آخرین عناوین

شنبه 7 اسفند 1395-16:25 کد خبر:41038

واردات مرکبات؛ دوراندیشی دولت یا بی‌اعتمادی به تولید داخل؟!

خسارت به پرتقال‌های شمال اين دغدغه را به‌وجود آورد كه برای تأمين ميوه شب عيد مسئولان به سمت واردات پرتقال برای تنظيم بازار شب عيد روی آورند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، در پی برف و سرمای اخیر و وارد شدن خسارت زیادی که به مرکبات و باغات مازندران وارد کرد، اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر واردات مرکبات برای تأمین و تنظیم بازار شب عید به‌وجود آورد.

از چند منظر این موضوع قابل بررسی است که در سال اقتصاد مقاومتی و برای تنظیم بازار از محصولات داخل، باید سفره ایرانی از پرتقال ایرانی تأمین شود که در چند سال گذشته این روال وجود داشت اما خسارت به پرتقال‌های شمال این دغدغه را به‌وجود آورد که برای تأمین میوه شب عید با مشکل مواجه شویم و مسئولان به سمت واردات پرتقال برای تنظیم بازار شب عید روی آورند.

آنچه در خرید تضمینی مرکبات روی داد نشان داد یا محصول سالم در بازار وجود ندارد و یا بنا به دلایلی رغبت برای فروش و تحویل به دولت نیست و با این رویکرد این احتمال وجود دارد عده‌ای به‌دنبال اختلال در بازار میوه شب عید بوده و به‌دنبال عرضه پرتقال با قیمت بالا در شب عید به مردم باشند.

از سوی دیگر، سورتینگ‌داران مدعی وجود پرتقال‌های سالم و ذخیره‌سازی شده در انبارها و سردخانه‌های خود هستند و دولت را به عدم واردات تشویق می‌کنند، سؤال اینجاست اگر محصول سالم در انبارها وجود دارد چرا وارد بازار نمی‌شود؟

وزارت جهاد کشاورزی هم مدعی شده است واردات را برای اطمینان و محکم‌کاری وارد کرده است و در صورتی که پرتقال با کیفیت داخل با قیمت مناسب در بازار وارد شود از عرضه پرتقال وارداتی خودداری خواهد کرد.

شاید سیاست تنظیم بازار بر این باشد برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها، مرکبات حتی از طریق واردات تأمین شود تا مردم برای خرید میوه شب عید با قیمت‌های گزاف و کذایی روبه‌رو نشوند.

براساس این گزارش، باید منتظر ماند تا مشخص شود کدام یک از موارد بالا در عمل محقق می‌شود و حرف کدام طرف درست است اما آنچه اهمیت دارد رعایت حقوق تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • يکشنبه 8 اسفند 1395-15:18


    مسئولین میتونستن با مدیریت بازار و همچنین مصرف بهینه بازار مرکبات برای عید با همون مرکبات داخلی کنترل کنن ولی متاسفانه مثل همیشه واردات بی رویه تو کشور وجود داره و با ادعای بی کیفیت بودن مرکبات موجود در انبارها واردات بی رویه خودشونو توجیه میکنن.

    • کارمند جهاد
      يکشنبه 8 اسفند 1395-5:36


      به دنبال این وضعیت بحرانی برای کشاورزان، متاسفانه وجود دارد در بین مسئولین کشوری که فقط با سوء استفاده و فرصت طلبی انبار های خود را پر کرده و در شرایط بحرانی جیب مبارک رو میاندیشند و از آب گل آلود ماهی میگیرند

      • تاجر
        يکشنبه 8 اسفند 1395-5:32


        "وزارت جهاد کشاورزی هم مدعی شده است واردات را برای اطمینان و محکم‌کاری وارد کرده است و در صورتی که پرتقال با کیفیت داخل با قیمت مناسب در بازار وارد شود از عرضه پرتقال وارداتی خودداری خواهد کرد" آقایون بفرمایند در غیر این صورت مرکبات وارده رو چه میکنند؟؟؟ این ها رو هم انبار میکنید که به درصد تلفات و از بین رفتن بودجه ی وارداتی کمک کرده باشید؟؟؟ یا اینکه نه از همین الان وارد بازار کردید و با نرخ بالا قصد و
        فروش دارید؟؟؟