آخرین عناوین

سه شنبه 10 اسفند 1395-8:49 کد خبر:41068

گل بود به سبزه نیز آراسته شد!!

مرگ یک بنای تاریخی در مازندران در آستانه صدور شناسنامه ثبت ملی

بنای تاریخی امامزاده قاسم روستای اسماعیل کلای بزرگ جویبار در حالی تخریب شد، که در یک قدمی ثبت در فهرست آثارملی بود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از ایرنا، بخشدار مرکزی شهرستان جویبار اظهار داشت:بنای تاریخی امامزاده قاسم روستای اسماعیل کلای بزرگ این شهرستان در حالی که قرار بود در فهرست آثار ملی ثبت شود ، تخریب شد.

محمد مدانلو افزود: بخشداری مرکزی جویبار و شورای اسلامی روستای اسماعیل کلای بزرگ برای ثبت ملی این اثر دوره قاجاریه پیگیری های فروانی انجام دادند ولی تعلل میراث فرهنگی سبب شد تا اداره اوقاف و امور خیریه سرانجام بنا را تخریب کند.

وی با اظهار این که بنای امامزاده جزء آثار فرهنگی حفاظت شده محسوب می شد ، گفت: بخشداری و شورای اسلامی روستا پیگیری های متعددی برای بازسازی و مرمت این بنا انجام دادند ، اما آن گونه که باید مسئولان اداره کل میراث فرهنگی مازندران نسبت به ثبت این بنا حساسیت و اقدام لازم از خود نشان ندادند و اقدامات ثبت اثر در نیمه راه باقی ماند که سرنوشت تلخی برای آن رقم خورده است.

بخشدار مرکزی جویبار با اشاره به اینکه مالکیت این بنا را اداره اوقاف و امور خیریه برعهده دارد ، افزود : با توجه به این که بنا در معرض تخریب بود و مالکیت آن را هم نهاد دیگری در اختیار داشت ، می بایست اقدام برای ثبت این بنای تاریخی سرعت می گرفت تا با ثبت و تخصیص اعتبار برای مرمت ، این بنا به عنوان میراثی برای آیندگان باقی می ماند.

رئیس شورای اسلامی روستای اسماعیل کلای بزرگ جویبار نیز گفت: با توجه به قرار داشتن این روستا در ورودی شهر جویبار ، این بنا بیشتر میزبان مسافران و گردشگران زیادی بود.

محمود کارگرانی افزود : فضا و چشم انداز زیبای محیط پیرامون امامزاده قاسم روستای اسماعیل کلای بزرگ بر زیبایی و جذابیت قدمت این بنا اضافه می کرد و جمعیت روستای 300 نفری روستا شاهد حضور بی شمار افراد بومی مازندران و مسافران در این مکان مقدس بویژه در شب های تابستان بودند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری جویبار هم با اشاره به اینکه بنای امامزاده قاسم روستای اسماعیل کلای این شهرستان مربوط به دوره قاجاریه است ، گفت: از سال گذشته برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی اقداماتی صورت گرفت.

غلامعباس تسلیمی با تایید کندی مراحل ثبت آثار در فهرست آثار ملی ، ادامه داد: این مساله خارج از حوزه اختیارات اداره میراث فرهنگی شهرستان و یا استان است و می بایست در ستاد کشوری تسریع می شد.

وی ادامه داد : با وجود ثبت نبودن نام این بنا در فهرست آثار ملی ، میراث فرهنگی در نامه ای به اداره اوقاف تاکید کرده بود که مرمت و بهسازی بنا باید با نظر و نظارت میراث فرهنگی باشد ولی اوقاف شهرستان بدون توجه به این درخواست و تذکر، غروب پنجشنبه هفته پیش برای تخریب بنا وارد عمل شد که ماموران یگان حفاظت میراث از ادامه کار جلوگیری کردند.

تسلیمی گفت: متاسفانه بامداد روز جمعه ششم اسفند و با استفاده از تاریکی هوا ، تخریب کامل بنای این امامزاده انجام شد.

وی افزود: هم اکنون از سرنوشت سقف چوبی بنا با نقوش برجسته و درب قدیمی چوبی دوره قاجاریه این امامزاده و دیگر اقلام تاریخی آن اطلاعی نداریم.

بخش مرکزی جویبار با 40 روستا بیش از 23 هزار نفر جمعیت دارد که 15اثر تاریخی ثبت شده درفهرست آثار ملی در این بخش وجود دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • فرهنگی
    سه شنبه 10 اسفند 1395-12:27


    هدف سازمان اوقاف از تخریب این ساختمان چیست، زمین امام زاده تحت اختیار چه سازمانی است؟ آیا ارزش این مکان مذهبی به مرور زمان از بین رفته و فقط از نظر ملکی ارزشمند است که حال چون میراث فرهنگی نتوانست آن را جزء آثار تاریخی و مذهبی ثبت کند باید تخریب و از دور خارج شود؟ آیا این مسئله ذهنیت مردم را از نظر اعتقادی زیر سوال نمیبرد؟؟؟؟

    • م- جویباری
      سه شنبه 10 اسفند 1395-10:32


      هدف اداره اوقاف از تخریب بنای مذهبی چیست ، آیا غیر از این میتواند باشد که حفظ آثار تاریخی و فرهنگی میتواند سبب افزایش جذب گردشگر و توریست شده و بخشی از در آمد آن منطقه به حساب آید، سازمان اوقاف چه تصمیم و عقیده ایور است مورد دارد؟؟؟ منفعت این جریان از آن کیست؟؟؟