اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشد بلکه هر سال بر تعداد این حرفه‌گران افزایش می‌یابد به گونه‌ای که برای جلوه دادن مصیبت معیشت خود نوزدان و کودکان دو ساله را بر کول خود و زیر پایشان می‌خوابانند تا دل شهروندان را به رحم آورند و پولی به جیب بزنند.

حضور "شکیب‌هایی" در شهرهای مرکزی مازندران برای هدایت متکدیان

همچنین بر این منبع درآمدی افرادهایی هم وارد این سفره چهارگوش شدند و به عنوان "شکیب" سریال "آوای باران" به هدایت این متکدیان پرداخته و نقاط شهر را انتخاب کرده و آنها را قرار داده تا پایان روز که به‌وسیله خودرویشان به جمع‌آوری آنها می‌پردازد و جالب اینکه همه مسئولان امر این قضیه را می‌دانند و تاکنون نتوانستند اقدام جدی بر دستگیری این افرادها کنند.

در شهرستان آمل ساخت مرکزی بنام "حیات نو" احداث شد تا همه متکدیان این شهرستان به نوعی جمع‌آوری و ساماندهی شود و طبق قانون مصوبه شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی متکدیان در ماده 3 موظف به نسبت به شناسایی و جمع آوری و تحویل افراد موضوع این مصوبه به مجتمع اردوگاهی اقدام کند و نیروی انتظامی در این مورد همکاری لازم را با شهرداری به عمل خواهد آورد.

اکنون با همه تلاش‌ها از سوی مسئولان مرتبط برای جمع‌آوری متکدیان بر ساماندهی آنها سرگردان شدند و با برگزاری مانورهای سالانه باز هم به یک ماه نکشیده آنها در گذر به گذر شهر مشاهده می‌شود.

این‌بار نیز با نزدیک شدن به سال 96 و تعطیلات ایام نوروزی جلسه‌ ستاد ساماندهی متکدیان شهرستان آمل در فرمانداری ویژه آمل با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل و اعضای ستاد برگزار شد.

اجرای مانور جدی برای جمع‌آوری متکدیان در آمل

فرماندار ویژه آمل در این جلسه انتخاب پیمانکار بر رسیدگی متکدیان را زمان‌بر بیان و عنوان کرد: البته این زمان‌بری توجیه درستی نیست چون بهرحال شهرداری موظف بر جمع‌آوری و رسیدگی بر این افراد در سطح شهر است.

احمد منفرد با بیان اینکه وجود متکدیان بر ورودی محور هراز بعنوان یکی از مداخل بسیار مهم مسافران به استان مازندران چهره ناشایستی را در ایام نوروز نشان می‌دهد، بیان کرد: باید به طور جدی مانوری روی جمع‌آوری این مهمانان ناخوانده در این شهرستان صورت گیرد.

وی ادامه داد: با ورود ضربتی اعضای ستاد ساماندهی متکدیان به طور حتم آنها ضربه‌ای 70 درصدی می‌بینند و دفعه بعد شاهد ازدیاد این افراد در سطح شهر نباشیم.

منفرد آمل را به عنوان امن‌ترین شهر برای متکدیان غیربومی مطرح کرد و گفت: امروزه جنس متکدی متفاوت شده و بسیار از آنها تکدی‌گری را به عنوان حرفه در نظر گرفته‌اند و آن را منبع درآمد خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه در اجرای مانور و شناسایی کودکان به بهزیستی آمل تحویل داده شود، تاکید کرد: برای اجرای مانور جمع‌آوری آنها همزمان با یک سلسله اقدامات و به طور جدی باید انجام داد چرا سهل‌انگاری این کار موجبی بر افزایش نابهنجاری و معضلات اجتماعی در شهرستان می‌شود.

مناطق محروم آمل مامن‌گاه متکدیان غیربومی

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) آمل نیز در این نشست با بیان اینکه اکثر متکدیان بومی نیستند و از کشورهای همسایه وارد این استان به ویژه شهرستان شده‌اند چرا که زبان خاصی دارند، گفت: حضور این افراد در سایر شهرهای استان نیز مشاهده می‌شود و به نوعی برای سراسر مازندران مشکلاتی را به لحاظ زیبایی و وجه استان ایجاد کردند.

عبدالرضا علی‌پور با تاکید براینکه باید کارشناسی مطلوبی در زمینه ازدیاد متکدیان در این شهرستان صورت گیرد، اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل حضور این افراد وجود مناطق محروم آمل باشد که به عنوان مامن‌گاه آنها شده است.

وی افزود: کمیته امداد این شهرستان بیشترین مددجویان را در حاشیه‌های شهری و مناطق محروم دارد که بسیاری از آنها از سوی شهرداری به این نهاد معرفی می‌شوند.

علی‌پور از آمادگی این نهاد بر تحت پوشش قرار گرفتن افراد بی‌بضاعت و بی‌سرپرست یا بدسرپرست خبر داد و مطرح کرد: هم‌اکنون بیش از 6 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد آمل هستند.

ساخت و راه‌اندازی گرم‌خانه در آمل

رئیس بهزیستی آمل گفت: این سازمان در اجرای جمع‌آوری سهم مشارکتی داشته و سعی می‌کند تا افرادهایی که تحت پوشش بهزیستی هستند را به مرکز حیات نو ببرند.

وحید حسین‌زاده ساخت و راه‌اندازی گرم‌خانه را ضروری تر از مرکز نگهداری متکدیان بیان و عنوان کرد: هم‌اکنون در این شهرستان افرادهایی هستند که به عنوان کارتن خواب در نقاط از سطح شهر شب را تا صبح می‌گذرانند و برای یافتن غذا به سطل‌های زباله روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه چهره شهر آمل با قدمت چندین ساله حضور این افراد شایسته نیست، افزود: با وجود خیرین فعال در این شهرستان و شهرداری می‌توان به ساماندهی بی‌خانمان و متکدیان پرداخت.

برای ساماندهی متکدیان شهرهای مرکزی مازندران پیمانکار مناسبی ورود نیافت

مسئول اجراییات شهرداری آمل نیز در این جلسه تعداد جمع‌آوری متکدیان را از سوی شهرداری 88 نفر مطرح کرد و گفت: از این تعداد 31 نفر مرد، 37 نفر زن و 20 کودک بوده است.

جمشید نورانی با بیان اینکه از این تعداد 14 نفر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بودند، افزود: 70 نفر نیز دارای خانواده بوده که پس از شناسایی به آنها تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از این متکدیان از دو منطقه امت‌آباد و اسکی‌محله بخش مرکزی آمل بودند تصریح کرد: 12 کودک از کودکان جمع‌­آوری شده نیز طبق گفته‌هایشان و بررسی کارشناسان بی‌سرپرست و تحت پوشش بستگان نزدیک بودند که از سوی آنها به تکدی‌گری کشانده شدند.

نورانی با اعلام اینکه برای ساماندهی این کودکان خروجی خوبی نداشتیم زیرا با برگرداندن آنها به بستگانشان باز هم برای تکدی به خیابان‌ها برگشتند، عنوان کرد: در این موراد تاکنون پیمانکار مناسبی تعیین نشده و بخش اعظم مسئولیت بر دوش شهرداری قرار گرفته است.

مسئول اجراییات شهرداری آمل یادآور شد: در اجرای مانور جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بهزیستی، کمیته امداد و نیروی انتظامی باید همکاری داشته باشند تا هر چه برای این معضل اجتماعی تصمیم‌گیری نهایی و جدی گرفته شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • کارشناس علوم تربیتی
    سه شنبه 3 اسفند 1395-16:15


    در این مورد هم مسئولین و دولت مقصر هستن که تعداد متدکیان روزبه روز در حال افرایشه. چون برخی از این گدایان محصول نابسامانی اجتماعی هستند. چونجامعه نتونسته افراد سالخورده، عاجز، معلول، یتیم و امثال آنان را در مراکز مناسبی سازمان بخشد و برای آنان زندگی انسانی لازم را فراهم بیاره, در نتیجه آنان نیز از فرط ناچاری برای بقای خویش به تکدی می پردازند.

    • محمد. کارمند
      سه شنبه 3 اسفند 1395-15:10


      چندعامل که باعث افزایش متدی گری در سالهای اخیر شده شامل فرار از منزل، مشکلات جسمی و روحی، از کار افتادگی، اعتیاد، پنهان‌سازی کارهای خلاف و بالاخره کسب سود از آسان‌ترین راه می باشد و مهمترین عامل هم حس نوع دوستی مردم است که باعث میشه متکدیان ترغیب بشن که کارشونو ادامه بدن... و تنها مسئولین با نظارت بیشتر و مستمر میتونن این وجود این افراد از جامعه پاک کنن.