آخرین عناوین

شنبه 7 اسفند 1395-15:57 کد خبر:41037

مدیران پاسخگو باشند:

رانش محوطه خروجی تونل شماره 4 محور سوادکوه و لزوم پاسخ‌دهی مناسب مدیران

رانش محوطه خروجی تونل شماره چهار در حال احداث محور سوادکوه در روز گذشته باعث ایجاد سئوال‌هایی شده که نیاز به پاسخ گویی مناسب مدیران دارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، تعریض محور سوادکوه از طرح‌های ملی به ‌شمار می‌رود که شاهد تأخیر‌های متعدد شده است و آخرین وعده‌ای که درباره آن بیان شد، توسط معاون وزیر راه است که اتمام 97 درصد آن تا 25 اسفند‌ماه 1395 را اعلام کرد و عبدالله رضیان نماینده مردم سوادکوه، قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز همین زمان‌بندی را برای افتتاح دو تونل دیگر محور سوادکوه بیان کرد.

البته سه درصد باقیمانده هم از گلو‌گاه‌های مهمی در محور سوادکوه است که بخشی از ریشه ترافیک شهرستان را به خود اختصاص داده است.

پل درون‌شهری پل‌سفید، بالا‌زیراب، سرخ‌کلا و خروجی شیرگاه از مناطقی است که در 3 درصد باقی‌مانده مورد نظر معاون وزیر راه و شهر‌سازی قرار دارد که بخش قابل توجهی از ترافیک محور سوادکوه در همین مناطق ایجاد می‌شود که برای تکمیل طرح‌ها، خرید زمین‌های خصوصی و حل مشکل لوله آب آشامیدنی شیر‌گاه باید برای سال آینده هم در انتظار ماند.

رانش محوطه خروجی تونل شماره چهار در حال احداث محور سوادکوه در روز گذشته باعث ایجاد سئوال‌هایی درباره توجه لازم به شرایط امنیت فنی مورد استفاده از محور سوادکوه را فراهم کرده است.

در گذشته هم شاهد برخی شکستگی‌های دیواره‌ها و نقص در مسیر‌های تعریض‌شده بودیم که دغدغه‌های مردم و مسؤولان را بیش از گذشته کرد و با توجه به ملی‌بودن طرح و پاسخ‌گویی اندک مجریان ملی طرح تعریض محور سوادکوه به مسئولان شهرستانی و نیز استانی شاهد تداوم این دغدغه‌ها هستیم.

هر‌ چند رانش در زمان انجام فعالیت‌های عمرانی ممکن به نظر می‌رسد و این موضوع از نظر کارشناسان فنی به صورت عادی و طبیعی نگریسته می‌شود ولی آنچه مهم است دیدگاه عمومی نسبت به رخداد‌هاست که باید مورد توجه و پاسخ‌دهی مناسب قرار گیرد تا دغدغه و ابهام‌های آنان مورد توجه قرار گیرد و از آنجایی که خدمات برای مردم تعریف می‌شود و رضایت آنان از کارنامه عمرانی نظام از اهداف اصلی طرح‌ها است و در صورت عدم رضایت عمومی از طرح‌ها شاهد هزینه‌هایی با کارکرد اندک فرهنگی و اجتماعی و در برخی موارد عمرانی هستیم.

*افزایش یک تا 3 پله‌ای دیواره‌های محور سوادکوه

رئیس اداره راه و شهر‌سازی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به رانش خروجی تونل شماره چهار محور سوادکوه در بین شهر‌های زیراب و شیر‌گاه، گفت: رانش در خروجی این تونل جمع‌آوری شده است.

مهرداد زمانی با بیان اینکه در عملیات‌های گود‌بر‌داری، وقوع رانش طبیعی است و البته باید مراقب کار‌گاه و عوامل انسانی بود، اظهار کرد:امنیت فنی محور سوادکوه و ایجاد دیواره‌هایی با ارتفاع مناسب از اولویت‌ها است و در نظارت‌ها بر این موضوع تأکید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دیواره‌‍‌های محور سوادکوه، یک تا سه پله اضافه می‌شوند، خاطر‌نشان کرد: افزایش ارتفاع دیواره‌های محور سوادکوه با توجه به نقاط مختلف متفاوت است و در برنامه پیمانکار وجود دارد.

زمانی با اشاره به اینکه در بازدید‌های گذشته دستور فوری برای افزایش پله‌ها در دیواره‌های محور سوادکوه و یا ترمیم برخی نقاط دیگر داده شد، افزود: پشت برخی دیواره‌ها برای افزایش امنیت آن خالی شد و مدیریت ساخت محور و تونل‌ها در اختیار پیمانکار است و جبران صدمات آن تا سال‌های تعیین شده در قرار‌داد بر عهده پیمانکار است و دولت هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

*لزوم پاسخ‌دهی مناسب مدیران ملی

هزینه‌ای که برای اجرایی‌شدن طرح‌های مختلف به صورت دولتی و یا با مشارکت دولت انجام می‌شود از جیب مردم است و آنان حق دارند درباره مسائل ریز و درشت آن بدانند و مدیران خرد و کلان هم به‌عنوان دست‌اندر‌کار‌ان نظام اسلامی، نماینده نظامی هستند که مردم‌سالاری دینی وظیفه‌ای فراتر از یک مسئولیت اداری بر عهده آنان قرار دارد.

رانش محوطه خروجی تونل شماره چهار در حال احداث محور سوادکوه می‌تواند بهانه مناسبی برای تجدید‌نظر دست‌اندر‌کار ان طرح تعریض محور سوادکوه درباره رسانه‌ای‌تر‌شدن مطالب مرتبط با تعریض محور سوادکوه باشد و در تعطیلات عید، مردم و مدیران ادارات و نهاد‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی هستند که بار ترافیکی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و ترافیک‌های خسته‌کننده آن را تحمل می‌کنند و این در حالی است که مدیریت این طرح در دست مدیران ملی و استانی مرتبط است.

میزان امنیت فنی محور و دیواره‌ها و تونل‌ها، نحوه دقیق خرید املاک عمومی حاشیه محور سوادکوه، میزان و نحوه پرداخت مطالبات شرکت‌های پیمانکار و کارگران، نحوه جبران خسارات حوادث غیر‌مترقبه در محور سوادکوه و میزان رانشی‌بودن و راهکار‌های مقابله با آن از مواردی است که به صورت ابهام در اذهان عمومی وجود دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ر.قائمشهر
    يکشنبه 8 اسفند 1395-10:55


    چرا طرحی با این هزینه ی میلیاردی بدون توجه و شناخت کافی نسبت به محیط و شرایط زمین شناسی منطقه انجام میشه که متاسفانه با این کمبود بودجه و ... که همواره پاسخ اول مسئولین امر در کم کاریشان هست هدر رفت بودجه ای باشد که بخشی از آن از جیب مردم کنده شده؟؟