آخرین عناوین

شنبه 14 اسفند 1395-8:44 کد خبر:41094

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

کویر به سمت استان مازندران می‌آید!!

عضو نخبگان علمی آلمان با بیان اینکه جنگل شمال در حال از بین رفتن است، گفت: کویر به سمت مازندران در حال پیشروی است.


خزرخبر:پروفسور عطاالله قبادیان به مناسبت هفته منابع طبیعی با بیان اینکه پوشش گیاهی بنیان و اساس چرخه حیات را تشکیل می‌دهد و تولیدکننده، ذخیره‌سازنده و تنظیم‌کننده بیلان آبی است، اظهار داشت: پوشش گیاهی موتور تولیدکننده اکسیژن بوده گازهای سمی را جذب کرده و باعث حاصل‌خیزی خاک می‌شود.

وی با اشاره به اتفاقات و فاجعه زیست‌محیطی در خوزستان خاطرنشان  کرد: پوشش‌های گیاهی مانند گز، کنار، خارشتر با کویر مقابله و خاک کویر را حفظ می‌کند که باید در خوزستان نهالکاری صورت گیرد.

*وقتی بحران اقتصادی رخ می‌دهد دزدی و غارت هم شکل می‌گیرد

این استاد دانشگاه بیان کرد: در شمال کشور هم جنگل‌ها در حال از بین رفتن است وقتی بحران اقتصادی رخ می‌دهد دزدی و غارت هم به همراه دارد.

قبادیان با بیان اینکه کویر به سمت شمال و مازندران در حال سرازیر‌شدن است، اضافه کرد: پوشش گیاهی مازندران از هر طرف زیر فشار است، باید جنگل به حال خود رها شود تا مردم بتوانند نفس بکشند.

*دخل و تصرف در سواحل و اراضی مازندران

عضو نخبگان علمی آلمان به پیشروی کویر به گرگان از سمت شرق کشور اشاره کرد و افزود: دخل و تصرف زیادی در سواحل و اراضی مازندران صورت می‌گیرد کجای دنیا به این صورت است؟

قبادیان با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز، ایجاد تله‌کابین در مناطق جنگلی و باز شدن پای مردم به مناطق آسیب‌هایی است که به جنگل وارد می‌شود، یادآور شد: در شمال قابلیت احیای منابع‌ طبیعی و جنگل وجود دارد اما در مناطق دیگر کویری در کشور این شرایط  مهیا نیست .

*طرح‌های گردشگری براساس استعداد منطقه باشد

وی تنگ‌شدن عرصه و شرایط  در جنگل را عامل بیماری شمشاد در استان دانست و تاکید کرد: گونه‌های درختی شامل ملج، نمدار و در حال حاضر شمشاد که در حال از بین رفتن است از عوامل خارجی نیست، وقتی عرصه و محیط تنگ می‌شود و هر کسی وارد عرصه شده و ورود ماشین‌آلات، اره موتوری، گازرسانی صورت می‌گیرد درخت هم به عنوان یک جاندار در تاثیر قرار می‌گیرند.

عضو نخبگان علمی آلمان، توریستی شدن جزیره‌های میانکاله و عاشوراده را فاجعه بار عنوان کرد و افزود: مازندران قطب کشاورزی است و کشاورزی آن باید تقویت شود و طرح‌های توریستی و گردشگری باید کشاورزی را به نمایش بگذارند.

قبادیان با بیان اینکه باغ مرکبات و شالیزارها در حال فروخته‌شدن است، تاکید کرد: باید گردشگری را براساس استعداد منطقه رونق بدهیم و باید سرمایه‌گذاری در این زمینه به این صورت باشد که پول به دست کشاورز برسد.

*جلوی تخریب جنگل در مازندران گرفته شود

وی با اشاره به اینکه باید ساخت هتل‌های پنج ستاره به چه کسانی سود می‌رساند در ادامه افزود: با ساخت‌وسا‌زهای اینچنینی چیزی جز تخریب ندارد.

قبادیان با بیان اینکه هر درختی که قطع می‌کنیم یک وجب به سمت نابودی پیش می‌رویم، ادامه داد:مازندران زیر فشار کویر آسیایی است و اگر جلوی تخریب و قطع درختان گرفته نشود به سرعت به سمت کویر پیش می‌رویم.

وی بیماری‌های موجود در جنگل‌های شمال و فجایع خوزستان را عوامل داخلی عنوان کرد و گفت:وقتی محیط آلوده باشد بیماری به درختان هم که موجود زنده هستند سرایت می‌کند اما مدیران می‌گویند از خارج کشور آمده است.

* نسبت دادن فاجعه خوزستان به کشورهای دیگر اشتباه است

قبادیان با انتقاد به صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست کشور در ارتباط  با وقایع خوزستان عنوان کرد: مدیران محیط زیست می‌گویند گرد و خاک از کشورهای دیگر آمده است، استاد دانشگاه که می‌داند موضوع چگونه است وقتی مردم و مطبوعات ما صاحب اطلاع باشند نمی‌پذیرند اما وقتی جهل حاکم باشد هر چیزی را می‌توان عنوان کرد.

وی با تاکید بر متوقف‌کردن برداشت از جنگل و حفظ عرصه‌های جنگلی بیان کرد: دیوار سبز تورانی در نوارساحلی ایجاد شود و نهالکاری و بذرپاشی در ارتفاعات البرز صورت گیرد.

*به جنگل استراحت داده شود

قبادیان با بیان اینکه دامنه‌های البرز هم باید درختکاری شود، افزود: تعادل بیولوژیک باید صورت گیرد و زمین‌های کشاورزی نباید فروخته شود بلکه باید توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه وجود دام در جنگل باید با نظارت صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید برای مراتع طبیعی چرای پریودی در نظر گرفته شود.

قبادیان بیان کرد: پس از 7 تا 8 سال جنگل خود را احیا می‌کند در حال حاضر باید به جنگل استراحت داده شود تا خود را بازسازی کند.

عضو نخبگان علمی آلمان به طرح بنیاد ملی نجات سرزمین اشاره کرد و افزود: مقابله با سیاه چاله‌های مرگ‌بار زیست محیطی در نقاط مختلف ایران و فرهنگ تهاجمی بر منابع طبیعی ملی در این بنیاد می تواند صورت گیرد و احتیاج به صندوق ملی دارد که می‌تواند از وزارت نفت، خیران، موقوفات برای نجات بستر حیات مردم استفاده کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • کارشناس امور مالی
    شنبه 14 اسفند 1395-11:24


    افزایش بیکاری و کاهش حمایت دولت از بخش تولید صدمات مالی زیادی را متوجه مردم کرده است که سبب روی آوردن به کارهای خلاف من جمله قطع و فروش غیر قانونی چوب های جنگلی می‌باشد، بنابراین مهم ترین راه کار پیشگیری از این کار شکنی و تخریب منابع طبیعی، حمایت و توجه دولت به بازار کار خصوصا بخش تولیدی استان می باشد

    • کارشناس اقتصاد
      شنبه 14 اسفند 1395-11:17


      مسئله ی زمین خواری هنوز هم به قوه ی خودش باقیست و بسیاری از جنگلها هنوز در معرض دخل و تصرف عده ای خاص قرار دارد که هیچ سازمانی حق جلوگیری از عملشان را ندارد، اگر بتوانید از ساخت و ساز این افراد جلوگیری به عمل آورید بخش وسیعی از جنگلها و دیگر مناطق طبیعی را از بایر شدن حفظ کرده اید