آخرین عناوین

چهارشنبه 11 اسفند 1395-8:47 کد خبر:41079

بلاغ گزارش می دهد:

اعتیاد در مازندران، آسیبی که زنانه شد!

امروزه زنان به‌عنوان بخش قابل‌ توجهی از جمعیت کشور در معرض، بروز آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار هستند و آسیب‌های اجتماعی در زنان به‌ سرعت رو به افزایش است.


خزرخبر: با بررسی آمار زنان کارتن‌خواب در جامعه می‌توان گفت که آسیب‌های اجتماعی در زنان به‌سرعت رو به افزایش است و کارشناسان با مطرح کردن این مسئله در مجامع و رسانه‌ها با توجه به کاهش سن مبتلایان به این آسیب، به دنبال مهار اعتیاد هستند.

در این‌ بین شاید دختران نوجوان نمونه بارزی از همین زنان جامعه هستند که به دلیل فقدان شناخت، ضعف اراده، پایین بودن سطح تحمل، اعتیاد والدین، طلاق، نبود پایه‌های تربیتی مناسب و مسائلی از این‌ دست با آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد مواجه می‌شوند و این عوامل سبب می‌گردند تا حالا دیگر دیدن واژه زن در کنار کلماتی همچون فقر، اعتیاد، بیکاری و به عبارت کامل‌تر آسیب‌های اجتماعی عادی شود و موضوع تا جایی پیش برود که دیگر دیدن زن معتاد در پارک‌ها و یا در شهر جای تعجب نداشته باشد.

نگاه استانداری به آسیب‌های اجتماعی

مریم جمشیدی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه ما به برنامه‌های فرهنگی و آسیب‌شناسی اعتیاد نگاه ویژه داریم، گفت: دانش‌آموزان و دختران جوان بیش‌تر از سایر اقشار جامعه در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و باید در این بخش برنامه محور بود.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی میان اداره کار، امور اجتماعی بهزیستی، ورزش و جوانان و دفتر امور خانواده امضا شد، تصریح کرد: هزینه کردن برای گروه آسیب‌پذیر جامعه، که در معرض انواع بیماری‌ها در پی ارتباطات ناسالم هستند، سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

جمشیدی با بیان اینکه با امضای تفاهم‌نامه‌ها و بسط آموزش در مدارس، زندان‌ها و خانواده‌ها آسیب‌های اجتماعی مهار می‌شوند، خاطرنشان کرد: اعتبار مشخصی برای این امور وجود ندارد و به‌صورت تعاملی پیش می‌رویم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با تأکید بر اینکه نظارت بر سایر دستگاه‌های متولی مبارزه و یا پیشگیری از آسیب‌ها اجتماعی بر عهده امور بانوان هست، تصریح کرد: در سال 95 نسبت به سال 94 با کاهش طلاق و اعتیاد مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی دیربازده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از دختران جوان و حتی بانوان خانه‌دار به دلایل فردی و کم‌توجهی با آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد مواجه می‌شوند.

نگران زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی هستیم

یونسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه باید با این آسیب‌های اجتماعی برخورد جدی و عاقلانه شود، گفت: طرح جامع برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در کشور تهیه و اجرا شد و آموزش‌های علمی توسط بهزیستی انجام گرفت تا از گسترش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در سال 95 نسبت به مدت مشابه 94 با کاهش طلاق مواجه شدیم، اظهار کرد: در حوزه ازدواج هنوز مشکل‌داریم و روحانیون با نقش برجسته‌ای که دارند می‌توانند در این زمینه با کار تبلیغی و بیان ارزشی جوانان را به سمت آن سوق داد.

یونسی مازندران را جزو پنج استان آزمونه مبارزه با اعتیاد ذکر و عنوان کرد: دولت پنج استان کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران، کرمانشاه و مازندران را آزمونه مبارزه با اعتیاد قرارداد و این استان‌ها به دلایل مختلف آزمونه مبارزه با اعتیاد شدند.

معاون استاندار مازندران گفت: طرح جامع مبارزه با اعتیاد را با بودجه بیش از 4 میلیارد تومان تهیه کردیم و به ستاد مرکزی فرستادیم  انتظامی طرح جمع‌آوری روزانه حداقل سه معتاد را در برنامه دارد و مراکز دانشگاهی جلسات متعددی برگزار کردند.

وی با بیان اینکه مازندران مطلوب‌ترین و بهترین کمپ ترک اعتیاد را دارد و درمان مجانی معتادان در کمپ انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در مازندران 30 محله آلوده داشتیم و امروز در مازندران محله آلوده نداریم.

یونسی در پایان با بیان اینکه اشتغال رهایافتگان از بند اعتیاد باید در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: مسئله نگران‌کننده دیگری که در جامعه وجود دارد زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی است که به‌منظور پیشگیری از آن طرح‌های مناسبی در استان اجرا شد.

امروزه زنان به‌عنوان بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور در بروز و شدت آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار و وارد حیطه ناخوشایند خشونت‌ورزی شده‌اند، از این حیث باید دانست که یک آسیب اجتماعی به دلایل گوناگونی در جامعه بروز می‌کند و فقط نمی‌توان یک عامل را در بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار دانست به همین جهت باید برنامه محور بودن در این زمینه در دستور کار مدیران قرار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • فرهنگی
    چهارشنبه 11 اسفند 1395-21:58


    مهمترین عامل پیدایش آسیب های اجتماعی متاسفانه عدم خود باوری و تمدن گرایی به نوع اروپایی در بین خانواده هاست و از دست دادن ماهیت ایرانی اسلامی در خانواده سبب سوق دادن جوانان به سوی فرهنگ های غربیدر نوع پوشش و راه و رسم غلط زندگیست، آموزش همگانی و همه جانبه ای باید از سمت اموزش و پرورش، رسانه و ... انجام شود