آخرین عناوین

جمعه 20 اسفند 1395-15:13 کد خبر:41175

انتقاد نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار !!

نمک‌پاشیدن دولت بر زخم باغداران مازندرانی با واردات مرکبات

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار با گله‌مندی از دولت درباره واردات مرکبات گفت: واردات مرکبات نمک بپاشیدن بر زخم باغداران مازندرانی بود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، امسال در حالی به نوروز نزدیک می‌شویم که بازار مازندران حال و هوای نوروزی به خود نگرفته است.

خسارت برف و یخ‌بندان آذر ماه امسال به باغ‌های مرکبات به بازار رسید و قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

بعد از بروز خسارت کشاورزانی که قصد داشتند محصولات قبل از برف را به بازار عرضه کنند با ایجاد در شبهه بازار و مطرح شدن پرتقال شمال و جنوب موفق به این کار نشدند و سرنوشت آنان نیز با سایر کشاورزان گره خورد.

درآمد مردم مازندران به نوعی با مرکبات در ارتباط  است برخی در زمینه خرید و فروش، برخی در انبارها، برخی در زمینه حمل و نقل همه و همه به نوعی با این محصول در ارتباط هستند.

کارگران جزو اقشاری هستند در همه ایام سال با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند وعید برای آنان اصلاً رنگ و بویی ندارد در حال حاضر محتاج نان شب هستند چرا که سال‌های گذشته دست‌کم 4 تا 6 ماه کار می‌کردند اما امسال کمتر از دو ماه کار کردند و قادر به تأمین معاش خانواده خود نیستند.

برخی تنها به خاطر فرزندان خود نام عید را بر زبان می‌آورند در حالی‌که نوروز برای آنان رنگ و بویی ندارد.

*رونق بازار؛ در صورت جبران خسارت کشاورزان

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران اظهار کرد: با توجه به اینکه درآمد مردم مازندران از طریق کشاورزی تأمین می‌شود در این زمینه متضرر شدند.

عباس رمدانی با بیان اینکه با توجه به خسارت مرکبات قدرت خرید مردم پایین آمده است، افزود: این موضوع روی بازار تأثیر گذاشت.

وی یادآور شد: اگر در این مدت تعهدات دولت نسبت به خسارت مرکبات جبران شود در رونق بازار تأثیر خواهد گذاشت.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران گفت: همچنین قیمت محصولات نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته و متعادل است.

*پیش‌بینی کالاهای اساسی برای جلوگیری از التهاب در بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: پیش‌بینی برای تنظیم بازار شب عید انجام شده است و با اعلام قیمت‌ها از ستاد تنظیم بازار کشور توزیع آغاز می‌شود.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه گوشت قرمز با قیمت ۲۳ هزار تومان و مرغ منجمد با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ تومان درب سردخانه آماده توزیع است، افزود: میزان شکر پیش‌بینی شده برای تنظیم بازار شب عید نامحدود بوده و با قیمت ۲ هزار و ۵۲۰ تومان درب کارخانه آماده توزیع است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی کالاهای اساسی انجام شده تا بازار دچار التهاب نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه ما نیازی به واردات مرکبات نداریم، اضافه کرد: به دلیل تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت هنوز توزیع نشده است.

حیدرپور ادامه داد: همچنین برنج خارجی در بازار مازندران نیز توزیع نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه مبالغ بلاعوض ۳۰ میلیارد تومانی بین ۵۰ هزار باغدار پرداخت شده است، گفت: خسارت کیوی شهرهای نوشهر، چالوس و عباس آباد صد در صد پرداخت شده و خسارت کیوی در شهرستان تنکابن ۸۰درصد پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: بیش از 20 درصد مبالغ مرکبات خریداری شده توسط تعاون روستایی پرداخت شده و بقیه نیز تا هفته آینده پرداخت می‌شود.

حیدرپور اظهار کرد: همچنین بحث خرید توافقی را در دستور کار داریم که نهایی شده و قرار است سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید اقدام کند.

*واردات مرکبات اقدام نادرستی است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار اظهار کرد: جلسات مختلفی برای جبران خسارت‌های وارده به مرکبات مازندران میان مسئولان برگزار شد و مقرر شد تسهیلات با کارمزد پایین و کمک‌های بلاعوض به کشاورزان اختصاص یابد.

ولی‌الله نانواکناری با گله‌مندی به دولت، بیان کرد: با توجه به اینکه مرکبات در اختیار کشاورزان است و کفایت شب عید را می‌کند که واردات مرکبات در این زمان اقدام نادرستی است.

وی بیان کرد: باید کمک کنیم مرهمی بر زخم کشاورزان بگذاریم نه اینکه با واردات مرکبات بر زخم‌های آنان نمک بپاشیم.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: جبران خسارت کشاورزان مازندران با استفاده از کمک بلاعوض و تسهیلات با کارمزد پایین می‌تواند مرهمی بر زخم‌های کشاورزان باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :