آخرین عناوین

جمعه 6 اسفند 1395-18:21 کد خبر:41029

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

دغدغه زنانی که می‌خواهند مردانه کسب درآمد کنند/دوست نداریم به چشم دست‌فروش به ما نگاه شود

ایجاد بازارچه‌های دائمی و بیمه از دغدغه‌های اصلی زنان سرپرست خانوار و بانوان توانمندی است که قصد دارند با ارائه کار دست و هنر خود کسب درآمد کنند.


خزرخبر: زنان یکی از پایه‌های اساسی در هر زندگی به‌شمار می‌روند خانواده و جامعه‌ای پویا و بانشاط خواهد بود که زنان آن جامعه با نشاط و انگیزه برای خانواده و جامعه وقت بگذارند و از دستکم توانایی‌های خود، بیشترین استفاده را بکنند.

*زنانی که مردانه وارد بازار کسب و کار شدند

زنان و مادران در استان‌های شمالی و به ‌ویژه مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و آداب و رسومی که در گذشته وجود داشته بیشتر به کارهای یدی و هنرهای دستی علاقمندی نشان می‌دهند و همین امر سبب می‌شود تا با داشته‌ها و هنرهای خود و با استفاده از خلاقیت بتوانند منبع درآمدی برای خانواده و کمک به چرخیدن چرخه اقتصادی آن داشته باشند.

گاهی هم زنان باید علاوه بر ایفای وظیفه مادری، در نبود همسر نقش پدرخانواده را هم بازی کنند و این دلیل برخی از زنان سرپرست خانوار را مردانه وارد بازار اشتغال و کسب و کار کرده است تا مشقت نان آور بودن را تحمل کرده و از راه عرضه تولیدات دستی و محصولات خانگی کسب درآمد کنند.

با وجود اینکه در چندسال اخیر این دسته از زنان کمی بیشتر مورد التفات مسئولان قرار گرفته‌اند ولی هنوز وعده و وعیدها در مورد ایجاد بازارچه‌های دائمی برای استقرار این بانوان عملی نشده تا آنان با خیالی آسوده هنر خود را در معرض دید عموم قرار دهند و از این راه علاوه بر اشتغالزایی، آیین و سنن قدیمی و بومی منطقه را احیاء کنند و می‌توان گفت این دست‌های هنرمند بدون حمایت و به تنهایی صدایی ندارند.

*برپایی نمایشگاه مازرونی سِرِه

یکی از راه‌هایی که می‌تواند بانوان را در عرضه و معرفی محصولات خانگی خود کمک کند، برپایی نمایشگاه است و نمایشگاه توانمندی‌های زنان و خانواده استان مازندران با عنوان« مازرونی سِرِه» با همین هدف در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی استان مازندران واقع در شهرستان قائم‌شهر دایر شد.

*دوست ندارم به چشم یک دست‌فروش به ما نگاه شود

فاطمه پرهیزکار، بانوی هنرمندی است که در نمایشگاه مازرونی سره غرفه دارد و به کار سوخت نگاری با حرارت هویه بر روی چوب مشغول است.

وی اظهار کرد: دو سال است که به این کار مشغولم و محصولات دستم را در بازارچه‌ها، نمایشگاه‌ها و هرجایی که مسیر دید مسافران و توریست‌ها باشد به فروش می‌رسانم.

این بانو با بیان اینکه اگر جای ثابتی برای فروش و عرضه محصولات خود داشته باشم می‌توانم به عنوان شغل اصلی از آن استفاده کنم، تصریح کرد: استقبال مردم قائم‌شهر و شهرهای اطراف از این نمایشگاه  بسیار خوب بوده و تنها مشکلی که وجود داشت مسئله اسکان و پذیرش بود، چرا که از شهرستان بهشهر آمده‌ام و رفت و آمد برایم سخت و هزینه‌بر است.

وی افزود: دوست ندارم به چشم یک دست‌فروش به من و امثال من نگاه شود چراکه باید با ایجاد بازارچه‌های دائمی این فرصت را به ما بدهند تا بتوانیم ارزش کارهای دست خود را به مردم نشان دهیم.

پرهیزکار در پایان گفت: کارهای هنری فکر و ذهن را درگیر می‌کند ولی انجام آن شیرین است و می‌تواند منبع درآمدی برای ما باشد.

*ایجاد کارگاه قالی بافی در بند نسوان زندان قائم‌شهر

مسئول آموزش فرش دستباف شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه حدود دو سال پیش در بند نسوان زندان این شهرستان، کارگاهی ایجاد کردم، اظهار کرد: تولیداتی که در نمایشگاه مازرونی سره عرضه می‌کنیم، بخشی از کار دست زنانی است که در زندان تحمل حبس می‌کنند.

شعله مهدی‌زاده ادامه داد: یک کارگاه تولیدی در خارج از زندان دارم و زندانیانی که آزاد می‌شوند به این کارگاه می‌آیند و به بافندگی فرش مشغول و بیمه می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما کارهای خود را می‌فروشیم و مشکلی برای فروش فرش‌های بافته شده نداریم و معتقدم اگر قرار است شهرمان آباد شود باید زندان‌مان را آباد کنیم.

حوریه حسنی اظهار کرد: با محصولاتی همچون گلیم، گبه و گلیم‌چه متکازین که مهر اصالت دارند در این نمایشگاه شرکت کردیم و بیشتر کارهای ما دسترنج کار خانم‌های سرپرست خانوار است که نیازمند این هستند که از این راه کسب درآمد کنند.

*هیچ‌کدام بیمه نیستند

این کارشناس فرش با بیان اینکه بانوانی که من با آنها کار میکنم مدارک لازم را دارند ولی هیچ‌کدام بیمه نیستند، افزود: اگر این قشر بیمه شوند کمی از دغدغه‌های آنان کمتر شده و بهتر می‌توانند کسب درآمد کنند.

وی تصریح کرد: در تیرماه سال‌جاری به عنوان نخستین زن سخنران در استانداری راجع به ایجاد بازارچه دائمی صحبت کردم و امیدوارم زودتر محقق شود.

حسنی ادامه داد: از بهشهر در این نمایشگاه شرکت کردم و ابتدا قرار بود به ما خوابگاه رایگان دهند ولی بعد گفتند باید شبی 25 هزار تومان پرداخت کنیم.

این بانوی هنرمند در پایان گفت: مسئولان باید به درد و دل‌های ما گوش کنند و بازدید از این نمایشگاه در حد مانور و رفع مسئولیت نباشد.

*حمایت مسئولان و خرید کارهای دستی بانوان از سوی ادارات

مربی آموزشگاه یاس نو در حاشیه نمایشگاه مازرونی سره گفت: 6 سال است که مشغول به کار هستم و با هنرهای دستی که کارآموزان ما دارند در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم.

خانم خیری، خواستار حمایت مسئولان از زنان تولید کننده محصولات خانگی و دستی شد و اظهار کرد: بارها به آنان پیشنهاد دادیم که برای تهیه کادو و هدایایی که قرار است به اداره یا فردی داده شود از ما خرید کنند که تاکنون محقق نشده است.

*لحاف‌دوزی از هنرهایی است که رو به فراموشی می‌رود

فاطمه اصغری دماوندی که کارش دوخت تشک و لحاف و در واقع جهیزیه برای دختر خانم‌ها است خواستار حمایت مسئولان شهرش از هنرهای دستی بانوان شد و اظهار کرد: لحاف‌دوزی از هنرهایی است که رو به فراموشی می‌رود و مسئولان با ارائه خدمات می‌توانند در احیاء و زنده نگه داشت این هنر نقش داشته باشند.

*معرفی زنان نقش آفرین در اقتصادمقاومتی

مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران با بیان اینکه دائمی شدن بازارچه زنان سرپرست خانوار یکی از برنامه‌هایی است که به صورت جدی در این اداره کل پیگیری می‌شود، اظهار کرد: به مناسبت دهه مبارک فجر نمایشگاه توانمندی‌های بانوان با عنوان امید برکت برگزار شده است.

مریم جمشیدی افزود: این نمایشگاه با هدف معرفی زنان کارآفرین و نقش‌آفرین در اقتصاد مقاومتی به شناسایی چهره‌ها و فرصت‌های تولید و کارآفرینی خواهد پرداخت.

وی با بیان اینکه بازارچه های دائمی بانوان در شهرستان های آمل، بابلسر، تنکابن و بابل در سال جاری افتتاح شد، تصریح کرد: قرار شد که بازارچه‌ای در بوستان بانوان 600 دستگاه ساری افتتاح شود که می‌تواند بستر مناسبی برای فروش محصولات خانگی تولید شده توسط زنان ایجاد کند.

جمشیدی در پایان به نمایشگاه مازرونی سِرِه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی توانمندی‌های بانوان مازندران در نمایشگاه بین‌المللی قائم‌شهر برپا شد که در آن صنایع دستی، آداب و رسوم بومی محلی، فرش دستبافت، انواع پوشش محلی و عذاهای سنتی مازندرانی به نمایش عموم گذاشته شده است.

براساس این گزارش، ایجاد بازارچه‌های دائمی و بیمه از دغدغه‌های اصلی زنان سرپرست خانوار و بانوان توانمندی است که قصد دارند با ارائه کار دست و هنر خود کسب درآمد کنند و از این رو خواستار حمایت مسئولان هستند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • خانه دار
    يکشنبه 8 اسفند 1395-5:51


    باز بگوئید تولید کم است و زمینه برای تولید نداریم و حرف از خوداشتغالی بزنید، آستین حمایتتون رو بالا بزنید ، دو قدم بردارید و انگیزه ی کار سالم و جامعه سالم رو از مردم نگیرید

    • مدد کار اجتماعی
      يکشنبه 8 اسفند 1395-5:45


      متاسفانه عدم توجه به این مشاغل و در آمدی کمی که از اینها بدست میاید رغبت بسیاری از بانوان رو برای انجام این کار سست کرده است و خصوصا در سطح شهرها، بی کاری زنان بی سرپرست و مطلقه سبب کشاندن آنها به سمت فساد و ... برای تامین مایحتاجشان شده است