آخرین عناوین

دوشنبه 16 اسفند 1395-16:49 کد خبر:41134

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

آجیل‌هایی که جان مردم را نشانه می‌گیرند/چینی‌ها این‌بار با قیافه آجیلی در بازار

برخی واردکنندگان اقدام به عرضه آجیل‌های رنگ‌شده و چینی در بازار می‌کنند، که این امر سلامت و جان مردم را نشانه می‌گیرد.


خزرخبر: با فرا رسیدن نوروز بازار محصولاتی ازجمله آجیل دچار تب و تاب می‌شود،امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و همچنین بحث خسارت بر مرکبات، قدرت خرید مردم بسیار پایین است چرا که شغل افراد در استان به ‌نوعی با این محصول در ارتباط است.

براساس گزارش‌ها، قیمت آجیل نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته تنها قیمت بادام هندی افزایش یافت ولی با این وجود وقتی مردم توانایی خرید ندارند افزایش یا کاهش قیمت هیچ تفاوتی ندارد.

در این میان برخی با آگاهی از این موضوع اقدام به عرضه آجیل‌های رنگ شده و چینی در بازار می‌کنند که قیمت پایین آن موجب استقبال مردم می‌شود ولی سلامت مردم را نشانه می‌گیرد.

* لزومی برای واردات آجیل چینی در بازار وجود ندارد

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز مازندران ، اظهار کرد: قیمت آجیل نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته اما با این حال رکود بر بازار حاکم است.

محسن مفیدی ادامه داد:در این شرایط برخی از دست‌فروشان اقدام به عرضه آجیل رنگ شده، تاریخ گذشته و چینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه لزومی برای واردات آجیل چینی در بازار وجود ندارد، افزود: همه این اقدامات به ضرر اقتصاد مازندران تمام می‌شود.

* پایین بودن قیمت موجب استقبال مردم از محصولات دست‌فروشان می‌شود

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران در ادامه اظهار کرد: بحث آجیل چینی نیز توسط دست‌فروشان عرضه‌شده که با توجه به پایین بودن قیمت موجب استقبال مردم می‌شود.

عباس رمدانی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت آجیل نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته و متعادل است، افزود: با توجه به این مهم نیازی به ورود آجیل چینی به بازار مازندران نیست.

* خرید آجیل از دست‌فروشان ممنوع است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: خرید و فروش مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که از مبادی قانونی وارد نشده و نظارتی از سوی دستگاه‌های متولی صورت نگرفته ممنوع بوده و قاچاق محسوب می‌شود.

حسن مکرمی‌رستمی بیان کرد: مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که کنترل نشده باشد به دلیل اینکه مشخص نیست دارای چه ترکیبات و افزودنی است باید از مبادی قانونی وارد شود.

وی در بحث خرید آجیل با توجه به فرا رسیدن نوروز اضافه کرد: توصیه ما به مردم این است آجیل دارای بسته‌بندی صنعتی و پروانه ساخت وزارت بهداشت را خریداری کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه خرید آجیل از دست‌فروشان ممنوع است، خاطرنشان کرد: خرید این محصولات به دلیل اینکه دارای افزودنی رنگ و یا شاید قارچ افلاتوکسین باشد ممنوع است.

مکرمی‌رستمی در پایان گفت: همچنین برخی آجیل دارای نمک بسیار زیادی است که مصرف آن بسیار مضر است و افراد باید به این مهم توجه کنند.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه این موضوع با سلامتی مردم در ارتباط است لازم است مسئولان این مهم را مدیریت کنند تا مردم متضرر نشوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • معصومه
    دوشنبه 16 اسفند 1395-20:28


    نظارت حقیقی در ورود آجیل رنگی که معمولا از سالهای قبل در انبار مانده و مورد تفت مجدد قرار گرفته، و کیفیت بهداشتی و تعدیه ای ندارند به طور جدی و گسترده انجام شده و با متخلفین برخورد جدی شود، حضور افراد متخصص از سمت سازمان نظارت مواد غذایی در سطح بازار در روزهای آخر سال لازم و ضروری است

    • پزشک
      دوشنبه 16 اسفند 1395-20:9


      آجیل های غیر تازه منبع عمده ای از سموم قارچی خصوصا افلاتوکسین میباشد که آسیبی جدی برای سلامت مصرف کننده دارد و این موضوع توسط وزارت بهداشت و صنف بازار به مردم اطلاع رسانی شود