آخرین عناوین

يکشنبه 8 اسفند 1395-11:52 کد خبر:41048

پايگاه خبري پليس مازندران اعلام کرد:

برگزیده اخبار ناجای مازندران در یک نگاه

سرقت گوشی با هدف سرک کشیدن در زندگی خصوصی یک دوست/دستگیری گرداننده کانال های غیر اخلاقی در مازندران/حفظ امنیت آنلاین کودکان/10 راهکار پیشگیرانه در جرائم اینترنتی


به گزارش خزرخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس مازندارن، رئیس پلیس فتا استان مازندران از دستگیری جاسوس اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی خبر داد

سرقت گوشی با هدف سرک کشیدن در زندگی خصوصی یک دوست

رئیس پلیس فتا استان مازندران از دستگیری جاسوس اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی خبر داد

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس  در تشریح این خبر اعلام کرد : در پي شکايت فردی با ارائه مرجوعه قضايي به اين پليس مراجعه و اظهار داشت؛ چندی پیش زمانی که در بازار مشغول خرید بودم شخصي ناشناس گوشي تلفن همراه بنده را به سرقت برد و سپس از طريق دوستانم متوجه شدم سارق از اکانت بنده در شبکه های اجتماعي که در آن فعال بودم در حال فعالیت مي باشد ، لذا تقاضای رسیدگی و پیگیری پرونده را دارم.

محمدنژاد گفت: در ادامه حسب دستور مقام محترم قضایی رسیدگی به این پرونده در دستور کار ماموران پلیس فتا استان مازندران قرار گرفت و با بررسي هاي فني و تخصصي به عمل آمده  بر روی اکانت شاکی که در اختیار متهم بوده و همچنین با بررسی ايميل وی در سرويس گوگل، حضور متهم در آن محرز گرديد که با انجام تحقیقات و استعلامات لازم توسط کارشناسان این پلیس متهم به هویت معلوم شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا مازندران عنوان داشت: کارشناسان پلیس فتا مازندران  در ادامه با هماهنگي مرجع محترم قضائي ضمن جمع آوري سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي متهم، وي را به اين پليس احضار و در تحقيقات به عمل آمده ضمن اقرار به بزه انتسابي عنوان داشت: بنده از دوستان نزديک شاکي مي باشم و زمانيکه شاکي به مغازه من مراجعه کرده بود در فرصتي مناسب گوشي تلفن همراهش را به سرقت برده و سپس وارد شبکه های اجتماعي و اکانت جيميل نصب شده برروي گوشي وي شدم.

محمدنژاد در خاتمه گفت: متهم در پایان هدف خود از اين کار را  شناسایی و بررسي هویت اشخاصي که با شاکي از طريق شبکه های اجتماعی و ايميل در ارتباط بوده اند اعلام داشت،سرانجام با تکميل نمودن تحقيقات لازم از سوی کارشناسان این پلیس پرونده به همراه متهم برای انجام مراحل قانوني به دادسرا تحویل داده شد.

رئیس پلیس فتا مازندران در پایان هشدار داد:

-با قرار دادن رمز پین گوشی و همچنین رمز گذاری برروی فایل های خود در تلفن همراه ، مانع از دستیابی افراد سودجو به آن شوید.

-بر روی حساب های کاربری شبکه های اجتماعی موبایلی خود رمز عبور قرار داده و تنظیمات مربوط به حریم خصوصی و امنیت نرم افزارهای پیام رسان خود را فعال نمایید تا از دسترسی افراد غیر مجاز جلوگیری شود.

-از ذخیره کردن اطلاعات خصوصی نظیر و فیلم و عکس بر روی تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ پرهیز کنید.

دستگیری گرداننده کانال های غیر اخلاقی در مازندران

کارشناسان پلیس فتا شهرستان آمل ضمن رصد و پایش فضای مجازی، گرداننده کانال های تلگرامی که اقدام به انتشار مطالب غیر اخلاقی و درج اپلیکیشن های ترویج فساد و فحشا در فضای مجازی می نمود را شناسایی و دستگیر کردند.

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در تشریح این خبر اعلام کرد : در راستاي رصد و پايش از مصاديق مجرمانه فضاي سايبري توسط کارشناسان پليس فتا شهرستان آمل مشخص گرديد، چند کانال تلگرامي با تعداد اعضاي زیاد اقدام به انتشار مطالب غير اخلاقي و نيز درج نرم افزاري با عنوان دوربين لخت کن پرداخته اند که اين قابليت را دارد که پس از اخذ تصوير از سوژه مورد نظر بدن وي را برهنه نمايش مي دهد، از این رو شناسايي گردانندگان کانال فوق در دستور کار کارشناسان اين پليس قرار گرفته است.

محمدنژاد گفت: در ادامه حسب دستور مقام محترم قضایی رسیدگی به این پرونده در دستور کار ماموران پلیس فتا شهرستان آمل قرار گرفت و با بررسي هاي فني و تخصصي به عمل آمده  بر روی کانال های مورد نظر مشخص گرديد مديرکانال مذکور فردي به هويت معلوم که سابقا نيز با حضور در اين پليس متعهد به رعايت قانون جرايم رايانه اي گرديده بود شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا مازندران عنوان داشت: کارشناسان پلیس فتا مازندران  در ادامه با هماهنگي مرجع محترم قضائي ضمن جمع آوري سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي متهم، وي را به اين پليس احضار و در تحقيقات به عمل آمده ضمن اقرار به بزه انتسابي عنوان داشت: شغل بنده حسابداري بوده و در کنار آن در فضاي مجازي فعال مي باشم و از طريق تبليغ در کانال هایی با تعداد اعضا زیاد که متعلق به بنده نیز می باشد درآمد زايي مي نمايم  و  مديريت آن نيز تنها بر عهده ي اينجانب مي باشد، در خصوص پست مربوط به دانلود دوربين لخت کن نيز بايد بگويم خودم آن را در کانال درج نمودم.

محمدنژاد در خاتمه گفت: متهم در پایان انگيزه خویش از اين عمل را  نياز مالي و درآمدزايي عنوان کرد. سرانجام با تکميل نمودن تحقيقات لازم از سوی کارشناسان پلیس فتا شهرستان  آمل پرونده به همراه متهم برای انجام مراحل قانوني به دادسرا تحویل داده شد.

رئیس پلیس فتا مازندران در پایان هشدار داد:

-هرگز در شبکه های اجتماعی بر روی لینک های ناشناس کلیک نکنید، زیرا ممکن است که فایل آلوده به بدافزار از این طریق به سیستم شما انتقال پیدا کرده و آن را آلوده نماید.

حفظ امنیت آنلاین کودکان

کارشناس پلیس فتا استان مازندران در ذیل به 10 روش برای حفظ امنیت آنلاین کودکان در فضای مجازی اشاره نمود و از خانواده‌ها خواست تا به این نکات توجه لازم را داشته باشند:

1-هیچ گونه اطلاعات شخصی (مانند آدرس،ایمیل یا شماره تلفن همراه) را به صورت آنلاین ارسال نکنید.

2-قبل از ارسال عکس‌ها و فیلم‌های خود به دقت فکر کنید، هنگامی که عکستان به صورت آنلاین در معرض دید قرار داده شود اکثر مردم می‌توانند آن را ببینند و قادر به ذخیره آنها هستند و دیگر آن تصاویر تنها متعلق به شما نیستند.

3-تنظیمات حریم خصوصی را تا بالاترین حد خود قرار دهید.

4-هرگز رمزعبور خود را انتشار ندهید.

5- با افرادی که نمی‌شناسید دوستی نکنید.

6-با افرادی که آنلاین ملاقات کرده‌اید،قرار ملاقات حضوری نگذارید، با والدین خود در رابطه با افرادی که این پیشنهاد را به شما داده‌اند صحبت کنید.

7-به خاطر داشته باشید افرادی که آنلاین هستند همیشه آن کسی که معرفی می‌کنند نیستند.

8-به دقت قبل از اینکه پستی را به صورت آنلاین ارسال کنید، فکر کنید.

9-به دیدگاه‌های دیگران احترام بگذارید،حتی اگر دیدگاه‌های دیگران را قبول ندارید به این معنی نیست که به آنها بی‌احترامی کنید.

10-اگر چیزی را به صورت آنلاین مشاهده نمودید که احساس ناراحتی،نا‌امنی یا نگرانی کردید، از وب سایت مربوطه خارج شده و سیستم را خاموش نمایید و آنرا بلافاصه با افراد بزرگتر و قابل اعتماد در میان بگذارید.

10 راهکار پیشگیرانه در جرائم اینترنتی

کارشناسان پلیس فتا استان مازندران راهکارهای پیشگیرانه ای را که امکان بروز جرائم اینترنتی را برای کاربران فضای مجازی فراهم می کند را در 10 مورد به شرح ذیل عنوان داشته است:

• استفاده از کلمات عبور قوی

استفاده کابران از رمز عبور مختلف برای حساب‌های مختلف و نوشتن آنها به صورت پیچیده‌تر و با ترکیب حروف‌، اعداد، کاراکترهای خاص (‌حداقل 10 کاراکتر)، درضمن می‌بایست رمز عبور خود  را به طور منظم تغییر دهند.

• امنیت کامپیوتر شخصی

الف: فایروال خود را فعال کنید: فایروال‌ها(دیواره آتش) اولین خط دفاعی سایبری هستند آنها اتصال به سایت‌های ناشناخته و یا ساختگی را مسدود می‌کنند و در مقابل برخی از ویروس‌ها و هکرها  شما راحفظ می‌کنند.

ب: استفاده از نرم افزار ضدویروس/تروجان: جلوگیری از آلوده کردن کامپیوتر خود‌ توسط ویروس با نصب و بروزرسانی منظم نرم افزار ضدویروس.

ج: جلوگیری از حملات نرم افزارهای جاسوسی: جلوگیری از نفوذ نرم افزارهای جاسوسی به کامپیوتر شما با نصب و بروز رسانی نرم افزارهای ضدجاسوسی

• درک اجتماعی – رسان‌ای

اطمینان حاصل کنید که پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود (فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب، msn و غیره) را به صورت خصوصی تنظیم نموده‌اید و تنظیمات امنیتی خود را بررسی کنید. مراقب اطلاعاتی که ارسال می‌کنید باشید چون آنها در اینترنت موجود می‌باشد و برای همیشه وجود دارد.

•  تامین امنیت دستگاه‌های موبایل شخصی

آگاه باشید که دستگاه تلفن شما آسیب‌پذیر به ویروس‌ها و هکرهاست، دانلود‌ برنامه‌های کاربردی را از منابع قابل اعتماد انجام دهید.

•  نصب آخرین به روز رسانی سیستم عامل

برنامه‌های کاربردی و سیستم عامل (‌به عنوان مثال ویندوز‌، مک‌، لینوکس) در حال حاضر با آخرین بروز رسانی سیستم نگه دارید‌، بروزرسانی خودکار خودکار نرم افزارهای قدیمی برای جلوگیری از حملات احتمالی.

• محافظت از اطلاعات شما

استفاده از رمزگذاری برای فایل‌های حساس خود مانند اظهارنامه مالیاتی و یا پرونده مالی ،و ذخیره آن‌ها در محل دیگر.

•  امنیت شبکه بی‌سیم خود

شبکه wifi در خانه آسیب‌پذیر  بوده و در صورتی که به درستی امنیت آن حاصل نشود امکان نفوذ به آن وجود دارد، بررسی و اصلاح تنظیمات پیش فرض وای فا‌ی عمومی الزامی است، حدالامکان از انجام تراکنش‌های مالی بزرگ در این شبکه ‌ها بپرهیزید.

• محافظت الکتریکی هویت شخصی

در دادن اطلاعات شخصی مانند نام‌، آدرس‌، شماره تلفن و یا اطلاعات مالی در اینترنت احتیاط نمایید،اطمینان حاصل نمایید که وب سایت‌ها امن هستند(‌به عنوان مثال هنگام خرید آنلاین) و یا اینکه شما تنظیمات حریم خصوصی را فعال کرده‌اید( به عنوان مثال زمانی که از شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید)

•جلوگیری از فریب خوردن

همیشه قبل از اینکه بر روی لینک و یا فایل یا منشاء ناشناخته‌ای کلیک می‌کنید، فکر کنید. همواره  احساس تحت فشار توسط هر ایمیل‌، منبع تماس را بررسی کنید،هنگامی که به منبع شک دارید هرگز به ایمیل‌هایی که از شما درخواست بررسی اطلاعات شما و یا اعلام شناسه کاربری و یا رمز عبور دارند پاسخ ندهید.

• پاسخ فرد مناسب برای کمک

جای نگرانی نیست، اگر شما یک قربانی هستید‌، اگر محتوای اینترنت غیرقانونی ( به عنوان مثال بهره کشی از کودکان) روبه رو می‌شوید و یا به جرم‌های کامپیوتری‌، سرقت هویت و یا کلاهبرداری تجاری شک کردید به پلیس سایبری محل سکونت خود گزارش دهید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • فرهنگی
    دوشنبه 9 اسفند 1395-4:18


    همه باید بسیج باشیم در شناساندن دنیای مجازی و استفاده صحیح از آن خصوصا آموزش و پرورش در قالب دروس اموزشی، اصحاب رسانه با تبلیغات و آگاهی رساندن به مردم ، پلیس فتا و دیگر سازمانهای زیربط، با آموزش فرهنگ صحیح استفاده از این فن آوری مشکلات تا حدود زیادی حل خواهد شد

    • دانشجو
      يکشنبه 8 اسفند 1395-17:6


      آشنایی با دنیای مجازی و کاربرد صحیح آن باید یکی از الویتهای آموزش در مدارس باشد و به عنوان یکی از برنامه های درسی به دانش آموزان آموزش داده شود، همچنین برنامه هایی پیرامون استفاده های افراد سود جو از این فن آوری و دنیای مجازی به برای آگاهی از فریب نخوردن گزاشته شود ، مسئله ای که متاسفانه توجهی از طرف عوامل اجرایی به آن نمیشود

      • کاوشگر
        يکشنبه 8 اسفند 1395-16:30


        متاسفانه هر روز با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات شاهد این دست وقایع هستیم، اقایان پلیس فتا میشود از فکر و معر این دست مجرمانی که در این قضایا دخالت دارند در جهت مناسب بهره برداری کرد، و بعد از گذران دوران زندان از مغزشان در دستیابی به اطلاعات منابع جاسوسی استفاده کرد، اینها مغزشان فعال است میتوانید از شان به نفع خودتان بهره ببرید

        • معلم
          يکشنبه 8 اسفند 1395-15:16


          با تشکر از اطلاعاتی که در خصوص استفاده از دنیای مجازی دارید، اسباب رسانه باید تلاش بیشتری در انتشار این اخبار و اطلاعات داشته باشند، با توجه به کاربرد بیش از بیش شبکه های مجازی آسیبهای زیادی گریبانگیر فرزندان مان خواهد شد.